למידה מרחוק (צילום: בית הספר ליאו באק)
למידה מרחוק (צילום: בית הספר ליאו באק)

למידה מרחוק? הגיע הזמן להוראה מרחוק

פורסם בתאריך: 19.4.20 09:02

משרד החינוך יצא בתוכנית חדשה של למידה מרחוק. מדובר בתוכנית לימודים שבה מתקיימות פגישות עם צוות ההוראה באמצעות אפליקציית זום, וביניהן ימלאו התלמידים מטלות לימודיות באופן עצמאי. אך למעשה, המורים האמיתיים הפכו להיות ההורים. הם אלה שאמורים לשבת עם הילד, להסביר את המטלה ואת החומר, ובאופן כללי לוודא שהילד משתף פעולה עם התוכנית. אם כך, הלמידה לא נעשית מרחוק. היא נעשית קרוב מאוד. ממש אצלנו בבית.

וההורים? חלקם עובדים רגיל, חלקם עובדים מהבית, חלקם נמצאים בחל"ת וחלקם הם עצמאים ללא הכנסה. אצל רבים מהם מתערבבים זמני העבודה והמשפחה אלה באלה. כולם עסוקים בשמירה על סדר ביתי כלשהו – החל בבישול, דרך ניקיון וכלה בהשקעה בזמן משפחתי. כולם טרודים בשאלות של כלכלה ומימון. רובם המכריע לא עבר הכשרה בתחום ההוראה. אז כיצד מטילים עליהם עכשיו להיות מורים לילדיהם?

והילדים? הם לא צריכים מורים ביתיים ללא הכשרה או ידע. הם לא צריכים אינטריגות סביב לימודים והכנת מטלות. הם צריכים הורים. הם צריכים שההורים שלהם ימלאו תפקיד של הכלה ותמיכה, שיהיו מודל של יציבות בזמן סערה. הם צריכים הורים מחבקים ופנויים להקשבה, וכל זאת כאמור בתוך כאוס שההורים נמצאים בו בעצמם.

ומה על כולנו כחברה? יש בתי ספר שבהם לא תתקיים למידה מרחוק. במקומות שבהם האוכלוסייה היא ממעמד סוציו-אקונומי נמוך, כמו בריכוזים חרדיים וערביים, יש בתים רבים שכלל אין בהם מחשב. נוסף על כך, יש אוכלוסיות רבות, כמו העולים החדשים שהשפה העברית אינה שגורה בפיהם, שלא יוכלו לעזור לילדיהם בלימודים בכל הקשור לתוכן. תוכנית הלמידה מרחוק תעמיק את הפער בין קבוצות חזקות לקבוצות חלשות. נזכיר שמדובר בפער בחינוך – עניין שישפיע על החברה כולה גם בעתיד.

 

 

אז מה משרד החינוך יכול לעשות? לקחת אחריות. שמה של התוכנית – למידה מרחוק – מטיל את האחריות על התלמיד ועל סביבתו, קרי הוריו. בימים טרופים אלה על משרד החינוך לקחת אחריות ולבנות תוכנית שתיקרא הוראה מרחוק. האחריות ללמד היא על המורה, לא על ההורה. אז קחו אחריות ובנו תוכנית שתתמקד בהתמודדות עם המכשולים שנוצרים במהלך הדרך מהמורה ועד לתלמיד, שתבחן לעומק ובעיניים יצירתיות את הכלים העומדים לרשותה של המערכת על מנת שההוראה תהיה אפקטיבית, ושתהפוך את המורה למנהיג הכיתה גם בזמן משבר.

אבל יכול להיות שזוהי משאלה שאינה יכולה להתממש. יכול להיות שמשבר הקורונה חזק ממשרד החינוך. אך גם זו לא סיבה להטיל את האחריות על ההורים. זה לא חלק מהחוזה. אין סעיף שלפיו ההורה משלים את משרת המורה. ואם אכן לא ניתן להתגבר על המכשולים, הרי שזה הזמן להכריז על סיום שנת הלימודים.

 

* הכותבת היא פעילה חברתית בתחומי חינוך וקהילה

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר