פארק המנגלים (צילום: דוברות עיריית חיפה)
פארק המנגלים (צילום: דוברות עיריית חיפה)

ההיגיון שבשיגעון

פורסם בתאריך: 16.5.20 20:55

אחרי שהייה רצופה של חודשיים בבתים עם יציאות קצרות לצורכי סידורים חיוניים בלבד, העולם שבחוץ מקבל את פנינו בשרבים ראשונים של קיץ. עונת גשמים נפלאה חלפה לה, הרחיבה את הלב ומילאה את המאגרים. הכנרת התמלאה עד להתפקע, הנחלים גועשים, המפלים שוצפים והטבע מסעיר. את שיאו של האביב החמצנו אבל שאריותיו המלבבות עוד פה, בפארקים הרבים, בשמורות הטבע, ואפילו כאן, בחיפה, מחוץ לבית ממש.

מהשמש החמימה אפשר כבר ליהנות בטרם תחדור הלחות האיומה מהים ותמלט את רובנו בחזרה אל הבית, אל קרירותו המלטפת של המזגן. בהזדמנות שנקרתה לנו בדרכנו אמו נמלטים החוצה בהמונינו לשזוף את עורנו החיוור באור השמש, לינוק מעט ויטמין D ובעיקר לספוג שוב עירוניות. הניסיון והחזאים מבשרים לנו קיץ קשה. אבל לא רק בגלל מזג האוויר זה יהיה קיץ קשה.

קיץ של מתווים צפוי לנו, קיץ של מתווים ותווים סגולים. מתווה חזרה לעבודה, מתווה חזרה לים ולפארקים, מתווה התקהלויות והתכנסויות, מתווה חידוש לימודים, מתווה פתיחת קניונים, חנויות ועסקים, מתווה פתיחת מסעדות ובתי קפה, מתווה פתיחת בתי מלון וצימרים, מתווה החזרת ליגות הספורט המקצועניות, מתווה הפעלת חדרי כושר ובריכות שחייה, מתווה הפעלת תיאטראות ובתי קולנוע, מתווה הפעלת אולמות אירועים ועוד ועוד – כיד הדמיון הטובה על מקבלי ההחלטות. נראה כי עבור כל מוסד, מבנה, מתחם או צריף שמתקיימת בו פעילות אנושית כלשהי בנו מתווה ייחודי לו, שמישהו לא ירגיש חלילה מקופח.

כמה מהמתווים נראים הגיוניים בסך הכל ומובנים מאליהם, כמו מגבלת ההתקהלות במקומות ציבוריים או פומביים. שהרי התקהלות המונית, כפי שראינו למשל בשכונות חרדיות בירושלים ובבני ברק, היא מתכון בדוק להדבקה רבתי ולפריצתו של גל תחלואה שני. איש לא רוצה זאת. גם האילוץ להסתובב בכל מקום עם מסיכות על הפנים, אף שרבה המחלוקת בקרב המומחים באשר לחיוניותה של המסיכה במניעת ההדבקה, גם הוא נתפש כהגיוני בסך הכל בנסיבות אלה. גם אם לא באמת תועיל למנוע הדבקה, כנראה לא תזיק.

וכמה מהמתווים נראים תמוהים, על גבול ההזויים, עד כי יש לתהות מה היתה מערכת השיקולים של קובעי המדיניות. למשל מתווה החזרה ללימודים המוזר והבלתי ניתן להבנה או מתווה השהייה בים. לשחות במים, לרוץ או ללכת על החוף מותר, אבל לשבת בחוף אסור? אם נקפיד לשמור על מרחקי בטיחות זה מזה כמתבקש, מה זה משנה אם יושבים אנו, עומדים או נעים?

 

 

היגיון הוא כמו צדק – נדיר למדי ומחייב גם נראות, לא רק עשייה. גם אם יש היגיון בשיגעון המתווים והתווים הסגולים – אם איננו מבחינים בו, אם איננו מבינים אותו, אם הוא מותיר בנו תחושת תסכול וייאוש, מה הטעם בקיומו?

גם במישור המקומי לא קל למצוא היגיון. ולא שלא מחפשים. הנה, למשל, בשבוע שעבר פורסמה יוזמתה של עיריית חיפה להקים בשכונת נוה דוד פארק מנגלים לרווחת התושבים והמבקרים. המקום שנבחר לפארק המנגלים הוא גן הבנים, שבו מוצבת אנדרה לזכרם של 13 חללים מבני השכונה. רק יממה חלפה מרגע שנתלה במקום שלט מאיר עיניים המבשר על הקמת הפארק, וכבר קם קול מחאה של ציבור התושבים, והעירייה התקפלה והודיעה כי התוכנית בוטלה.

השאלה מדוע בוטלה התוכנית היא שאלה פשוטה ופחות חשובה. היתה מחאה, העירייה נבהלה ומיד נסוגה. השאלה החשובה יותר היא מדוע התקבלה ההחלטה על הקמת הפארק מלכתחילה. בירור קצר העלה כי ההחלטה נפלה במהלך סיור שעשו במקום כמה תושבים בלוויית שניים מאנשיה של ראש העיר עינת קליש רותם, אחת מהן היא תושבת השכונה. הם העלו את הרעיון, צוותה של קליש רותם התלהב, וההחלטה נפלה. אלא שאת רצון התושבים עצמם לא שאלו. הם למדו על כך מהשלט במקום ומהתקשורת. קראו והזדעזעו. מי מקים פארק מנגלים בתוך שכונת מגורים, בין בתי השכונה? ומי בוחר דווקא בגן זיכרון כמקום לפארק שכזה? ומי עושה כל זאת בלי לשאול כלל את התושבים עצמם או לכל הפחות את נציגיהם הרשמיים?

כשפועלים בחוסר היגיון, בחוסר מחשבה ובחוסר התחשבות מתקבלת תוצאה לא הגיונית, שגם תיקון מהיר שלה לא ימחה את הרושם השלילי שיצרה. הולך להיות קיץ קשה. קיץ שבו נחפש היגיון ולא בטוח שנמצא.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר