הפגנה ברחבת העירייה נגד איסור על הדרוזים ללמוד בחיפה (צילום: בועז כהן)
הפגנה ברחבת העירייה נגד איסור על הדרוזים ללמוד בחיפה (צילום: בועז כהן)

איפה ואיפה?

פורסם בתאריך: 11.1.20 20:55

מרקם היחסים עם העדה הדרוזית נראה כמי שקיבל, בשפת הכדורגל, פאול. האם ייצא כרטיס צהוב למבצעי העבירה או ששופט המשחק, במקרה שלנו השופטת, יעלימו עין? קצפם של הורי התלמידים מהעדה הדרוזית הפגועים עלה מדרגה. עד לאיזו רמה יכולה ראש העיר להגיע לאחר שזרקה לחלל החלטה שהיא ההפך מסוף מעשה במחשבה תחילה.

מה חשבו לעצמם מחוללי הסערה? לא רק שהם הודיעו לתלמידים כי המשך לימודיהם יופסק, אלא מתברר שהם לא יורשו לעבור לחטיבות עליונות, ועד לכתיבת שורות אלו הפרשה עדיין לא הגיעה לסיומה החיובי. על פניו נראה כי אין בעיה עם התלמידים הללו שיכולים להמשיך את לימודיהם עם חבריהם לספסל הלימודים עד לתום 12 שנות לימוד באותם בתי ספר שבהם הם לומדים כיום או בחטיבות העליונות. אציין בוודאות שהם לא יתפסו אף מקום על חשבונו של אף תלמיד תושב חיפה.

אני מניח שיש עוד תלמידים ותלמידות, ולא רק מהעדה הדרוזית, שאינם תושבי חיפה אשר לומדים במוסדות חינוך שונים בעיר – בבתי ספר יסודיים, בחטיבות העליונות, במוסדות החינוך המיוחד, בכוללים למיניהם ובכל מוסד חינוכי שנתמך על ידי העירייה ו/או מקבל הקצאה של שטחים מהעירייה. כאשר שאלתי את ראש העיר בכמה תלמידים מדובר היא בחרה להסתתר באמתלה שלפיה כל החומרים נמצאים בעיון משפטי. זוהי כמובן תגובה תמוהה, ביודענו שכבר פורסם בתקשורת כי סך כל התלמידים מהעדה הדרוזית שאינם תושבי העיר עומד על כ־110 בכל מערכת החינוך העירונית.

אין מניעה חוקית ומשפטית לציין את המספר הכולל של התלמידים כפי שנשאלה ראש העיר, מה גם שהיא וחברת המועצה סיגל ציוני כבר הוציאו על כך הודעות לתקשורת. אם אכן היתה כביכול בעיה עם תלמידי החוץ ואם אכן קיים קושי אמיתי להשאירם בכיתות ובבתי הספר שבהם הם לומדים, הנימוקים היו נשענים על עובדות ועל נתונים מוצקים ואמיתיים. מדוע עינת קליש רותם מסרבת פתאום לחשוף אותם?

על פניו נראה שאין סיבה שתלמידי החוץ הלומדים בכל מוסדות החינוך בחיפה, שמספרם כנראה גדול ממספר תלמידי העדה הדרוזית, ימשיכו לקבל את השכלתם במוסדות אלו. אבל גם כך מספרם, יחסית לעשרות אלפי התלמידים מחיפה, הוא נמוך מאוד. לא צריכה בעטיים להיווצר בעיה בקליטת התלמידים תושבי חיפה, ובוודאי שבאופן אמיתי לא יפריע למערכת החינוך שלנו לתת למעט התלמידים הדרוזים שלומדים כעת בחיפה לסיים את לימודיהם לצד חבריהם עד סוף כיתה י”ב, ואין להפלותם לרעה. ככל שנבדק, לא ידוע במערכת החינוך החיפאית שהורים של תלמיד/ה חיפאי/ת כלשהו קיבלו הודעה על כך שאין לו או לה מקום בבית הספר בגלל נוכחותם של תלמידי החוץ.

לפיכך, נשאלת השאלה אם ההחלטה להפסיק את לימודיהם של תלמידי החוץ מהעדה הדרוזית בחיפה מצביעה על חשש לכאורה למעשה של איפה ואיפה? מדוע מתעקשים לגרום דווקא לילדים הללו נזק מיותר לחלוטין ועוגמת נפש אשר מלווים בתחושות אפליה, הדרה וקיפוח בהשוואה לחבריהם ללימודים? מהי הסיבה לצעד הציני והלא שוויוני דווקא כלפי תלמידים מהעדה הדרוזית אל מול חבריהם?

ביחסי אנוש יש להלך בזהירות, ונראה כי זו לא הפעם הראשונה שבה הנהגת העירייה הנוכחית שולחת את הפיל אל חנות החרסינה. בעוד שמטרופולין חיפה והעיר חיפה עצמה ידועים לאורך הדורות ביחסים הדדיים מכבדים וסובלניים בין בני העדות והדתות השונות, תמוה שיש אצלנו מי שרוצים לפרום את מרקם היחסים העדין הזה מתוך רשלנות, או חלילה בכוונה.

הכותב הוא חבר מועצת העיר חיפה מסיעת הירוקים

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר