אונייה עמוסה תיירים בנמל חיפה (צילום: ארז סימון, גיאודרונס)
אונייה עמוסה תיירים בנמל חיפה (צילום: ארז סימון, גיאודרונס)

לא במשחק

פורסם בתאריך: 14.12.19 20:12

שנת 2019 שזה עתה מסתיימת היתה שנת השיא בתיירות הנכנסת לישראל. כ־4.5 מיליון תיירים יהיה מספרם עד לסוף השנה. גם בשנת 2018 נשבר השיא בתיירות, כשבפעם הראשונה הגיעה ישראל לרף של ארבעה מיליון תיירים. בשנת 2017 נכנסו אליה 3.6 מיליון, ובשנת 2016 2.9 מיליון.

לפי התחזיות הריאליות, ואם לא יתחולל בחודשים הקרובים משבר דרמטי בשל, למשל, מצב לחימה מורכב וממושך או גל טרור קטלני (לא עלינו), צפוי בשנת 2020 להישבר שיא חדש, וישראל תקבל את פניהם של חמישה מיליון תיירים.

אלה הם מספרים מרשימים מאוד לכשעצמם, ובאחוזים הם מרשימים הרבה יותר. בתוך כארבע שנים גדלה כמות התיירים בכ־50 אחוז. אין זה עניין של מה בכך. מעטות הן המדינות שיכולות להציג נתוני גידול כאלה בפרק זמן כה קצר. ההישג הוא מרשים במיוחד כשמתחשבים בנתונים הגיאופוליטיים הבעייתיים, בלשון המעטה, מצד אחד, ובעלויות הגבוהות עד בלתי שפויות של נופש בישראל מצד שני.

ישראל היא אחת מהמדינות היקרות ביותר לתייר בעולם כולו. על יוקר מחירי הלינה בבתי המלון כבר אין צורך להרחיב, אבל גם כשיוצאים מהמלון אל העיר המחירים הם בשמים: במדד הבירה העולמי ממוקמת ישראל בצמרת הרשימה עם מחיר ממוצע של 9.5 דולרים למנת בירה, כשברוב מוחלט של מדינות העולם המחיר זול בהרבה. אפילו ביפן. הוסיפו לכך מחירי מזון במסעדות ובסופרמרקטים, כניסות למוזיאונים ולאטרקציות שונות, ואפילו נסיעה במוניות, ותקבלו מדינה שמבחינה כלכלית נטו אין כמעט כל סיבה לבקר בה. ובכל זאת התיירים נוהרים לכאן בהמוניהם.

אם בשנים עברו עיקר התיירות נסוב סביב קבוצות צליינים נוצרים (ולכן מספרם נותר די יציב במשך השנים), הרי שבשנים האחרונות, בעקבות מסע פרסום מושקע של משרד התיירות ברחבי אירופה ובעולם, הולכת ומשתנית המגמה, כשיותר ויותר תיירים עצמאים באים ומגלים את ישראל. תל אביב וירושלים מוכרות כבר היטב בקרב כל צעיר ומבוגר חובבי נסיעות.

הפוטנציאל אמנם עצום אך מימושו הוא עדיין נמוך מאוד. ההכנסה למדינה מתיירות נכנסת עומדת על כשני אחוזים בלבד לעומת ממוצע של ארבעה אחוזים במדינות ה־OECD ועשרה אחוזים במדינות מובילות בעולם. במילים אחרות, ישראל צריכה לשאוף לפחות להכפלת ההכנסות מתיירות נכנסת בשנה. זה לא אומר בהכרח מספר כפול של תיירים, אבל זה כן אומר שיש להאריך את משך שהייתם הממוצעת.

העבודה עוד רבה. בוועידת המלונאים השנתית שהתקיימה בשבוע שעבר בתל אביב הציג מנכ”ל משרד התיירות אמיר הלוי את התוכנית החדשה של משרדו לקמפיין פרסומי: הנגב. המשרד מתכוון לצאת במסע פרסום עולמי שמעודד תיירים להגיע דווקא ללב המדבר. הכוונה היא למעשה לשווק נופש מדברי “אותנטי”, שכולל נופי מדבר ייחודיים, סיורי מכתשים, בתי מלון יוקרתיים המשתלבים בנוף המדבר, חוות חקלאיות מדבריות, אירוח בדואי וכדומה. המטרה היא להכפיל ואף לשלש את מספר התיירים בים המלח, באילת ובנגב עצמו. נמל התעופה החדש רמון אמור לשרת את הבאים. התיירנים הדרומים מאמינים שבעזרת הקמפיין החדש יגיעו מאות אלפי תיירים אל הנגב ויסייעו בכלכלתו.

ואיפה חיפה, תשאלו? לא רק שהיא מחוץ למשחק בפועל, אלא שהיא ככל הנראה ו למרבה הצער נכנסה השנה לרשימה השחורה של משרד התיירות. הלוי הזכיר בדבריו כי המשרד משתף פעולה עם הרשויות המקומיות בשלל פרוייקטים תיירותיים. באותה נשימה הוא ציין כי יש כמה ראשי רשויות שהפנו את גבם למשרד. הם, אמר, לא נמצאים כעת בתוכניות המשרד. והמבין יבין.

הכותב הוא יועץ תקשורת, מרצה, מבקר, סופר ומטייל

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    וואוו איזה מדינה של חולי נפש מחרימים את חיפה בגלל קליש ממש גברים אמיתיים שם הא??? הרי מי מפסיד מהחרם הזה??? המדינה!!!! זה כמו שבעל מסעדה יאיים לא לאכול במסעדה שלו …נשמע נורמלי?? בהחלט לא!! אבל זה המדינה שלנו..לא נורמלית!!

  2. המסביר לצרחן

    תלמד לקרוא! לא הם מחרימים. היא מחרימה. היא הפסיקה באמצע את פרויקט האורות בנמל כי… ובכן, אף אחד לא יודע למה. משרד התיירות שכבר שילם נתח משמעותי מהעלות זועם.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר