מבנה שוק תלפיות (צילום: עופר וקנין)
מבנה שוק תלפיות (צילום: עופר וקנין)

מעבר לבאוהאוס

פורסם בתאריך: 4.1.20 22:54

כשהיינו ילדים, חיפה היתה שונה לחלוטין מכפי שהיא היום. לא היו קניונים, ובמקומם היו חיי רחוב תוססים. אין חיפאי שלא מתגעגע להדר בתקופת שיא פריחתה – לקונדיטוריה של אדון קונסטבלר במדרחוב נורדאו, לאופטיקה בלום, למגוון החנויות בהרצל. אט אט הופיעו מגדל הנביאים ומרכז פנורמה, והשינוי הגדול שבאמת שם קץ לתרבות הרחוב בחיפה הגיע בשנת 1999 עם פתיחתו של הגרנד קניון. אנשים העדיפו את המרכז הגדול של המסחר והפנאי, את מיזוג האוויר בימים החמים ואת קורת הגג בימי הגשם.

אבל כפי שהמעבר לתרבות הבילוי בקניונים הפך לטרנד בעולם, כעת מתחולל מהפך לכיוון השני, ותרבות הרחוב חוזרת לחיים בארץ ובעולם. כל מי שמטייל בעולם מבין איזה דגש מושם על המסחר הקמעונאי, על בתי הקפה ועל אוכל הרחוב. ראש העיר הקודם יונה יהב הבין את המגמה ולקח על עצמו כפרויקט את העיר התחתית. בהשקעה של מיליונים הוא הפך את המקום העזוב, המלוכלך והמוזנח למתחם מלא במקומות בילוי, בחנויות, במסעדות ובברים.
המהלך הצליח. מחירי הנדל”ן למסחר ולמגורים באזור הרקיעו שחקים. מנגד, הדר נותרה עזובה ומוזנחת, למעט כמה רחובות כמו מסדה והלל בזכות בתי הקפה, והרצל שבו עדיין שוקק המסחר הקמעונאי.

הדר היא שכונה גדולה, ושוק תלפיות נמצא בפאתיה. הוא ישן, מוזנח ולא טופל במשך שנים רבות. אמנם נפתחו בו בשנים האחרונות כמה מסעדות מצוינות, אבל הן עדיין לא חוללו מהפך במעמדו. ראש העיר עינת קליש רותם – מתכננת ערים רבת מוניטין שמבקרת הרבה בעולם – רמזה תמיד שהשוק נמצא במקום גבוה בסדר העדיפויות שלה, ואכן ביום ראשון אישרה ועדת השימור את פרויקט השוק ההיסטורי, שבמסגרתו ישוקם מבנה הבאוהאוס הוותיק של השוק בהדרגה.

 

קליש רותם פרסמה הצהרה חגיגית (בפוסט בפייסבוק כמובן) וכתבה: “עוד שלב חשוב בדרך לשיקומו של בניין שוק תלפיות ההיסטורי והחזרתו למעמדו הראוי כאחד ממבני הבאוהאוס היפים בעולם. עיריית חיפה פועלת יד ביד עם סוחרי השוק ליצירת מתחם שוקק חיים. בקרוב מאוד נתחיל בעבודות השיקום והשימור”.

התחלת שיפוצו של הבניין היא אירוע משמח (אם היא אכן תתממש), אבל יהיה לה ערך רק כחלק ממכלול של רענון האזור כולו. רוב האנשים אוהבים את המסחר ברחוב ומבקשים לחוש את הסחורה ולשתות קפה באוויר הפתוח ולא בתוך בניין, ולכן שיפוץ המבנה של השוק הוותיק לא צריך לבוא על חשבון הסוחרים ברחוב. אלה, לדעתי, עדיין לא מבינים שאם זה יהיה הדבר היחיד שיתבצע בשוק, הוא עלול רק להזיק להם.

הייתי רוצה לראות שוק אחר, נקי וצבעוני, שהתנועה בו היא סדירה ושהקסם שיש בין דוכניו הוא מועצם. ראוי להפוך את האזור למתויר ולהשתמש בכך כדוגמה לאו דווקא בשווייץ או בברלין. יש מקומות קרובים יותר שבהם התהליך הזה התרחש, ובהם שוק מחנה יהודה בירושלים שהפך לאזור בילוי כבר לפני שנים רבות, שוק הכרמל בתל אביב אשר שוקק חיים ועסקי אוכל, ושווקים נוספים בארץ שנהנים מטיפוח של הרשות המוניציפלית ומשגשגים כחלק כמעט בלתי נפרד מהנוף העירוני.

 

הכותב הוא מנכ”ל החברה לנדל”ן ומנכ”ל אגודת מכבי חיפה

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. דין דין

    לשפץ את השוק זה חשוב ויפה אבל מה עם הרחובות הרצל חלוץ נביאים.בשעה 4 הרחובות הופכים לשממה .אם תגידו שהשוק הוא התחלה לשיפוץ הדר כולו דיינו.

  2. בשכונות הכרמל שוק החזירים פורח !!

    תודה ליונה יהב שבנה לנו את האיצטדיון החדש.
    המקורה האיכותי והטוב ביותר.
    תראו מה קרה בבלומפילד !!!
    ותודה לו שלא נכנע לבעלי הקבוצות שבכו שיקר להם..
    ואיימו לשחק בנשר/עכו.
    איך אמר להם :"לא רוצים לשחק–נביא לפה את ביונסה במקום…" עכשיו יש לנו מתקן אירופי עם 30000 קהל במשחק עונה.
    תודה לך יונה. אתה חסר !!

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    חיפה הייתה בשיאה בשנות השיבעים
    היום העיר יבשה תרבותית.איבדה מחינה כח על כול שעל בונים בתים חדשים במקום לשמר את הישנים.
    אין עבודה בחיפה.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר