מוזיאון גוגנהיים בבילבאו (צילום: רויטרס)
מוזיאון גוגנהיים בבילבאו (צילום: רויטרס)

חזון המוזיאון

פורסם בתאריך: 1.2.20 22:34

לאחרונה התבשרנו על מינויו של יותם יקיר למנכ”ל החדש של ששת מוזיאוני חיפה. במקביל הוצג כהישג מספר המבקרים במוזיאונים השנה שעומד על 200,000. אלא שנראה שלא מדובר בהתקדמות של ממש. הרי רק לפני שנתיים היו 196,697 מבקרים, ובשנת 2012 ביקרו בחמישה מוזיאונים 220,000 מבקרים (מוזיאון הרמן שטרוק נפתח רק ב־2013).

דוגמה נגדית היא המדעטק שבאחריות הטכניון אשר זוכה לסבסוד מסוים של העירייה. הוא אירח השנה 300,000 מבקרים. ההשוואה היא אמנם בעייתית, אבל קשה להתווכח עם זה שהוא גובר בקלות על שישה מוזיאונים. במישור הארצי, במוזיאון ישראל ביקרו בשנת 2018 כ־900,000 מבקרים ובמוזיאון תל אביב לאמנות כמיליון מבקרים.

היחס בישראל בין מספר התושבים למספר המוזיאונים הוא מהגבוהים בעולם. יש בה יותר מ־230 מוזיאונים, כלומר מוזיאון לכל 39,000 איש. בחיפה יש 16 מוזיאונים, כלומר מוזיאון לכל 18,000 איש. תקציב חברת המוזיאונים בחיפה עמד בשנת 2019 על כ־12.5 מיליון שקל – עלייה של כחצי מיליון שקל בהשוואה לשנה הקודמת ושל 1.5 מיליון שקל בהשוואה ללפני שנתיים – אך מספר המבקרים נשאר כמעט זהה. לצורך מה, אם כן, גדל התקציב? בעיקר לצורך התקנת מעליות והנגשה.

יש הסבורים שקודם כדאי לחכות שתיירים יגיעו לחיפה ורק אחר כך להשקיע באטרקציות תיירותיות. אני סבור שזה צריך להיות ההיפך – קודם נשקיע בתיירות תרבות ואז יגיעו תיירים ישראלים ותיירים מהעולם שמחפשים תרבות ומוזיאונים, ומעדיפים היום לבקר בתל אביב ובירושלים. בסקר שנערך לאחרונה נמצא שאחד מכל שלושה תיירים בעולם בוחר היכן לטייל לפי הפעילות התרבותית בעיר היעד. קריות מוזיאונים בעולם כמו לינקולן סנטר בניו יורק או מרכז פומפידו בפריז אימצו את הגישה של הקמת מרכז גדול אשר מרכז תחתיו כמה מוזיאונים ויוצר חוויה גדולה יותר. לעומת זאת, תייר ישראלי או זר שמגיע לחיפה ונאלץ להתרוצץ בין המוזיאונים, משקיע בכך שעות ארוכות ונתקל בקשיים שונים כמו הקושי התחבורתי.

עמותת שינוי בחיפה מציעה הקמה של קריית מוזיאנים בהדר, בקרבת המדעטק, שתכלול את רוב המוזיאונים במקום אחד – דבר שיסייע בשליטה בניהולם ויגדיל את מספר המבקרים. הדרך הטובה ביותר לתקצוב ההקמה היא באמצעות מכירת שטחי המוזיאונים הקיימים כדי לא להזדקק לתקציב ייעודי מהעירייה. אנו ממליצים שקריית המוזיאונים תתפרש על פני שטח של 10,000 מ”ר ותכלול אולמות תיאטרון, אופרה וקונצרטים עם 3,000 מקומות ישיבה, בית ספר לאמנויות, גלריות, חנויות עיצוב, אמפיתיאטרון פתוח לציבור עם 3,000 מקומות ישיבה, מרכז קהילתי ומעט שטחים מסחריים. הפרויקט יכלול כ־5,000 מקומות חניה תת קרקעיים ודרכי גישה תחבורתיות.

ליברפול, אדינבורו, ברצלונה, רוטרדם ובילבאו הבינו את הפוטנציאל הקיים במוזיאונים כמנוף כלכלי לעיר דרך תוספת משרות, משיכת צעירים, הגדלת מספר התיירים וחדרי המלון, עליית ערך הדירות באזור המתחמים התרבותיים, משיכת חברות מתחומים אחרים לאזור, הגברה של הביטחון האישי, הגדלת התל”ג בעיר וחיזוק ערכה התדמיתי.

התפישה החדשה בעולם מחברת בין מוזיאונים לחברה ולכלכלה ולא רק לתרבות. מחקרים בעולם מצביעים על כך שככל שתושבים חשופים יותר למוזיאונים, כך הם משכילים יותר. ראוי אם כן להגדיל גם את מספר המבקרים במוזיאונים מכלל תלמידי בתי הספר, ששיעורם עומד היום על 20 אחוז. מוזיאונים בעולם היום הם לא רק במה לתערוכות אלא גם לחדשנות, והם מהווים סביבה התומכת בחברות סטרט אפ. המוזיאונים בחיפה צריכים להיות לא רק חללים לתערוכות אלא גם לקדם רעיונות תרבותיים וחינוכיים.

הכותב הוא מנכ”ל סיטי סנטר ומנכ”ל עמותת שינוי בחיפה

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הלוואי שעמותת שינוי תתחרה בבחירות הבאות לראשות העיר !!

  2. חיפאי

    מנהל האחזקה של המוזיאונים ודאי יתנגד לרעיון הוא מתפרנס נהדר מלא לעשות כלום לא לשפר כלום ולא לקדם כלום
    בגלל זה המוזיאונים נראים כמו סרח עודף מוזנח לא נקי לא בטיחותי ולא נחוץ לעיר חיפה .

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר