דוכני אוכל בפסטיבל "החג של החגים" (צילום: צבי רוגר)
דוכני אוכל בפסטיבל "החג של החגים" (צילום: צבי רוגר)

המחדל, הביזיון וההחמצה הטרגית

פורסם בתאריך: 28.12.19 18:29

רבבות מבקרים ואפס אירועי חוצות – כך הסתיים מסע הצלב של עינת קליש רותם נגד ״העיר המבדרת״. בשבת שלפני חג המולד, נהר האדם שחסם באופן ספונטני את שדרות בן גוריון זכה ליהנות רק מההזדמנות לצרוך מדוכני המזון, משום שלמעט כמה נגני רחוב בכניסה למסעדות, תוכן אמנותי לא נראה שם. באובססיביות האופיינית לשלטונה, המסורה לחרב כל דבר שמזוהה עם קודמה יונה יהב, יצא צוות קליש רותם במשימת הקודש לחסל את "החג של החגים", תוך טענות על איזו השקפה שלטונית עמוקה. אמנם את השם לא הצליחו לשנות בזכות עמידתם האיתנה של אנשי בית הגפן, אך חרב הקיצוצים הונפה על אירועי החוצות שלא נשאו חן בעיני ראש העיר, וכך נסללה הדרך לכאוס שהתחולל כאן בשבת.

מי שהבטיחה למצביעיה ניחוח ברלינאי הביאה לכך שהרשות האמונה על רישוי אירועים המוניים אפשרה בחדלונה קיומו של אירוע פיראטי ענק, שכל כולו הפקרות ואלתורים בנוסח תרבות הסמוך הטיפוסית שבנס גם לא נגמר באסון. הכבישים היו מלאים ברכבים חונים, לא נעשתה הכנה בטיחותית של המקום ולא הוצבו תאי שירותים ציבוריים, שלא לדבר על היערכות לטיפול בנפגעים, על נתיבי פינוי ועל כל שאר הדרישות המשטרתיות והאחרות שכל מפיק פרטי היה נדרש על ידי אותה העירייה לעמוד בהן לו רצה ליזום אירוע במרחב הציבורי.

בצהריים הודיעה המשטרה על חסימת המושבה והוואדי, ועד הערב כבר נחסמה גם דרך העצמאות. יש רק לקוות כי כל מי שנדרש להגיע לבית חולים רמב״ם הצליח לעשות זאת בשלום. וכמיטב המסורת של מחדלים ישראליים, התריעו מראש שכך יהיה. הרי הכוונה לבטל את השם היתה בעקבות הערכה משטרתית שלפיה לא משנה כמה העירייה תבטל אירועים, עשרות אלפים יגיעו בכל זאת בעקבות המותג. בצדק כעסו בעירייה על כך שעליה לשלם עבור מספר השוטרים שתקבע המשטרה בעצמה. אבל הנהגה אחראית אינה מייצרת קטסטרופה בכל היבט רק כדי לנסות לנצח בוויכוח אבוד עם רשות אחרת, שממילא בידיה הסמכות להכריע בו.

אין להיות מופתעים אם עיריית חיפה תנסה להציג את החרפה הזו כהישג – היא עלולה עוד לטעון כי הנה התקיים אותו אירוע, בהשתתפות המונים, רק שהעירייה לא הוציאה את המיליונים שהוא שילמה בימי יהב. כמו כן, לא תהיה כל הפתעה כשהמשטרה תתעלם מאחריותה למנוע את מה שהיא חזתה שיקרה. חשוב לעמוד על כך שבעצימת עיניים מופגנת ומהשלכת אחריות האחד על השני, מה שהתקיים ביום שבת היה ״לא אירוע״ שאליו הגיעו עשרות אלפים, אשר כל שיוכלו לספר שראו וטעמו הם אורות צבעוניים ותירס חם.

המוני המבקרים באו משום שרצו לקחת חלק באלטרנטיבה שהם מדמיינים שמתקיימת בחיפה – העיר הרב תרבותית שחוגגת את הזהויות של כל תושביה. וגם אם מושגיהם על אותו ״דו קיום״ חיפאי הם מעוותים ופטרוניים, הם מגיעים כי הם היו רוצים שילדיהם יראו שיש בארץ מקום גם לאחר. ייתכן בהחלט כי רב הנזק מן התועלת במפגש שמנציח מערכת יחסים של שליטה באמצעות הבלטה של פולקלור וקולינריה כדי להימנע ממה שיותר קשה לעיכול, אבל תוצאת המדיניות של קליש רותם היא שזה הביטוי היחיד שנותר.

קשה להבין את הלך המחשבה שמחמיץ את ההזדמנות למנף את הדרך שבה הציבור הישראלי תופש את חיפה כדי ליצוק לתוך מגנט ההמונים הזה תוכן של ממש. אם חיפה רוצה להיות עיר מובילה שמושכת אליה תושבים חדשים, היא צריכה לשאוף ליצור עבור כמה שיותר אנשים חשיפה משמעותית אל אוצרותיה. את תקציב פסטיבל "החג של החגים" לא היה צריך לקצץ, אלא להגדיל באופן משמעותי ולהוסיף לו כמה שיותר אירועים מאתגרים ומהנים בכל רחבי העיר. כך, לצד הורדת העומס מתושבי המושבה והוואדי, היו המבקרים יכולים להתפעל מיופיה הפנימי והחיצוני של עיר שרוצה לחפש תשובה פוזיטיבית ומוארת לארץ ששוקעת בחושך של גזענות.

הכותב הוא פעיל פוליטי

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. תושב המושבה הגרמנית

    הכתבה שזורה בשקרים. כל אחד שהיה שם יודע ששירותים ציבוריים מתופעלים כבר חודש לפחות בצומת אלנבי/בן גוריון וסט נוסף בהמגינים/בן גוריון. אז חדל קשקשת, העיירה עושה מה שהיא חייבת כדי שכן יהיה אירוע ברמה הבסיסית ביותר ולא מוסיפה לו. יש לך ביקורת, השמע אותה בלי לטבלה בשקרים.

  2. יאללה לך הביתה מוטי

    לומר שזה "ארוע פיראטי" זה שקר גס, בית הגפן היה אחראי על החגיגות. אם הם נכשלו אז שיעופו ראשים בבית הגפן ובמשטרה.
    זה שכולם באים ברכב ויוצרים פקקי ענק ונהר אנושי סתמי שאין עבורו ארועים ככה בדיוק נראה חג החגים גם בשנים קודמות.
    זה בעיקר בעלי מסעדות ודוכני מזון כי אין שום תוכן בחג החגים, זה פיקציה. סתם סנטה וכנסיות. לא רב תרבותי, לא חוגגים שם
    את חנוכה. איפה פה הרב-תרבותי אם זה רק נוצרי?
    בקיצור עדיף שהעירייה תתעסק בלשפר את החינוך והרווחה בעיר ולא לספק לך ליצנים והפעלות.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר