בית הספר חופית המארח את המסלול הדו לשוני בחיפה
בית הספר חופית המארח את המסלול הדו לשוני בחיפה

החינוך הדו לשוני כאן כדי להישאר

פורסם בתאריך: 19.1.20 12:34

החינוך הדו לשוני היהודי–ערבי בחיפה בגלגולו הנוכחי יציין בשנת הלימודים הבאה עשור לפעילותו בעיר. הוא התחיל מגן של 12 ילדים שהוקם בשנת 2012, התבסס כגן מוביל בחיפה בהדר עם כ־100 ילדים השנה, והוא צומח למסלול בתוך בית הספר חופית בשכונת שער העלייה. אם היה ספק בתחילת הדרך למקבלי ההחלטות בעיר, החינוך הדו לשוני כאן כדי להישאר – מפעוטון ואינשאללה עד לתיכון שייפתח אי שם בשנת 2025.

אז מה זה חינוך דו לשוני יהודי-ערבי? מדובר בחינוך שוויוני יהודי–ערבי, עם שתי מחנכות בכל כיתה – ערבייה ויהודייה – ועם שאיפה למספר שווה של תלמידים יהודים וערבים בכל כיתה. חצי מהמקצועות הנלמדים מועברים בערבית והחצי השני נלמד בעברית. אנחנו לא מאמינים שצריכה להיות הפרדה במערכת החינוך בין יהודים לערבים, וההשלכות של ההפרדה הזו לא עושות טוב לחברה הישראלית. בבית הספר מקפידים לא לטשטש זהויות ולכבד את הזהות הלאומית-דתית-תרבותית של כל ילד וכל משפחה – מציינים את כלל החגים המוסלמיים, הנוצריים והיהודיים, ומתאימים גם את לוח החופשות לימי חג אלו, תוך עמידה במכסת ימי חופש כמו בבית ספר ממלכתיים רגילים.

מעבר לעניין היהודי–ערבי, מדובר פשוט במסלול חינוכי מצוין: בכל כיתה יש שתי מחנכות – דבר שמאפשר לימוד בקבוצות קטנות; הצוות החינוכי נוקט גישה חינוכית מתקדמת ולמידה מבוססת פרויקטים; מושם דגש על עידוד התפתחותם האישית של הילדים ועל רכישת כלים חברתיים. כשבוחנים בתי ספר דו לשוניים בארץ (קיימים כאלו גם בירושלים, ביפו, בגליל, בבאר שבע, בבית ברל ובוואדי עארה) רואים שתלמידי בתי הספר הללו מגיעים להישגים לימודיים יפים בהשוואה ארצית.

שני ילדי לומדים בבית הספר – בתי כנרת בכיתה ב’ ובני כרמל בכיתה א’ – ומגיעים אליו בשמחה רבה. שניהם מבינים ערבית ובעברית ומתבטאים בקלות בשתי השפות. “האחר הוא אני” אינה סיסמה שתלויה על הקיר בבית הספר שלהם, אלא מציאות חינוכית יומיומית. הם לא ייתקלו בערבים בפעם הראשונה באוניברסיטה אחרי שעמסו על גבם עם השנים פחדים, סטיגמות וניכור. בבית הספר מתקיים הלכה למעשה חינוך ציבורי אמיתי של ילדים מכל שכונות העיר ביחד עם ילדי שכונת שער העלייה. אין זה חינוך מסנן ומפלה על רקע סוציואקונומי כמו בבתי הספר הפרטיים בעיר.

אני מסרב להצטרף לפסימיים. יום אחד תהיה כאן חברה טובה יותר, שחיה בשלום עם שכניה, ויותר מכך – באופן מכבד עם כלל אזרחיה, ושלוקחת את כל האנרגיות שקיימות בה לצמיחה כלכלית, ליצירה תרבותית משותפת, לדאגה לחלשים, למחקר מדעי ולאהבת החיים. כשזה יקרה, הילדים שהם בוגרי החינוך הדו לשוני המשותף ליהודים ולערבים יהיו בשלים ויובילו את החברה הישראלית לעתיד טוב יותר.

עונת הרישום לבתי הספר בחיפה בשנה הבאה נפתחת אוטוטו. בעוד שרשימות ההמתנה לגן הדו לשוני מתפוצצות עם כ־120 משפחות שממתינות לרשום את ילדיהן לגן (טוב תעשה עיריית חיפה אם תקצה שתי כיתות לגן חובה ולגן טרום חובה ותאפשר לחלק ממשפחות אלו לרשום את ילדיהן), בבית הספר לעומת זאת תינתן אפשרות למשפחות המעוניינות בכך לרשום את ילדיהן לכיתות א’ עד ה’.

אני מקווה שכמה שיותר משפחות יבחרו להצטרף למסלול המצויין והמיוחד הזה. טוב לילדים, טוב למשפחות וחשוב לעיר כולה שמסגרת זו תמשיך להתפתח ולצמוח.

הכותב הוא הורה לשני ילדים בבית הספר הדו לשוני היהודי-ערבי בחיפה

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר