קמפוס העיר של אוניברסיטת חיפה ברחוב הנמל (צילום: דוברות אוניברסיטת חיפה)
קמפוס העיר של אוניברסיטת חיפה ברחוב הנמל (צילום: דוברות אוניברסיטת חיפה)

הבירה האקדמית של ישראל

פורסם בתאריך: 12.10.19 22:21

חיפה צריכה להיות הבירה האינטלקטואלית והמדעית של מדינת ישראל. בחיפה לומדים עשרות אלפי סטודנטים – צעירים נמרצים, טעונים באנרגיות ומלאים בחלומות – שחלקם מגיע מחוץ לעיר במיוחד על מנת לרכוש השכלה במוסדותיה המצוינים. חיפה בורכה במוסדות אקדמיים רבים וטובים. בצד הטכניון הוותיק ופורץ הדרך שמשורותיו צמחו חתני פרס נובל, ואוניברסיטת חיפה שהיא מאוניברסיטאות המחקר התוססות והחדשניות בישראל, פועלות בעיר גם מכללות מובילות בתחומי החינוך, העיצוב והאמנות. נוסף על כך, חיפה כבירה מטרופוליטנית של אזור הצפון משמשת כאכסנייה לסטודנטים ולאנשי סגל רבים במכללות המעולות הנמצאות סביב לה, דוגמת המכללה לחינוך אורנים והמכללה האקדמית עמק יזרעאל.

אחד מתפקידיה החשובים ביותר של האקדמיה, נוסף על מחקר ועל ייצור והקניית ידע, הוא הכשרת ההון האנושי למגוון רחב של תפקידים בעלי משמעות לתפקודה השוטף של החברה. האקדמיה היא חלק מחיי היום יום, היא אבן ראשה בפסיפס של הנוף האורבני, והיא יכולה וצריכה לשמש מנוף לצמיחה כלכלית בעיר.

אחת מהבעיות שמהן סובלת חיפה היא עזיבתם של סטודנטים רבים את העיר עם סיום לימודיהם. העיר לא מצליחה לתרגם את הכוח האקדמי והסטודנטיאלי שבה למכפיל כוח כלכלי. צעירים רבים שמסיימים את לימודיהם לא מצליחים למצוא במטרופולין משרות שיספקו את ציפיותיהם מבחינת סטטוס התעסוקה ורמת השכר.

השילוב בין השכלה גבוהה, יזמות אקדמית והעולם העסקי יכול לייצר סינרגיה שתתרום מהותית להתפתחותה של העיר. יוזמות ראשונות בכיוון זה כבר יצאו אל הדרך, וניתן לראות את התוצאות החיוביות של חיבור זה בעיר התחתית, שם יצר ראש העיר הקודם יונה יהב מהפכה אמיתית. ליד דוכני הימאים הישנים צמחו להם הקמפוסים החדשים של אוניברסיטת חיפה, ולצדם הקמפוסים של האוניברסיטה הפתוחה והקריה האקדמית אונו. הקמפוסים הללו כבר החלו לשמש מנוע צמיחה מהותי עבור העסקים הקטנים – הוותיקים והחדשים – שקמו בה כחלק מתהליך השינוי.

מיתוגה של חיפה כבירה האקדמית של ישראל ימשוך אליה עוד ועוד משקיעים שירצו ליהנות מההון האנושי האיכותי הקיים בעיר. השקעה של משאבים עירוניים ולאומיים בהשכלה הגבוהה במדעי הרוח והחברה, במדעי הבריאות ובמדעים המדויקים היא השקעה בבני אדם. זאת השקעה שתחזור אל העיר ותהפוך אותה למרכז של חדשנות ויצירה, לא רק בתחומי המדע אלא גם בחיי התרבות והרוח. מלגות והטבות עירוניות ייעודיות שמטרתן היא עזרה עקיפה לסטודנטים בהתמודדות עם יוקר המחיה יכולות לייצר חוויה אנושית שתעודד בסטודנט החיפאי את תחושת הגאווה המקומית – תחושה שתחזק בסטודנטים החיפאים את הרצון לקשור את גורלם בעיר ובחייה הקהילתיים עם סיום לימודיהם.

הכניסה של יזמי הייטק כמו אראל מרגלית לחיפה עם יוזמתו הלאומית שבה הוא רואה את חיפה כמרכז של חדשנות בתחום הבריאות הדיגיטלית, לצד הקמת מגדל תגליות הבריאות המשלב בין אוניברסיטת חיפה לקריה הרפואית רמב”ם, מהווה סנונית שמבשרת על בוא האביב. האקדמיה יכולה וצריכה לשמש מנוע צמיחה לעיר, אך קברניטיה צריכים לדעת כיצד לעשות שימוש נכון בנכס זה כדי לייצר עבור התושבים עוד ועוד אפשרויות השכלה, מקומות תעסוקה וחיי תרבות ורוח. לחיפה יש מה ללמוד מערים מצליחות בארצות הברית כמו בוסטון וסן פרנסיסקו שכבר הלכו בדרך זאת.

הכותב הוא ראש התוכנית ללימודי המזרח התיכון במכללה האקדמית עמק יזרעאל

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר