אירוע שיתוף הציבור בקרית חיים (צילום: ראובן כהן)
אירוע שיתוף הציבור בקרית חיים (צילום: ראובן כהן)

בלון התקשורת הבלתי אמצעית

פורסם בתאריך: 1.3.20 00:27

אני לא מומחה, בטח שלא לתכנון, ואפילו לא לתהליכי שיתוף ציבור. אני סתם תושב, כזה שנדרש לשירותים מהרשות העירונית, ואפילו די אכפת לו מהצרכים של הכלל. אני גם מאלה שחושבים שאנשי מקצוע ונבחרי ציבור צריכים להיות אלה שמתכננים ומיישמים את עתיד המרחב שאנו חיים בו. יחד עם זאת, אני גם מאמין שתכנון בריא צריך להיעשות בדיאלוג מורכב יותר מאשר כזה שמסתפק רק בבחירת נציגים אחת לחמש שנים. זאת משום שמארג החיים במרחב העירוני מורכב מאין ספור צירים של צרכים ואילוצים סותרים שיש ליישב, גם כאשר יש עקרונות מוסכמים בין התושבים לבין נציגי הציבור. וכן, פקידים ואנשי מקצוע אינם יכולים להכריע בנושאים הנוגעים לאורחות חיינו מתוך חדר סגור. לכן שמחתי שעיריית חיפה השיקה אתר ההתייעצויות באינטרנט, שבו היא מציעה לתושבים ללמוד על תוכניות עתידיות ולהשתתף בעיצובן.

״ברוכים הבאים״, כתבה ראש העיר בעמוד הבית של האתר, ״זה המקום שלך לקחת חלק בתהליכי קבלת ההחלטות שלנו. ניתן לעבור בין הזירות, להגיב לשאלות, לעיין בתגובות ולהתעדכן בתובנות ובהחלטות״. על פניו נשמע נהדר. אז נשים רגע בצד את העובדה שכדי להשתתף בתהליך הזה צריך קודם כל לדעת בכלל שיש אתר כזה, להיות משתמש אינטרנט ולשלוט בעברית כדי לבחון עד כמה באמת ניתן להשתמש בו כדי להשפיע על ההחלטות של גופי התכנון. לצורך כך, בחרתי לעיין בזירת הדיון של ״פרוגרמות לצורכי ציבור בשכונות העיר חיפה שהוצגו במליאת ועדה מקומית (21.1.20)״. בזמן הביקור שלי באתר, מונה הזמן המוצג בו הצביע על כך שנותרו לי שבעה ימים וכמה שעות למסור את הערותי, אז הזדרזתי לפתוח את הקובץ וללמוד במה מדובר.

לפני נפרש מסמך בן 198 עמודים עמוסי טבלאות, שרטוטים ומפות שמאגד את ה״פרוגרמות״ של כל שכונות העיר. השפה בו אינה קריאה עבור מי שאינו בקיא בראשי תיבות ובמושגים מעולם התכנון (מה זה אב״צ?), המפות בו הן בלתי אפשריות להתמצאות, ויותר מכך – קשה להבין אם המסמך בכלל מתאר את התוכניות, את המצב הקיים או את הבעיות שטרם נמצאו להן פתרונות. אבל מעבר לכל אלה, לא הצלחתי להבין מהי המדיניות, לא הכוללת ולא הפרטנית, לגבי שכונת מגורי ומהו ההיגיון שמוביל אליה ככל שהוא קיים, ולגבש לגבי אלה כל דעה. מכיוון שהרגשתי לא כל כך חכם במצב הזה מיהרתי להציץ בהערות של גולשים אחרים, ומצאתי שהן תערובת של הצבעה על אי דיוקים או שאלות כמו ״אני מבקשת לדעת מה מתוכנן לרחוב אצ”ל בשער העלייה. יש שלושה בניינים בני 14 קומות, האם תתאפשר תוספת מרפסות שמש?״.

כאמור, אינני מומחה, אבל אין צורך בכך כדי להבחין שהאתר הזה איננו מהווה דרך לאפשר לכלל התושבים לתרום לתהליכי התכנון או לגרום לעירייה להכיר את צורכיהם. הוא לכל היותר כלי לתקשורת חד כיוונית של מסירת מסמכים שצריכים להיות שקופים בפני הציבור גם כך, ולשם מתן עצמי של קרדיט לעירייה שמספרת לעולם שהיא פתחה ערוצי תקשורת פתוחים עם הציבור.

הגיע הזמן לפוצץ את הבלון של ״התקשורת הבלתי אמצעית״ שמנהלת עיריית חיפה עם התושבים, אשר במסגרתה היא אינה נותנת תשובות לכלי התקשורת ומזמינה עשרות בודדות למפגש בלשכת ראש העיר שההרשמה אליו נסגרה בטרם נפתחה. נכון לעכשיו, העירייה אינה מזמינה את התושבים להשתתף בדבר מלבד בנטל המסים, וכעת היא הגדילה לעשות וקוראת לתושבים להתנדב למשימות שנועדו להתמודד עם בעיות שהיא לא הצליחה לפתור, כמו בעלי חיים פראיים שמשוטטים בחוצות העיר במסגרת סיירת החזירים, שאליה ניתן להצטרף בהרשמה אלקטרונית באינטרנט, איך לא.

הכותב הוא פעיל פוליטי

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר