עסקים ברחוב הרצל (צילום: רמי שלוש; לבתי העסק בתמונה אין קשר לכתבה)
עסקים ברחוב הרצל (צילום: רמי שלוש; לבתי העסק בתמונה אין קשר לכתבה)

לא לדחות, לבטל

פורסם בתאריך: 29.3.20 12:14

בשנים האחרונות מדשדשת חיפה בתחתית מדדי עשיית העסקים. העסקים בעיר מתקשים לשרוד ולגמור את החודש, הרבה "בזכות" המדיניות העירונית שקידם השלטון הקודם. מוקדי העסקים העירוניים פורקו ופוזרו לכל רחבי העיר, ולמרות הכספים הרבים שהושקעו, התיירות בעיר לא התחזקה והמנטליות החיפאית לשמור על הכסף לא השתנתה.

אך אם עד כה העסקים העירוניים היו יכולים לקחת סיכונים אלה בחשבון מראש, או לכל הפחות לספוג את המדיניות העירונית ואת השלכותיה, כעת הגיע משבר שאיש לא צפה, וחמור מכך – נראה שלאיש אין פתרון בהתמודדות מולו.
אותם בעלי עסקים נאלצים כעת להתמודד מול מגיפת הקורונה – גורם חיצוני שבעקבותיו פסקה תנועת הלקוחות לחלוטין ומבלי שהם יכולים לעשות דבר כדי להקטין את עוצמת הפגיעה. גם פרסום מוגבר של העסק, מכירה מרחוק ושירות משלוחים עד הבית הוכיחו שהם אינם אפקטיביים, כי גם אם העסק מגדיל את הכנסותיו מחד, הוא מגדיל את הוצאותיו מאידך, והן כוללות כעת הוצאות נוספות הכרוכות בביצוע המשלוחים.

עיריית חיפה, שלה תפקיד משמעותי בהישרדותם של העסקים, לא ממש עושה משהו שיכול לעזור להם. עד כה רוב הפתרונות שניתנו הם דחיית תשלומים, אך אלה לא יסייעו לעסקים להגדיל הכנסות או להפחית הוצאות, אלא רק דוחים עבורם את הקץ. כי התשלום אמנם נדחה, אך את ההכנסה שאבדה דבר לא ישיב.

העירייה צריכה לגלות אחריות כלפי בעלי העסקים. לא לתת להם לגווע לבד אלא לשאת בצורה כלשהי בנטל שעמו הם מתמודדים. מאז מערכת הבחירות לראשות העיר שמענו מהשלטון החדש בעירייה הבטחות והצהרות שלפיהן הוא מביא עמו פוליטיקה אחרת, חשיבה רעננה, יצירתיות ותכנון עירוני. עכשיו הזמן ליישם את ההצהרות האלה. אם העירייה רוצה להיות אחרת, היא צריכה לחשוב ולנהוג לא כמו כל עירייה אחרת. זו העת לבוא לקראת העסקים, לספוג ביחד איתם, לעזור להם להשאיר את הראש מעל המים ולאפשר להם לשרוד.

מצופה מהעירייה שתהיה אקטיביסטית ושתלחץ על משרדי הממשלה לקבל הטבות למען העסקים. העירייה צריכה להכריז שהיא תפעל לבטל לחלוטין את הארנונה לעסקים הקטנים, הרי על מה משלם עסק סגור ללא הכנסות וללא פעילות? לאלו שירותים עירוניים הוא זקוק? אלו שירותים הוא מקבל? כלום. ולכן אין לחייבו בתשלום.

כך גם לגבי אגרת שילוט שעד כה הופחתה ב־70 אחוז. אגרה זו, שלא נחוצה בזמן שגרה, בוודאי שאינה נחוצה בעת חירום, כאשר הלקוחות מסוגרים בבתיהם. גם תשלומים אחרים כמו אלה ששולמו לצורך רישיון עסק צריכים להיות מוחזרים לבעלי העסקים. יתרה מכך – לעירייה יש נכסים עירוניים שמושכרים לעסקים, וזאת העת לבטל את תשלום השכירות בגינם.

הכותב הוא עורך דין ופעיל חברתי

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר