הסינמטק
הסינמטק

יש תקווה וסיכוי?

פורסם בתאריך: 30.11.19 18:24

אני מכיר את אתו”ס מאז התקופה שבה הפקתי את פסטיבל הסרטים בשנים 2007-2005, ואחר כך מהתקופה שבה ניהלתי את הסינמטק בשנים 2018-2010. זהו תאגיד שיש בו באופן מסורתי עובדים נפלאים ומסורים שמועסקים בתת שכר ובתת תנאים, והנהלה איומה, מנותקת, תלושה ובעיקר לא מקצועית. ההנהלה מתחלפת בהתאם לשיבוצים בצמרת הפוליטיקה העירונית ואילוצי ראש העיר לשמור על רוב במועצה.

למעט דני נישליס ז”ל, שהיה איש תרבות, יו”ר דירקטוריון מקצועי ובעל הבנה, חזון ותשוקה לתרבות, אשר עזב אחרי שנה את התפקיד, לא זכיתי מעולם למצוא בהנהלה מישהו שלא היה פוליטרוק, ובכלל זה היו”ר הנוכחי יעקב פינגולד שהשתחל לפוליטיקה המקומית וחבר לרשימתו של דוד עציוני – אותו עציוני שהבטיח פוליטיקה אחרת ולא קיים.

פינגולד הביא איתו את יגאל זאבי, שאת מינויו סירב משרד הפנים לאשר במשך זמן רב. כשהתפרסם מכרז למשרת המנכ”ל הגיעה לגמר גליה בדור, מנכ”לית פסטיבל "דוקאביב" המוצלח ביותר, עם קבלות מוכחות של הישגים בלתי רגילים, אך “למרבה ההפתעה” היא הפסידה לזאבי – אדם חסר כל ידע, ניסיון והבנה בניהול גופי תרבות.

לפני הצמד הנוכחי שטה ספינת אתו”ס כשנתיים ללא מנכ”ל, וזאת אחרי תקופה שבה ניהל את התאגיד דוד לפלר – אחד מהמנהלים הכי חתיכים שפגשתי בשירות הציבורי ופוליטרוק ותיק של מפלגת העבודה, שגם לו לא היה ניסיון בניהול גופי תרבות. רישומו על אתו”ס לא ניכר, אבל הוא שרד קדנציה מול יונה יהב – ההישג המרשים ביותר שלו. היו”ר שמעליו, נסים שרם, היה מינוי פוליטי של יהב, שהבין היטב בפוליטיקה המקומית אבל לא ממש בתרבות. מספרים שבתקופה שבה מנכ”ל אתו”ס היה איתמר צ’יזיק, החברה הבת העירונית פרחה ושגשגה. אני מאמין שזה נכון, על סמך כישוריו של האיש היקר הזה, שאותם הוא הפגין בכל מקום שניהל.

צודקת ראש העיר עינת קליש רותם בטענתה כי נדרש באתו”ס אתחול מחדש ושידוד מערכתי בכל החזיתות, כמו הפיצול המלאכותי בין פסטיבל הסרטים הבין לאומי לסינמטק וגביית מאות אלפי שקלים במחירים מופרכים מהסינמטק על שימוש באולם רפפורט שבבעלות העירייה (כסף שעובר מכיס אל כיס). יש צורך בבחירת מנהלים אמנותיים חדשים לפסטיבל הסרטים, לסינמטק ולתזמורת הסימפונית, במינוי מנהל שיווק מקצועי ובעל ניסיון בתחום התרבות, ובגיוס איש כספים מנוסה שאינו סופר אפונים ומבין ביזמות תרבותית. בערים קטנות משלנו כמו חולון, רעננה והרצליה יודעים היטב איך ליזום ולנהל תרבות, ואני ממליץ ללמוד מהן ללא בושה.

אנשי ניהול מקצועיים יישארו בתפקיד ולא יברחו (ע”ע ירון כפתורי, מנהל הפסטיבל והסינמטק שעזב אחרי שנה בתפקיד) רק כשיש לידם הנהלה מקצועית ולא אוסף של פוליטרוקים שכל מה שמעניין אותם הוא שרידות תחת המבנה הפוליטי הקיים, ללא הצגת חזון תרבותי מקורי ואמיתי. היה ברור לכל מי שתרבות יקרה לו בעיר הזאת שיבוא יום, אחרי עידן יהב, שבו הגוף הזה ינוער ניעור אמיתי מהמסד עד לטפחות.

בקרב עובדיו המסורים והמיואשים מקובל שראשי התיבות אתו”ס מייצגות את המלים “אין תקווה וסיכוי”. אולי עכשיו הגיע הזמן שתהיה תקווה ושיהיה סיכוי לתפעל את התאגיד בהתאם לראשי התיבות האמיתיים של שמו – אמנות, תרבות וספורט – לפי קריטריונים של מקצוענות, ניסיון, ידע וחזון.

הכותב היה מנהלו של סינמטק חיפה בשנים 2018-2010

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. לסגור לאחד לפרק

    יש שני תאגידים מסואבים מאד, שפוגעים קשה בחיפה. האחד זה אתו"ס – ראשי תיבות: אצלנו תחמנות וסכסוך, ויפה נוף – יפה בלוף
    מה שצריך זה לסגור את אתו"ס ולאחד עם אגף התרבות בעירייה, יש כפילות בהכל.
    מה שצריך ביפה נוף זה לפצל את החברה ולהקים חברה לפיתוח עירוני שתעסוק בהקמה ותחזוקה של מבנים ולא רק (90% כמו היום) בתחבורה וכבישים. יש בחיפה עודף תחבורה ופחות מדי מקומות להגיע אליהם אחרי שנסעת.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר