עינת קליש רותם (צילום: שלומי כהן)
עינת קליש רותם (צילום: שלומי כהן)

דברים שהשתיקה אינה יפה להם

פורסם בתאריך: 12.1.20 13:13

חיילי צבא המגיבים האינטרנטי של עינת קליש רותם, אשר מגוננים עליה באורח קבע מפני כל שביב של ביקורת לנוכח שתיקתה הסדרתית והמופגנת, חוזרים לעתים קרובות על הטיעון שיותר חשוב ממה שהיא אומרת הוא מה שהיא עושה. בשבוע שעבר פקד את עירנו מאורע אקלימי נדיר, לאחר שימים אחדים קודם לכן קיפחו חייהם תושבים של תל אביב. האם לא היה מצופה מראש העיר להשמיע מסר מרגיע לתושבים, להביע אמון בגורמים המקצועיים ואולי אפילו להציע כללי התנהגות מתאימים? כן, גם הדיבור הוא לעתים מעשה. אלא שקליש רותם בראה לעצמה אידאולוגיה של דממה דקה כמעין אסטרטגיה קבועה שתסייע לה להימנע מלהיות מתוייגת כימין או שמאל, אפילו כאשר מדובר במזג האוויר.

קשה לחשוד ביו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס או בראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן שהם אנשי שמאל קיצוניים, כאשר יצאו חוצץ נגד דברי הבלע הבוטים והמסוכנים שהשמיע שר החינוך הרב רפי פרץ בריאיון ל"ידיעות אחרונות". השניים, ביחד עם שורה ארוכה של ראשי רשויות, הבינו היטב שכאשר שר חינוך משמיע ביום שישי מסרים הפוגעים בשוויון, בכבוד האדם ובדמוקרטיה, אי אפשר לפתוח את השבוע בלי לתת לתלמידים את הביטחון שבבית ספר הם מוגנים. לפי מחקרים, שיעור האובדנות בקרב בני נוער להט"בי הוא גבוה יותר מפי חמישה מאשר בשאר אוכלוסיית בני הנוער. שר חינוך שטוען כי נטייה מינית אחרת מזו שהוא חושב שיש לילדיו היא תוצאה של חוסר "נורמליות" כלשהי, תורם באופן פעיל להפיכתם של בתי הספר לסביבה עוינת המציבה בני נוער במצב של סיכון.

אולי דווקא משום הקוהרנטיות של התבטאות זו, ביחד עם העמדות השוביניסטיות שהשמיע בריאיון ובתמיכתו המופגנת בעיגון משטר אפרטהייד, נרתעה קליש רותם מלנקוט עמדה. הכשרת בריון גזען דוגמת הכהניסט איתמר בן גביר, תמיכה בסיפוח ללא מתן זכויות אזרחיות והבעת הערכה כלפי איילת שקד רק על היותה אשת טייס מסורה שמטפלת בילדיו כשהוא משרת את המולדת, תואמים תפישת עולם שלמה שבה ניתן גם לעודד טיפולי המרה. אבל רעיונות חשוכים אלה הם מרכיבים את ההגות של הימין הקיצוני, וזה כבר פוליטי, כך שקליש רותם, לדעתה, מנועה מלהגיב.

 

 

הדרישה מאישי ציבור להשמיע גינויים על כל מעשה נפשע גוררת אותנו לעתים לאבסורדים שבהם מצופה ממי שנתבע להשמיע קול, לומר גם את המובן מאליו. ואולם, כשראש העיר שלנו שותקת היא אינה עושה זאת משום שהיא חושבת שדעתה היא ידועה וברורה, אלא משום שהיא בטוחה שאסור שנדע מהי.

אי אפשר גם להתעלם מהבחירה לא להיות חלק מקבוצת הערים שנותנות התייחסות חינוכית לנעשה. התלמידים חשופים לפרסומים על היישובים האחרים, וההימנעות של העירייה שלהם מהווה מסר אקטיבי ומסוכן. השתיקה פירושה קבלה של עמדות של הקו קלאקס קלאן שקיבלו את מתק השפתיים של רב המדבר על אהבת ישראל. אסור שלכהניזם, ללהט"בופוביה ולשנאת הזר יהיה מקום בעיר שלנו, וכל ניסיון להשליט שקט תעשייתי בזירה הפוליטית על חשבון ערכים של שוויון ואהבת אדם הם פשע שאינו חמור פחות מהשמעת ההסתה עצמה.

גבירתי ראש העיר, את עדיין יכולה לעשות מעשה. עדיף מאוחר מאשר לעולם לא.

הכותב הוא פעיל פוליטי

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. רוני

    אנחנו מרגישים שאין לנו ראש עיר חיפה. זה לא יעזור למגוננים אין תושב אחד שמרוצה ממנה לא רואים ולא מרגישים את התערבותה ועשיתה בעיר. תנופת העיר נעצרה ובטלה מספר פרויקטים ככה לא מנהלים עיר

  2. תושב

    השורה התחתונה בכתבה מעידה על כלל הכתבה.

    נכון, שקליש-רותם שומרת על דממה תקשורתית כמעט מלאה, לא מתראיינת ולא מתבטאת, וככלל אפשר לומר שאינה משתפת את הציבור – וזהו כשל בהתנהלות שלה. אבל דווקא בגלל הנוהג הזה, אין שום ייחוד בכך שלא התייחסה לדברי שר החינוך פרץ.

    כשם שיש מגיבים המסנגרים על קליש-רותם, דומה שיש קו מערכתי די חזק אשר תוקף אותה ללא הרף, עם או בלי סיבה עניינית; ולדעתי חלק מן הסיבה לכך הוא היעדר הקשרים שלה במפלגות הכלל-ארציות ובפוליטיקה הישראלית הארצית.

    מבחינתי – אשפוט את מעשיה לקראת סוף הקדנציה שלה. בינתיים יש לי ספקות וחששות אבל אני לא נסחף למחוזות של המחבר.

  3. ענת הופמן בת גלים

    הציפייה ממי שמנהיגים ציבור היא שתהיה להם גם אמירה וגם עשיה.
    ראש עירייה שבוחרת לשתוק היא ראש עירייה שאינה מוכנה שימתחו עליה ביקורת. אני משוכנעת שמי שאינה יכולה לשאת ביקורת אינה מתאימה לתפקיד של מנהיגות.
    במקרה שלי ראש העירייה לא עונה לי על מכתבים מזה תקופה ארוכה.במכתבי אני מבקשת ממנה לפעול לשימור הבית הטמפלרי שלנו בבת גלים.
    ראש העירייה שלנו לא מגיבה למכתבים שלי.
    החוויה שלי היא שעינת קליש מתייקת מכתבים מתושבים בפח הזבל.

  4. מצביעת קליש לשעבר

    בגלל השתיקה הזו, היא איבדה מצביעה (ועוד אחת "משלה")

  5. לילך

    יש פה טעות בכתבה, שאמה הכהן הוא ימני וחבר מרכז ליכוד, הוא לא איש שמאל.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר