הבניין שמיועד להריסה ברחוב החלוץ (צילום: עדי קרפל פרזס)
הבניין שמיועד להריסה ברחוב החלוץ (צילום: עדי קרפל פרזס)

אל תיתנו לנדל"ניסטים להשתלט על הדר

פורסם בתאריך: 25.5.20 20:58

ברחוב החלוץ בהדר עומד בניין באוהאוס נטוש, מופשט עד לטיח, שרק מבט מעמיק מאפשר לראות את החן שהיה בעבר מנת חלקו – מרפסות שמש גדולות, תקרות גבוהות וחדרים מרווחים, כיאה לתכנון של מיטב הארכיטקטים שהגיעו לישראל אי שם בתחילת שנות ה-20 של המאה הקודמת. זהו בניין שאם תוחזר לו עדנתו יהפוך לפנינה, ללא כל ספק.

אך הבניין ייהרס בקרוב ויהפוך לבניין מרובה דירות קטנות ודחוקות, ללא חנייה, שיזמין אליו עוד חברים בעוד פרויקט של ""התחדשות חברתית" בהדר. וכך, קבוצות מאורגנות של צעירים יבואו לחיות בזול בלב השכונה ויספרו לנו ולכם שהם והקהילות שלהם הולכים להציל את הדר. רבים יאמרו שזה נהדר, שצעירים יגיעו וישטפו את הדר בצעירותם, ושבטוח שמי שיגיעו יהיו אנשים טובים שיעשו רק טוב להדר. האמנם? במשך יותר מ-15 שנים חל בהדר תהליך של "התחדשות חברתית". שתלו פה קיבוצים חינוכיים וגרעינים תורניים, נתנו מלגות מגורים לסטודנטים ולבוגרים עד גיל 35, ועל כל זה שילמו תושבי חיפה ממיטב כספי הארנונה שלהם, שלנו. והאם הדר התרוממה? האם הדר הפכה להיות מקום לגדל בו ילדים? לא.

למה כן הפכה הדר להיות? לרובע של נדל"ן עם פוטנציאל מניב, עם דירות שאם יחולקו ושאם המרפסות בהן יסגרו לאף אחד לא יהיה אכפת, לרובע שהתקשורת נהנית לרסק עם כתבות על סוחרי סמים, על רציחות ועל מקרי שוד, לרובע שבו צורכיהם של התושבים הם משניים לצרכים של עמותות המספקות את הצעירים ש"מחדשים חברתית".

לדעתי, אפשר להסכים ש-15 שנים הן זמן סביר לבדוק פעולה ותוצאה. והתוצאה של "ההתחדשות החברתית" אינה מספקת. אם כך, מדוע להמשיך? מדוע להקריב את הבאוהאוס שתוכנן בקפידה עבור מבני סלאמס שבהם תגור עוד אוכלוסייה בתשלום שעלולה להזיק להתפתחות הטבעית של הדר? מדוע לדחוק שוב את התושבים שחיים בהדר מבחירה למען קבוצות של אינטרסנטים שאינם מסוגלים להחזיק את שכר הדירה המגוחך ברחובות הדר תחתון ללא סובסידיה?

 

 

הגיע הזמן לומר די! יש כאן תושבים שאוהבים את הדר, שמשלמים כדי לחיות פה, שמגדלים פה משפחות, שנלחמים על הבית שלנו. קצנו בשיטת השילומים הזאת. קצנו במעמד הפריווילגי המלאכותי שעיריית חיפה שתלה אצלנו ושלא חווינו ממנו אימפקט חברתי או כלכלי חיובי. כן חווינו ממנו שיח של טינוף על הדר, על הבית שלנו, שיח שמזיק ומאפשר להשאיר את הדר כנדל"ן זול וחסר חשיבות שמושך לכאן עוד ועוד קהילות חלשות כלכלית שממשיכות לעשות לביתן תוך ביוש ודחיקת ההיסטוריה של עיר הגנים, שממנה החלה חיפה.

הגיע הזמן להפסיק עם הדר כ"מקום שמתשלם לגור בו" ולהפוך את הדר ל"מקום ששווה לגור בו". הגיע הזמן לתכנון בר קיימא במקום תכנון שמקיים כמה צעירים שלא תורמים מאום. תנו לנו חינוך, ולא קיבוצים חינוכיים. טפחו את המרחב הציבורי במקום לשתול כאן גרעינים תורניים. החזירו את מסדה של הבילויים במקום לשלם לסטודנטים לגור בסביבת הרחוב, שפעם היה תוסס והיום משווע לקהל. ובעיקר – הפסיקו לתת לנדל"ניסטים לנצל את המצב העגום של הדר בשביל לעשות עוד כמה שקלים בלי לקחת אחריות על הרס המרחב הציבורי של הרובע הכי אורבני בעיר, שזקוק רק לקצת תשומת לב ולהכוונה בשביל להפוך להיות פנינה.

* הכותבת היא מהנדסת ותושבת הדר

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

15 תגובות
  1. גילה

    שטויות. בהדר מחירי הדירות הכי נמוכים במדינה כי אין שם איכות חיים ולא עתיד. רק הזנחה, עוני ונרקומנים. מה שכן, החרדים והערבים נוהרים להדר וזו מגמה שרק תלך ותגבר בשנים הבאות.

  2. תושב השכונה

    הדר היא שכונה גדולה, עם קשיים גדולים, במקום לזלזל ולדבר סרה בצעירים שהשקיעו את מיטב שנותיהם למען שינוי חיובי בשכונה הייתי מציע שתעשי ותפעלי לפי אמונתך שלך למען השינוי החיובי של הדר שאת רואה כנגד עינייך. הדר לא תשתנה על ידי ירי של צרורות כנגר הקבוצות הצעירות מהמקלדת שלך… אלא על ידי עשיה חיובית. ותאמיני לי יש מספיק מה לעשות בהדר לעוד מאות צעירים. ואגב אולי בגלל שאת מס' 7 במפלגה שנמצאת באופוזיציה במועצת העיר אז את מעודכנת שכבר מזמן אין מימון עירוני לקבוצות הצעירות… מאחל לך ולכולם שנעסוק יותר בעשיה חיובית ופחות בהכפשה של אחרים, שיתכן ועושים פי כמה וכמה ממך לטובת השכונה והעיר

  3. חיפאי

    גם אני אוהב את הדר של פעם , אבל דברים משתנים.
    אם מספיק אנשים רוצים לשמר את הבניין, לאחר כבוד, אספו כסף ביניכם ותתחרו בנדלניסטים.
    אישית, אני לא רואה שאשקיע בשביל הנוסטלגיה.
    במידה ותצליחו אני מאד מקווה שגם תזכו בהצלחת ההשקעה, בשימור הבניין ומכירתו. אשמח לראות את האיזור חוזר לתפארתו.
    אבל, כמו שאומן, למרות פוטנציאל, צריך קהל; כך גם בניין , נפלא ככל שיהיה, צריך דיירים.
    בניינים ריקים, פילים לבנים, לא תורמים לחברה בכלל ולהדר בפרט.
    והדר, למרות הכל, צריכה להתקדם למאה ה21.
    העגלה נוסעת, אין עצור…

  4. דין דין

    במקום משרדים ריקים ומוזנחים שאיש אינו מבקר בהם העיריה חייבת לאפשר להפוך אותם לבניני מגורים.רוב המשרדים ירדו העירה. חשיבה לטווח ארוך.

  5. גבי

    אני שופט את צורתו החיצונית של הבנין בעיניים אוביקטיביות ואיני מתייחס לטייח המקולף ,לצבע הדהוי ולהזנחתו המתמשכת. לבנין הזה אין קוים וחיטובים נאים אלא קוים ישרים ופשוטים ללא שום חן. זהו בנין שנבנה לצרכים פונקציונאליים ללא טביעת אצבע של אדריכל מחונן , אלא סתם בפשטות . לדעתי , צריך להרוס ולבנות במקומו מבנה חדש.

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הכול רקוב לא יעזור כלום מלא נרקומנים ופחד בלילה חניות של שנות 50 ואוכלוסיה קשת יום

  7. עזרא

    הדר מקום לפליטים ונרקומנים כמו תחנת מרכזית הישנה בתל אביב מוזנחת חניות מיושנים פשע גדול בקיצור חייבים לנקות הכל

  8. מתי טיקטינסקי

    למה להפריע לנדלניסטים? וכך זה יותר טוב שאין נפש חיה מי צריך בטון מתקלף ונוסטלגיה כאשר המקום הוא בית קברות. לפחות יפתחו את המקום ויהיה שוקק חיים כמו פעם . תפסיקו עם השימור של קוביות כפי שקוי הבנין נראים . רוצים חיים רוצים עסקים ולא בית הקברות של גנואה באיטליה מצבות ופסלים. רוצים חיים.

  9. להגיד תודה לחרדים וגם למשקיעים

    הדבר הכי טוב שקרה להדר זה שלפתע לפני עשור התחילו חרדים לקנות בה דירות למגורים,דירות קטנות ומוזנחות(עם תקרות גבוהות שאופיניות להדר),הגישות למבנים קשות,מדרגות גבוהות וקשות,סביבה בעייתית לרוב חנויות כבישים ופיח,אבל החרדים צנועים ומגדלים שם ילדים כמו שההורים והסבים שלנו גידלו ילדים.החיפאים והצעירים של היום מפונקים מאד ורוצים לגור רק בכרמל בדירות עם מעלית ומרפסות ולמי מהם שאין תקציב עושה זאת בקריות,ברמות יצחק,בטירת הכרמל.הדר אינה מושכת קהל יהודי צעיר(למטרת הקמת משפחה)וצריך לברך את כל אותם אנשים שכן עושים את זה

  10. החיפאי

    הכותבת ניהלה קבוצת פייסבוק עם אלפי חברים,בצורה אלימה ובוטה ,כאשר איימה שם על מתנגדים ומגיבים. מה היא שונה מקליש?

  11. יש ויש בהדר

    לדבר עליה כמכלול אחד זה בלתי אפשרי,זה השכונה הגדולה בחיפה,גם מבחינת השטח וגם בכמות התושבים.
    לדבר על רמת הדר שנהנית מאויר ונוף מצוין באותה נשימה עם בן יהודה,הנביאים או סירקין אי אפשר.
    בסופו של דבר עליית המחירים שהתחילה ב2008 בכל הארץ לא פסחה על שום איזור,בהדר זה נראה הרבה באחוזים כי פתאום התחילו לדבר במחירים של 500 ו600 אלף לדירה ולפני עשור זה היה בערך שליש מזה.אבל עדיין שמסתכלים על חיפה ברמה הארצית כל פועל פשוט עם 5000 שקל משכורת יכול לקנות פה דירה אם הוא מתפשר על המיקום.ואנחנו צריכים לשמוח על כך.
    במרכז הארץ גם מורים,הנדסאים ורופאים עם שכר גבוה לא מצליחים לפעמים לרכוש דירת 2 חדרים בשום מיקום

  12. אזרח ותיק

    הכותבת אולי מהנדסת, אבל בורה בשפה העברית.
    בעברית, שווה ("=") הוא אופרטןר מתמטי המשמש להצגת יחס בין שני פריטים שגודלם ידוע או יותר.

  13. יהודה (אודי)דנן

    בתור חבר בקהילה הגאה בהדר,זה המקום הכי מתאים לאנשים כמוני.במקום אחר מזמן הייתי בכלא.פה אפשר להתחבא והמשטרה לא עושה כלום כי זה ידוע שהדר זו שכונת פשע ואף אחד לא מתקרב לכאן חוץ מהתושבים שגרים פה.

  14. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    בגלל שהכניסו מאות משת"פים להדר, גורלה נחרץ
    עד אז הייתה שכונה מוזנחת חיצונית אבל לפחות איכותית בתושבים

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר