בית עסק סגור (צילום: עופר וקנין)
בית עסק סגור (צילום: עופר וקנין)

האתגר של כולנו

פורסם בתאריך: 7.6.20 18:35

בחודש מרץ נכנסה מדינת ישראל, ביחד עם כל העולם, לסחרור שהביאה עמה התפשטות מגיפת הקורונה. הנגיף, שלפני כחצי שנה, עם הגעתם של הדיווחים הראשונים על נדבקים אי שם במזרח הרחוק, נראה כנחלתן של חלק ממדינות אסיה בלבד, התקדם והפך אצלנו בהמשך ל"המחלה הזו של השבים מחו"ל". משם הדרך למגיפה, שבגינה הנחיות החירום משתקות את המשק ומובילות למשבר כלכלי חסר תקדים עם עסקים קורסים ועם יותר ממיליון מובטלים, היתה קצרה באופן מבהיל.

מהבחינה הכלכלית חוותה גם חיפה את המשבר באופן ניכר. אנחנו בחברה הכלכלית, שאמונה על פיתוח הכלכלה של העיר, הרגשנו זאת מקרוב כאשר מרכזי המחקר והפיתוח של חברות הענק בפארק מת"ם ובפארק מדעי החיים היו כמעט ריקים מעובדים והמטות והמשרדים של החברות הפועלות בעיר עברו לעבודה מרחוק, וגם שמענו היטב את הקולות שעלו מהשטח על המצוקות של בעלי העסקים.

הקשיים ניכרו היטב והבנו כי אנו ניצבים בפני אירוע כלכלי משמעותי וארוך טווח, שכעת, עם תחילתה של החזרה לשגרה בצל הקורונה, יתחיל באמת לתת את אותותיו מבלי שמישהו יודע מתי הוא יסתיים. הקהילה העסקית בחיפה, שעליה מושתת חלק ניכר מהכלכלה העירונית, מורכבת מאנשים שהשקיעו את כל מרצם, תשוקתם, חריצותם ומסירותם בחלומות שלהם והפכו אותם למקומות עבודה אשר מספקים פרנסה לרבים ומעניקים שירותים חיוניים לתושבי חיפה. מבחינתנו מדובר בשותפים לדרך ולפיתוח העיר. רבים מהם הם גם חברים שגדלו עמנו. כמי שהקים וניהל עסקים בעבר בעיר, הקשיים מובנים לי לחלוטין.

 

 

במהלך תקופת הקורונה, אחד מהסקטורים העסקיים שחוו את המכה באופן חריף ביותר היה ענף המסעדנות. חיפה משופעת במסעדות, בבתי קפה ובעסקי אוכל שנאלצו לסגור את שעריהן כדי לעמוד בהנחיות החירום, והבנו בזמן אמת כי אם לא נפעל לסייע, ייתכן מאוד שחלק גדול מהענף לא יעבור את המשבר בשלום. לכן יזמנו ביחד עם עיריית חיפה פרויקט יחיד מסוגו בארץ, שבו קראנו לתושבים להזמין משלוחים מהמסעדות הסגורות למבקרים על מנת לחזק אותן ולייצר להן הכנסות. בתמורה תרמו עשרות המסעדות שלקחו חלק במיזם ארוחות מפנקות לצוותים הרפואיים בעיר שניצבו בחזית המאבק בהתפשטות המגיפה.

אחד מהאתגרים המשמעותיים העומדים כעת לפתחה של חיפה הוא ההתאוששות הכלכלית שלאחר משבר הקורונה. אחד מהמרכיבים העיקריים של התאוששות זו נעוץ בחיזוק העסקים בעיר. אנו בחברה הכלכלית נעמיד לשם כך את הידע ואת הניסיון שלנו ונייצר כלים שבאמצעותם יוכלו עסקים לבחון הזדמנויות ואפשרויות שונות. ביוזמתו של יו"ר החברה הכלכלית, סגן ראש העיר דוד עציוני, נקיים ביום שני, 15 ביוני, כנס לחיזוק העסקים בחיפה. ההשתתפות בכנס זה, שיתקיים באיצטדיון העירוני בהתאם להנחיות משרד הבריאות, היא בחינם ובהרשמה מראש (ניתן להירשם כאן). לכנס מוזמנים בעלי עסקים קטנים ובינוניים בעיר שיוכלו להיפגש עם נציגים בכירים מהבנקים בחיפה ובאזור הצפון, להציף שאלות ולשמוע הרצאת מומחה אסטרטגי-עסקי ברוח התקופה, שממנה ניתן יהיה לקחת תובנות לפעילות היומיומית.

האתגר הוא של כולנו – הנהגת העיר וגם התושבים. אני קורא לחיפאים לגלות סולידריות ולצרוך בחיפה גם בעתות שגרה ולא רק בחירום. עשו קניות במכולות השכונתיות, טפלו ברכב במוסכים בעיר, הזמינו אוכל במסעדות שלנו, תקנו ציוד משרדי ומחשבים בחנויות חיפאיות, לכו לספר המקומי. זה הזמן לתת כתף, כפי שעשינו בתקופת הקורונה, כי האתגר הכלכלי עוד כאן. אני מאמין ברוח החיפאית שידעה וצלחה אתגרים גדולים בעבר.

* הכותב הוא מנכ"ל החברה הכלכלית לחיפה

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. מילים ריקות, כנסים מיותרים

    החברה הכלכלית לא עושה כלום, פשוט כלום כדי לעזור לעסקים בחיפה.
    עכשיו הם מנצלים את המצב כדי לערוך כנס יקר ומיותר באצטדיון כדי שתהיה סיבה להכניס את שמם שוב לתקשורת.
    אור שחף ועציוני טיילו בעולם והצטלמו ולא יצא מזה שום דבר. עכשיו אי אפשר לטייל אז עושים פוטו-אופ באצטדיון.
    באמת… כנס לחיזוק העסקים.
    ומה בדיוק תעשו בו? מאסז'ים לכתפיים? מחיאות כפיים הדדיות?
    החברה הכלכלית תסייע לעסקים לשדרג שלטים? חלונות ראווה? פרסום? נראות? תסתובב בחיפה הכל מיושן והרוס.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר