יואב רמתי ושרית גולן שטיינברג בעימות במועצת העיר (צילום: בועז כהן)
יואב רמתי ושרית גולן שטיינברג בעימות במועצת העיר (צילום: בועז כהן)

קליש רותם, שקיפות זה לא רק מתי שאת רוצה

פורסם בתאריך: 7.12.19 18:11

כאשר חבר מועצת העיר אביהו האן הציע לראשונה בדצמבר 2016 שישיבות המועצה יועברו בשידור ישיר באינטרנט, הוא פירט באריכות את הרציונל מאחורי הצעתו. ראש העיר דאז יונה יהב השיב לדבריו באותה ישיבת מועצה בלאקוניות: ״תודה רבה. אני לא חושב שאנחנו לא שקופים״. אחרי חילופי דברים קצרים עלתה ההצעה להצבעה ונפלה ברוב של 17 נגד 2. הפרוטוקול של ישיבה זו מגלה כי חברת המועצה עינת קליש רותם מסיעת האופוזיציה חיים בחיפה נעדרה, כך שאין לדעת מה היא חשבה על הנושא באותם ימים.

ואולם, תשעה ימים לאחר שנבחרה בישרה קליש רותם בדרמטיות בעמוד הפייסבוק שלה כי הגיעו ימים חדשים של נאורות דמוקרטית. ״ישיבות מועצת העיר יועברו בשידור חי לכלל הציבור בזמן אמת״, היא כתבה ברגש, ״זהו הצעד הראשון שבכוונתי לעשות למען הגברת השקיפות והחיבור של תושבי העיר אל נציגיהם הפוליטיים. יש תוכניות לשינויים מהותיים ומבניים נוספים בפתח. נמשיך ונעדכן״.

וכך, כשהיא נעה מלשון יחיד ללשון רבים, יצרה קליש רותם אצל רבים את התחושה שהנה היא עומדת לשים סוף לימים שבהם ראש העיר שולט בנגישות הציבור למידע על הפעילות של נבחריו. הכל היה טוב ויפה עד למשבר דגלון הגאווה, ששיאו היה באותה ישיבת מועצה שהתפוצצה. לפתע השקיפות הפכה מעיקרון דמוקרטי חיוני לזכות יתר שמעניקה קליש רותם לנציגי המועצה דווקא ולא לציבור בתמורה להתנהגות טובה. ״מעתה ואילך״, היא כתבה שוב בעמוד הפייסבוק שלה, ״מלבד נושאים מהותיים שאותם נבחר להציג לציבור ועד שתרבות הדיבור תחזור למועצת העיר חיפה, לא יהיו יותר שידורים ישירים של הישיבות”.

אחרי שתי ישיבות שלא שודרו החליטה ראש העיר לסיים את העונש לילדי הגן והשיבה את השידורים. אלא שב־5 בנובמבר העלה האן שוב הצעה לסדר שתעגן בהחלטת מועצת העיר את השידורים הישירים. במאמר מוסגר אפרט כי עיון בפרוטוקול של אותה הישיבה התאפשר לי רק לאחר שהעברתי תלונה לממונה על תלונות הציבור וליועצת המשפטית של העירייה, וזאת משום שארבעה שבועות לאחר הישיבה לא ניתן היה למצוא את הפרוטוקול באתר העירייה, למרות שתיקון לפקודת העיריות משנת 2007 מחייב את פרסומו תוך יומיים.

ראש העיר, ביחד עם חברי הקואליציה, הפילה את ההצעה החדשה של האן. בהתאם לכך הוא ביקש להפסיק לאלתר את שידור הישיבה, אך היועצת המשפטית לעירייה עו״ד ימית קליין הבהירה שזה שההצעה לא עברה ״לא סותר שראש עיר יכולה להחליט עדיין שהיא משדרת את זה בלייב. זו סמכות של ראש העיר״. במילים אחרות ופשוטות – קליש רותם הודיעה שיתקיימו שידורים כל עוד היא חפצה בכך.

אינכם מעלים על דעתכם כי היתה עוברת בשקט הכרזה של בנימין נתניהו על כך שהוא סוגר את שידורי ערוץ הכנסת, נכון? אבל זה בדיוק מה שקורה כאן – במפגן של משילות אינסופית מנכיחה קליש רותם ביתר שאת את האדנות ואת השררה שרבים כל כך קיוו שכניסתה לתפקיד תוציא מלשכת ראש העיר. אבל אם היא מעוניינת, כפי שהכריזה תחילה, להגביר את האמון של הציבור במערכת הפוליטית שהיא עומדת בראשה, היא לא יכולה לבחור מתי להיות חשופה לבקרה ולביקורת כאילו היה מדובר בברז שהיא פותחת וסוגרת כרצונה. כמו גם שאיננה יכולה להעניק ריאיונות לתקשורת רק כאשר מובטח לה סיקור אוהד שנמנע משאלות קשות, כפי שראינו לאחרונה על המסך הקטן. ראש העיר שנבחרה גם משום שהבטיחה לבוחריה פוליטיקה שבה הציבור יהיה שותף לעיצוב מדיניות, הולכת ומתבררת כמי שמעמיקה את התרבות הרודנית שהם ביקשו לסלק.

הכותב הוא פעיל פוליטי

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר