דור 5 (צילום: Kai Pfaffenbach, REUTERS)
דור 5 (צילום: Kai Pfaffenbach, REUTERS)

חוסר הבנה בסיסי

פורסם בתאריך: 20.4.20 16:00

ראש העיר עינת קליש רותם הכריזה ביום שבת בטוויטר כי "עיריית חיפה לא תאפשר מעבר לדור 5 מתחת לרדאר של התושבים בימים שכולם טרודים במגיפה העולמית". הציוץ הזה של ראש העיר הוא בעייתי ומתקשר לסוף המאה ה-19 – תקופה שבה היו מי שפחדו מהתקנת עמודי חשמל ברחוב. בראי ההיסטוריה, פחד זה נראה מגוחך אך פעם היו מי שהאמינו בכך בכל מאודם.

האמירה הזו היא בעייתית במיוחד דווקא בימים אלו שבהם כולם מסתגרים בבתים. היום יותר מתמיד יש צורך בתעבורה סלולרית גבוהה שתענה על הצרכים הגדלים בתחום. ניתוקים תכופים ופגיעה קבועה באיכות השידור הסלולרי יהפכו את המצב הלחוץ והבעייתי הזה ללחוץ עוד יותר.

בתקופה האחרונה הולכות ומתפשטות תיאוריות קונספירציה שונות הנוגעות לדור החמישי – הדור הבא של התקשורת הסלולרית. התיאוריות מעלות טענות שונות ומשונות שהמשותף לכולן הוא שהן אינן מגובות בעובדות, נמצאות בסתירה לידע המדעי בתחום ומופצות על ידי גורמים חסרי ידע מקצועי בנושא. בדומה ללא מעט קונספירציות, גם קונספירציית דור 5 גורמת לא רק לנזקים כלכליים אלא גם לנזקים פיזיים. בבריטניה ובהולנד הוצתו בשבועות האחרונים אנטנות סלולריות. בהתחשב בתקופה יוצאת הדופן שבה אנו נמצאים, שריפות הן אחד מהדברים האחרונים שאנו צריכים.

מה זה בכלל דור 5? התקשורת הסלולרית, כמו גם שידורי הרדיו והטלוויזיה, נישאת על גבי גלי רדיו שמסוגלים להעביר כמות מידע קטנה על כל תדר ("סוג") של גל. בשל כך, כדי להעביר יותר מידע יש צורך ביותר תדרים, כלומר פס רחב יותר. בכל אחד מהדורות הקודמים של הסלולר הוגדל רוחב הפס, והדבר לא שונה במקרה של הדור החמישי. יתרה מכך – בישראל, הגדלת רוחב הפס אמורה להיות בשיעורים לא דרמטיים, ובכל מקרה מדובר בגלים שנמצאים עמוק באזור שנחקר עוד משנות ה-60 של המאה הקודמת ונמצא בטוח לשימוש. לשם השוואה, אור השמש (ולא רק קרינת אולטרה סגול שנחשבת למסרטנת) שאליו אנו נחשפים באופן קבוע הוא בעל תדרים ועוצמה גבוהים (כ-1,000 ואט למ"ר) בהרבה מאשר הקרינה הסלולרית, ולכן הוא נחשב למסוכן יותר.

 

 

ייתכן שיהיה צורך בפרישה של אנטנות נוספות כדי להתמודד עם התדרים החדשים, אך כל שינוי אמור לעמוד בתקנים מחמירים מאוד לשם שמירה על בטיחות האזרחים. לחברות הסלולריות אין אינטרס לבזבז כסף על אנטנות מיותרות, והרחבת התשתית באה לענות על צורך אמיתי של דרישת תעבורה סלולרית הולכת וגדלה.

בניגוד לטענות שגויות שמועלות על ידי גורמים חסרי השכלה בתחום, לא מדובר בטכנולוגיה שיש ספקות לגבי בטיחותה. גלי רדיו נחשבים לאחת מהטכנולוגיות הבטוחות ביותר שיש בידינו, ולשם השוואה, הם נמצאים באתר משרד הבריאות בקטגוריה בטוחה יותר מאשר משקאות חמים מאוד. עשרות אלפי מחקרים בחנו את הנושא הזה והגיעו למסקנה ברורה מאוד לגבי הבטיחות של גלי רדיו. מובילי המחאה נגד דור 5 אמנם טוענים כי יש להבין יותר את הטכנולוגיה כדי לעשות בה שימוש, אך בשיחות סגורות הם חושפים את עמדתם האמיתית: הם פוחדים שטכנולוגיית דור 5 מפיצה קורונה ותשמש ל"שליטה מוחית" בכולנו. הטענה לגבי הקשר בין קורונה לדור 5 היא אמנם הזויה, אך עוד ניתן היה לייחס לה משקל כלשהו אלמלא היו התפרצויות קורונה אדירות במדינות כמו איראן, שבהן אין כלל שימוש בטכנולוגיה כזו. לאיש ממפיצי הקונספירציה אין רקע בתחום, ולרובם יש חוסר הבנה בסיסי בכל הקשור להשפעות קרינה. מהאמירה המוזכרת יכולה להתקבל התמונה המדאיגה, ולפיה זו העמדה שראש העיר שלי בחרה לאמץ.

אנו נמצאים בתקופה מורכבת מאוד – בעיצומה של מגיפה כלל עולמית. כולנו מסוגרים בבתים, אנשים רבים איבדו את עבודתם ומתקשים למצוא מקום עבודה חדש, והעצמאים קורסים. ייתכן שאנו בפתחו של משבר כלכלי. כראש העיר מצופה מקליש רותם להיות דמות מנהיגותית וממלכתית, שתדע לנווט את תושבי העיר הנפלאה שלנו בזמן הסערה המתקרבת. עלינו לעשות כל שביכולתנו כדי לסייע לחברה שלנו לצאת מהמשבר. החלטות מזיקות ושגויות המתבססות על תאוריית קונספירציה לא מבוססות עושות בדיוק את ההיפך. כולנו בעד שקיפות, אבל אין קשר בין שקיפות לבין המהלך השגוי הזה. מצופה מראש עיר לקבל החלטות מקצועיות על סמך עמדות של מומחים ולא על סמך קבוצות סגורות וצעקניות בפייסבוק.

 

* הכותב הוא פיזיקאי חיפאי שחקר תגובות בין קרינה לחומר, פקח קרינה בעברו

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אולי פיזיקאי גדול אבל איש קטן . אחרת, היה קורא ומביא את כל דבריה שהסבירו כי יש לאשר את האנטנות במועצת העיר כדברי סגנה נחשון צוק.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    פעם גם היו מחקרים שהאוויר בחיפה הוא כמו בשוויץ. שהדוקטור לא יבלבל את המוח.
    גם לקהילה המדעית יש קיבעונות מחשבתיים. בהתחלה לא קיבלו את אינשטיין ומארי קירי כי המדענים הגדולים חשבו שהם טועים כשבעצם צדקו. על הקהילה המדעית לבחון מחדש בראש נקי את ה5g.
    ואם זה כל כך בטיחותי אז למה הממשלה לא יצאה בהצהרות חגיגיות לתקשורת כמו שהיה עם הסיבים האופטיים?

  3. בוב

    מעולם לא זלזלו במארי קירי או באיינשטיין, והם היו מונעים מרצון לידע, לא מרצון להרגיש חשובים.

    ויותר מזה, הם עשו מחקרים והוכיחו טענות. הם לא ישבו וקראו שטויות בפייסבוק כל היום ואז החליטו שהם ״עשו מחקר״ ושצריך להקשיב להבלים שלהם

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    עוד "פרופסור" מטומטם לאוסף… לך תסביר למה כשהקרינו 5G על תאי זרע הם מתו אם זה לא כזה מזיק…

  5. שירה

    כמהנדסת בוגרת טכניון (היוש) אני לחלוטין מתנגדת להתקנה של הרשת הנ"ל, עד שיעשה מחקר רחב היקף בנושא במדינות שבחרו להתקין את הרשת
    אף אדם רציני לא חושב שיש קשר לקורונה, ותפסיק לנסות להציג את המתנגדים כבבונים בורים. עקב האינטרסים האישיים שלך, כעובד בחברה שהפיתוחים החדשים שלה מתבססים על הרשת העתידית הנ"ל, אתה לא בדיוק נטול פניות או אובייקטיבי. בושה.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר