מערת אליהו הנביא (צילום: גיל אליהו)
מערת אליהו הנביא (צילום: גיל אליהו)

לשים את חיפה על מפת הצליינות

פורסם בתאריך: 1.3.20 00:31

כתבה שפורסמה לאחרונה דיווחה על גידול משמעותי בתיירות הצליינים בארץ בשנתיים האחרונות. אך אליה וקוץ בה – מסתבר שאתרי התיירות הנוצריים בארץ אינם ערוכים לקליטת מספר כה רב של מבקרים, וכך נוצר עומס כבד באתרים אלה ועל התשתיות הקשורות בהם. כך למשל, באזור הכינרת חדרי לינה מוזמנים לשנה עד שנה וחצי מראש. למרבה הצער, כל הטוב הזה פוסח על חיפה.

ברצוני להציע פרויקט תיירות שעשוי להיות אטרקטיבי עבור צליינים נוצרים, כמו גם עבור תיירים אחרים כמו תיירי טרקים, טבע ונוף. מסלול הליכה מרהיב בחיפה ובכרמל עם נגיעות בהיסטוריה, בדת ובארכיאולוגיה של המקום – שביל אליהו הנביא.

הכשרתו של מסלול כזה אינה כרוכה בהשקעה כספית גדולה, והיא ניתנת לביצוע בזמן קצר יחסית. לשם השוואה, שביל ישו בגליל, שאורכו הוא כ־65 ק”מ (יוזמה של יזם התיירות מעוז ינון), הושלם תוך שנתיים ומומן על ידי משרד התיירות. לאורך המסלול ניתן להקים מתחמי קמפינג ובקתות צנועות שישתלבו בחורש ויספקו שירותי הלנה והסעדה למטיילים. שביל אליהו הנביא יוביל בין כל האתרים בחיפה ובכרמל הנזכרים בסיפור אליהו הנביא במקרא (מלכים א’ י”ח ו־י”ט) או הקשורים בנזירות הכרמליתית שהתפתחה בכרמל בעקבות אליהו הנביא.

המסלול יתחיל במערת אליהו, הממוקמת לרגלי ראש הכרמל ומשמשת מוקד עלייה לרגל עבור יהודים, נוצרים, מוסלמים ודרוזים במשך 800 שנים לפחות. לפי המסורת היהודית, כאן התבודד אליהו הנביא, ולפי מסורות נוצריות, ישו מצא בה מסתור. מהמערה מוביל שביל עפר לקפלת סטלה מאריס, ומשם לראש הכרמל, למנזר ולכנסיית סטלה מאריס. מנזר גבירתנו מהר הכרמל והכנסייה שלו הוקמו בשנת 1767 על יד המסדר הכרמליתי. היום במקום נמצא המרכז העולמי של המסדר הכרמליתי.

השביל ימשיך דרך החוף והאתר הארכיאולוגי שקמונה לעבר נחל שיח בדרום חיפה. למקום זה הגיעו במאה ה־12 נזירים מאירופה שדמותו של אליהו הנביא היתה להם מופת דתי, והם התגוררו בכוכי הסלע ובמערות הוואדי. בסוף המאה ה־12 נוסד כאן המסדר הכרמליתי. במקום נמצאת מערה שלפי המסורת אליהו הנביא התחבא בה, וכן שרידי כנסייה עתיקה. בכניסה התחתונה לוואדי נמצא בוסתן כיאט המרהיב. מנחל שיח יתפתל השביל במעלה הרכס, והתחנה הבאה תהיה מוזיאון הכט באוניברסיטת חיפה, שבו מוצג אוסף עשיר של ממצאים ארכיאולוגיים מתקופת המקרא.

משם ימשיך השביל בתוואי מיטבי אל המוחרקה (בערבית: הר השריפה). במקום זה, לפי מסורות עממיות, אירע העימות של אליהו הנביא עם נביאי הבעל, ובו התרחש נס שריפת הקורבן במזבח שהקים אליהו. האתר, שממוקם על אחת מפסגות הכרמל, דרומית לדלית אל־כרמל, משמש קרוב ל־1,000 שנה אתר מקודש לבני הדתות המונותיאיסטיות. המנזר הכרמליתי רכש את המקום והקים בו בשנת 1867 כנסייה ומבנים לשכן בהם נזירים. על קירות בכנסייה הצנועה תלויים פסוקים בערבית ובעברית מתוך סיפור אליהו. בחצר הכנסייה ניצב פסל אליהו הנביא, ומגג המנזר יש תצפית נוף מרהיבה שממנה ניתן לראות את הר הגלבוע ואת הרי ירדן במזרח, את החרמון בצפון, ואת רכס הכרמל ואת הים התיכון במערב. באתר המוחרקה אפשר להקים, בשיתוף פעולה עם המסדר הכרמליתי, מרכז שיפגיש מבקרים מכל העולם ויציע פעילויות סביב נושאים כלל אנושיים כמו אמונה ואקולוגיה.

ולבסוף – נחל הקישון. למרגלות הרכס, מצד צפון מערב, נמצא נחל הקישון, שם הסתיים הסיפור המקראי. כאן גם יסתיים שביל אליהו הנביא, בקרבת פארק הקישון, קילומטרים אחדים צפונה מנקודת המוצא.

הכותבת היא יוזמת ועורכת המדריך לתיירים "Haifa — A Poetic Journey"

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר