גילה גמליאל בתוכנית "אופירה וברקוביץ'"
גילה גמליאל בתוכנית "אופירה וברקוביץ'"

חכמה גמליאל

פורסם בתאריך: 10.6.20 11:53

אפתח ואומר שאין לי שום דבר אישי נגד השרה החדשה להגנת הסביבה גמליאל, ואני באמת חושב שהיא מלאה בכוונות טובות. אבל כמעט לכל אדם יש כוונות טובות, אז במה שונה גמליאל מכל אדם אחר? אלו תכונות היא יכולה להביא כדי להוביל את המשרד להגנת הסביבה ולסגור את בתי הזיקוק שתקועים לחיפה והקריות כמו עצם בגרון?

אם לבחון לפי הריאיון שהיא ערכה ביום שישי בתוכנית הטלוויזיה "אופירה וברקוביץ'", אפשר לומר בפה מלא שהקשר בין גמליאל לאיכות סביבה פשוט לא קיים.

בתחילת התוכנית, איל ברקוביץ', תושב חיפה לשעבר, לא עשה לגמליאל שום הנחה ועימת אותה מול המצב הבלתי נסבל של הקשר שבין התחלואה הגבוהה בסרטן במפרץ חיפה לבתי הזיקוק. אגב, המצב הוא כל כך בלתי נסבל, עד שברקוביץ' לא ידע את נפשו מרוב גועל כשהוא נזכר בריח הדוחה שמכירים כל נוסעי כביש 4 מחיפה בואך קרית חיים. הריח הוא רע כל כך רע עד שיש לנסות ולעצור את הנשימה באותו קטע דרך מחשש אמיתי שהאוויר הזה ייכנס לריאות. ברקוביץ' שאל את גמליאל אם היא מכירה את המצב ומה היא מתכוונת לעשות בנדון. השרה החדשה לא היססה וענתה כי יש מצב ושאולי צריך לפנות חלק מהמפעלים המזהמים. באמת הצהרה מהדהדת. כי עד עכשיו חשבנו שהשרה להגנת הסביבה היא בעד הטייקונים של בז"ן ובעד המפעלים. התשובה המהוססת הזו לא מצריכה להפעיל את הדמיון יותר מדי כדי להבין מה יקרה במפרץ בארבע השנים הקרובות תחת שרביטה.

ברקוביץ' המשיך להקשות, למרות הניסיונות של אופירה אסייג לעשות הנחות לגמליאל ולהתנחמד, ושאל מהן המטרות של המשרד להגנת הסביבה? התשובה המרעישה של גמליאל היתה "דבר ראשון, שיהיה חינוך סביבתי". בהמשך היא פירטה את התוכנית הישראלית החדשנית שכל אירופה מנסה לחקות – "שומרים על כל הנושא של זיהומי אוויר, זיהומי הים וזיהום שבסופו של דבר פוגע בבריאות שלנו". לא נגענו. זו השרה להגנת הסביבה של מדינת ישראל, מדינתו של העם הנבחר.

אם לשרה גמליאל אין תוכנית עבודה והיא עדיין לא למדה מה צריך לעשות ואין לה מה לספר, אז למה היא מגיעה לריאיון? זה היה פשוט מביך. החיוכים והצחקוקים שלה מעידים על כך שהיא לא באה מוכנה לריאיון ושהיא עדיין במוד של הרמות כוסית.

 

 

בחלק ממדינות אירופה כבר מייצרים 100 אחוז אנרגיה ירוקה, כל האוטובוסים הציבוריים הם חשמליים, בכל רחוב יש פחי זבל ציבוריים, ובכל בניין יש ארבעה פחים – לפלסטיק, לנייר, לזכוכית ולאשפה כללית. ואצלנו בפרובינציה? שרת החינוך – סליחה, השרה שהתאכזבה שלא קיבלה את משרד החינוך והסתפקה במשרד להגנת הסביבה – מסבירה לנו שהמטרה הראשונה של המשרד היא "לדאוג שלא יהיה זיהום סביבתי", מוסיפה ש"צריך לדאוג לתוכנית למפרץ חיפה", וכלל לא מודעת לפרסום המלצות דוח מקינזי למפרץ חיפה מחודש יוני 2019 – אחד מהדוחות החשובים של ועדות הכנסת בתקופה האחרונה. מה קרה לתחזית של 30 אחוז אנרגיה ירוקה עד לשנת 2030? איפה ההמלצות אותו דוח מקינזי? היכן הגברת הפיקוח על אסדות הגז? שום התייחסות.

ארבעה תארים השיגה השרה גמליאל בחייה, כפי שהיא טרחה לציין ולהצהיר על עיסתה, והסבירה שהיא יודעת ללמוד. אם היא יודעת ללמוד אז מה היא עשתה בשבועיים שחלפו מאז שנכנסה למשרדה החדש? איפה ההתייחסות לנושאים המרכזיים העומדים בלב לבה של עבודת המשרד? לפי התשובות שהיא ענתה לברקוביץ', עושה רושם שלמידה אין, אך הרמות כוסית יש ויש.

* הכותב הוא רואה חשבון, פעיל סביבתי, ממובילי המאבק לפינוי בז"ן מחיפה, וחבר בקבוצת תושבי חיפה והקריות לטובת פינוי בתי זיקוק, הקמת שדה תעופה ושיקוע הרכבת

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. אחד שיודע

    ״ממובילי המאבק לפינוי בזן״ שאף אחד ממובילי המאבק האמיתיים לא שמע עליו עד היום. מצחיק שהמוכתר קושר לעצמו כתרים.

  2. אחד שמבין

    קצת מגוחך שמכל הטור ומכל הדברים שנרשמו, מי שמכנה את עצמו- "מוביל אמיתי" בוחר להתייחס לעניין הכי פחות רלוונטי.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר