המדעטק (צילום: מושון תמיר)
המדעטק (צילום: מושון תמיר)

אסור לתת יד לפגיעה במדעטק

פורסם בתאריך: 27.5.20 18:26

בשבוע שעבר נודע כי עיריית חיפה כי היא מצמצמת את תמיכתה במוזיאונים הלאומיים בעיר, ובהם המדעטק – המוזיאון הלאומי למדע, טכנולוגיה וחלל, מ-1.5 מיליון שקל בשנה ל-250,000 שקל בלבד, ובכך ייתכן שהיא תביא לסגירתו.

העירייה כנראה לא מבינה את השפעת הקיצוץ בתמיכה במדעטק על העיר, שתהיה הנפגעת העיקרית ממנו. קיצוץ דרמטי בתמיכה במדעטק הוא מכת מחץ שעלולה להוביל לסגירתו, שכן הוא יפגע באופן משמעותי במצבת כוח האדם של המוזיאון ובהקמת תערוכות ייחודיות, כדוגמת תערוכת גוף האדם ותערוכת החלל המצליחות.

ישראל היא אחת מהמדינות שבהן היחס בין מספר המוזיאונים למספר תושבים הוא מהגבוהים בעולם. בישראל יש יותר מ-230 מוזיאונים, כלומר מוזיאון אחד לכל 39,000 איש, ובחיפה יש 16 מוזיאונים, כלומר מוזיאון אחד לכל 18,000 איש. התקציב של ששת המוזיאונים של חברת מוזיאוני חיפה (שהיא תאגיד עירוני) בשנת 2020 הוא 13.9 מיליון שקל – זינוק של 1.3 מיליון שקל לעומת 2019, שגם בה עלה התקציב בכ-600,000 שקל ביחס לשנה שקדמה לה – אך מספר המבקרים בהם כמעט לא השתנה. בחברת המוזיאונים טרום משבר הקורונה היה גירעון של כשלושה מיליון שקל.

לקיצוץ בתמיכתה של העירייה במדעטק תהיה השפעה מהותית על פרמטרים רבים, שהמרכזיים שבהם הם חינוך, תיירות, כלכלה ותעסוקה.

חינוך: המדעטק הוא המרכז המוביל בארץ לחינוך מדעי-טכנולוגי בלתי פורמלי. כ-90,000 תלמידים מגיעים אליו מדי שנה במסגרת של תוכניות חינוך מגוונות. תלמידי העיר נהנים מתוכניות אלה, כמו גם מהמעבדות, מאולמות התצוגה ומלמידה חווייתית בתערוכות האינטראקטיביות. המשמעות היא פגיעה בתלמידים החיפאים.

תיירות וכלכלה: מספר המבקרים במדעטק מהארץ ומהעולם הוא 300,000 בשנה. לשם ההשוואה, בכל ששת המוזיאונים העירוניים ביחד מבקרים כ-200,000 איש בשנה. רבים מ-300,000 המבקרים במדעטק באים אליו מחוץ לעיר, ולרוב הם משלבים גם ביקור במסעדות בחיפה ובאטרקציות אחרות שהעיר מציעה. הקיצוץ בתמיכה יפגע בעיקר בתיירות הארצית. העירייה רוצה לקצץ? שתקצץ במוזיאון מאנה כץ שמכניס אל בין כתליו כ-8,500 מבקרים בשנה או במוזיאון הרמן שטרוק שמכניס כ-5,000 מבקרים בלבד בשנה. אלו מספרים קטנים ביותר שאין להם כדאיות כלכלית. זה הזמן לאגד מוזיאונים.

תעסוקה: המשמעות של הקיצוץ בתמיכה העירונית היא ברורה – פיטורים של עשרות עובדים, רובם חיפאים.

המדעטק נתמך בחלקו על ידי קרנות כגון יד הנדיב, אריסון וקלור. קרנות אלה תומכות בפעילות חינוכית שהמרוויחים העיקריים ממנה הם תושבי חיפה. כך למשל, קרן אריסון תורמת השנה ביקורים של אנשים עם צרכים מיוחדים, מרביתן מחיפה, וקרן קלור מתכננת לתמוך בתוכנית מחוננים שתשרת את ילדי העיר. בשנתיים האחרונות היו במדעטק תוכניות ששירתו את הקהילה החרדית, את האוכלוסייה הערבית וילדים מעוטי יכולת – כולם מקרב תושבי חיפה. המדעטק מאפשר באופן שוטף כניסה בחינם לגופים נזקקים חיפאיים. כך למשל מתאפשרת כניסה בחינם של ילדי האומנה ממעון שבתאי לוי, של ילדי החינוך המיוחד מגן הילד, של אמהות וילדים שחוסים במקלטי חירום ועוד. נוסף על כך, בימי רביעי הכניסה למדעטק היא ללא תשלום, ושוב – הנהנים העיקריים מכך הם תושבי חיפה.

כך שלמעשה בקיצוץ של התמיכה העירונית, הנפגעים יהיו אנחנו, החיפאים. אסור לנו להסכים לקיצוץ כזה. אסור לנו לתת יד לפגיעה במדעטק.

* הכותב הוא מנכ"ל עמותת שינוי בחיפה ומנכ"ל קניון סיטי סנטר

 


 

 


 

 

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

13 תגובות
  1. חיפאי שיודע

    ראש העיר חייבת להתעשת. המוזיאון על סף סגירה וזה אחד הנכסים התיירותיים היחידים שייש לחיפה להציע. אני לא מבין את הצעדים שלה. לא מספיק קורונה וההשבתה הכפוייה שעוברת על המוזיאון ?

  2. צריך שינוי

    במקום לתת להם כסף בגלל הקורנה לוקחים להם … התושבים בחיפה משלמים מיסים כול כך יקרים לעירייה קיצוץ במדעטק פוגע ישירות בתושבים ובעיקר בתלמידים שנהנים מאגף החינוך שם כבר שנים , הבן שלי אמר לי שהדבר היחיד שהוא זוכר מהלימודים בבית ספר זה הימים במזויאן המדע פשוט עצוב …. כאילו שחסר מאיפה לקצץ בושה

  3. גיל חי

    המדעטק כבר נפגע !!!!
    בוצעו שימועים לעשרות עובדים, מהם העובדים למעלה מ 20 שנים.
    חלק נכבד ועיקרי מיחידת החינוך/נוער כבר נמצא בעיצומו של הליך הפיטורים.

  4. זהבה

    בושה. במקום לפתח את העיר מצעידה אותנו אחורה לחשוב שבנינו עליה. עצוב

  5. אריה

    שימו לב את ארגון הלהט"ב העירייה מתקצבת כל שנה ב750000 שח בשנה !!!! לא עדיף לקצץ שם במקום המוזיאון? פוחדים שהלהט"בים ייפנו לבג"ץ? שייפנו וניראה אם בג"ץ ייקח על עצמו לנהל את תקציב העירייה

  6. בזבוזי המדעטק הלאומי שהמדינה תממן לא חיפה

    הכותב הנכבד רק לא סיפר כמה עובדים יש במדעטק. הרבה יותר מבכל מוזיאון אחר ביחס למבקרים.
    יותר מבכל מזיאוני חיפה האחרים גם יחד.
    רגע אמרתם מוזיאון לאומי? איפה תמיכת המדינה? אם זה מוזיאון לאומי 'משרד התרבות יתמוך בכל תקציבו.
    הכרטמסים אליו יקרים להחריד. הוא מדיר רגלי אוכלוסיות רבות שלא יכולות להרשות לעצמן. זה לא המקום של עיריית חיפה לתמוך במוזיאון לאומי שהצדינה תתמוך בו אם הוא חשוב ברמה לאומית.
    כמות התערוכות במוזיאון מעטה. תיירים הוא לא מביא בכלל. תיירים ישראלים גם לא, למעט הימים בהם נפתח חינם.. קבלו בניין מהיפים בישראל בעל ייחוד עולמי השתלטו עליו ולא מאפ'רעם להנות מיופיו.
    מוזיאון מדעטק פוגע בחיפה בניהול אחר היה צריך להגיע למליון מבקרים בשנה. כל תייר היה צריך לעבור בו כמו בגנים הבהאים אליהם באו פי 3.
    מה הקטע להשוות עם מוזיאונים לאומנות. שיש בהם חצי ממספר העןבדים במדעטק!!

  7. חיפאית מעריכה

    המדעטק הוא אחד מאבני היסוד של חיפה.
    מתנת יום הולדת לילדי ועכשיו גם לנכדי היתה והינה מנוי למדעטק.
    אסור לפגוע במדעטק‼️‼️

  8. מורה

    הצילו את המדעטק!!! מקום מדהים, דורות של תלמידים, ביקרו, למדו, נהנו ופיתחו את סקרנותם בזכות המקום והצוות!! צריך לעשות בדיוק ההיפך- לתקצב ולחזק אותם!

  9. עידית

    חבל שהכותב לא מציין את חריגות השכר העצומות של ההנהלה שגם מונעות תקציבים בשל החריגה מתקרת השכר המותרת.

  10. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    שנים שהמוזיאון משלם משכורות מוגזמות לנבחרי מפלגות כמו שינוי מפעם ושאר פעילי מפלגות מהשמאל.וכמו שהסביר לי פעם אחד הבכירים במוזיאון זה שאחד התםקידים החשובים של המוזיאון הוא לפרנס את העובדים שלו.
    ה ב נ ת ו ש ???

  11. משהו רע מאד קורה שם

    הבזבוזים על שכר וניפוח מצבת העובדים במדעטק הפכו לשם דבר.
    ההשתלטות שלו על הבניין הכי יפה בחיפה פוגעת בתיירות בחיפה.
    אין מסעדות בכיכר השוממת מחוץ לבניין כמו בכל מוזיאון בעולם.
    פשוט מעצבן. מחירי כרטיסים שערוריה לא פלא שצריך קרנות שיממנו כניסה.

  12. יאיר

    ביחס למוזיאוני חיפה, המדעתק הוא פנינה יחודית/ מוזיאוני חיפה משעממים לא נקיים לא בטיחותיים ולא מתוחזקים וגוזלים את רוב התקציב בעיקר לנושא אחזקה שמירה ונקיון
    שלושת הדברים מתקיימים בצורה וירטואלית
    וחבל , טוב יעשה עם יועברו תקציבים למדעתק

  13. איפה הטכניון???

    אני ממש לא מבין הטכניון כל כך עשיר מלא תרומות במאות מליוני דולרים ולא יכול לסייע לתחזק מוזיאון למדע בבניין ההיסטורי שלו?
    בשביל מה יש מרכז מבקרים של הטכניון תסגרו אותו תשלבו אותו במוזיאון המדעטק שיציג את המדע בישראל עם תערוכה לתיירים זרים
    כולל ביקור בבניין והעירייה לא צריכה לממן הטכניון צריך לממן את המוזיאון ומרכז המבקרים.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר