מירי רגב ועינת קליש רותם (צילומים: אלכס קולומויסקי; ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)
מירי רגב ועינת קליש רותם (צילומים: אלכס קולומויסקי; ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)

על ביצות וצפרדעים

פורסם בתאריך: 11.7.20 21:12

זה לא נעים לבלוע צפרדעים. זה לא נעים ולא טעים, למרות מה שטוענים הצרפתים.

יש פוליטיקאים שעבורם החיים הפוליטיים הם משחק. אריאל שרון ז”ל, למשל, דימה פעם את החיים הפוליטיים לישיבה על גלגל ענק. “פעם אתה למעלה, פעם אתה למטה. הכי חשוב זה להישאר כל הזמן בגלגל”, הוא אמר. הישיבה בגלגל הרימה אותו מבירא עמיקתא לאיגרא רמא, אך גם כשהיה למטה, חסר כל סיכוי לעלות שוב חזרה, הוא לא איבד ולו לרגע תקווה, ולא פחות חשוב מכך – נהנה מכל רגע. כי במשחק נהנים גם אם מפסידים.

ויש פוליטיקאים שעבורם החיים הפוליטיים הם צליחתה של ביצה ענקית ועכורה. מימיה דלוחים, מעופשים, מצחינים, גדותיה עשב גבוה וצפוף ובוץ שעלול להיות גם טובעני, ובתוכה שורצות הצפרדעים לרוב. כדי לצלוח אותה בשלום חובה להשקיע את כל הגוף כולו בצחנה ולהתחיל לנוע. המנצח הוא לא רק זה שמצליח להגיע בבטחה אל הצד השני, אלא עושה זאת כשראשו נותר רוב הדרך מחוץ למים, יבש יחסית. בין אם יצליח במשימתו ובין אם ייכשל, מלאכת הצליחה עצמה היא קשה, מייסרת, מפרכת, מאוד לא נעימה ובהחלט מסוכנת. בכל קטע וקטע לאורך המשחה עלול השוחה לא רק לבלוע צפרדעים שנקרות בדרכו, אלא לטבוע ממש. זה לא משחק. זו מלחמת הישרדות.

העימות שפרץ השבוע בין ראש העיר עינת קליש רותם לשרת התחבורה מירי רגב סביב התאגיד העירוני יפה נוף הוא לא רק בין שתי פוליטיקאיות ממחנות שונים. זהו עימות בין שתי פוליטיקאיות שרואות כל אחת את הזירה הפוליטית בצורה אחרת לגמרי.

 

 

רגב היא נציגה מובהקת של אסכולת “הפוליטיקה היא משחק”. היא נהנית להתריס, נהנית להרגיז, נהנית מאוד לתקוע אצבע בעין. מבחינתה, המבחן האולטימטיבי של כל החלטה וכל מעשה אינו נמדד בסיום המעשה ולפי תוצאתו הסופית (בוצע/לא בוצע) אלא הדרך עצמה. לא “מה השגתי” אלא “איך השגתי”. רק מי שנהנה מהדרך עצמה יכול לחייך גם כשהתוצאה הסופית היא שלילית.

קליש רותם היא ההפך הגמור. היא חסידה מובהקת של אסכולת “הפוליטיקה היא ביצה”. לפי האסכולה הזאת, המטרה הבלעדית היא לצלוח את הביצה העכורה והמצחינה ולהגיע בשלום אל העבר השני. מבחינתה של קליש רותם (וגם של סגנה נחשון צוק), המטרה היא העיקר, וגם אם הדרך אליה היא דרך חתחתים קשה, מייסרת, מפרכת ומעיקה, הרי שלמען השגת התוצאה המיוחלת אפשר וצריך גם לסבול. אבל קליש רותם לא אוהבת צפרדעים. הן מפריעות לה בדרכה להגשמת היעד. הן מפריעות לה כי לא היא זו ששמה אותן שם. לכן היא מנסה בכל כוחה לעקוף אותן או פשוט להתעלם מקיומן. העיקר להמשיך בחתירה אל היבשה.

ואם זהו המצב, אפשר להבין מדוע כל ניסיון להידברות ולפשרה בין שתי הפוליטיקאיות הללו נדון מראש לכישלון. כשכל אחת מהן רואה את החיים הפוליטיים במשקפיים אחרים וחווה אותם כזירה אחרת לגמרי, קשה מאוד למצוא שפה משותפת. בעוד שהאחת הציבה לעצמה מטרה מובהקת לשנות את התרבות הארגונית והניהולית של כל הגופים הנמצאים תחת שליטתה בדרכה לעבר הסדר והארגון, ורק אז, לשיטתה, אפשר יהיה להציב יעדים חיוניים ולהגיע אליהם, הרי שהשנייה אינה מציבה לעצמה יעדים כלל ולא מתעניינת בתרבות ארגונית או בסדר. לא, דווקא הבלגן הוא מה שמעניין אותה. כי הבלגן משרת אותה היטב. כי כשיש בלגן ויש מהומה, המשחק הוא מעניין הרבה יותר. אין זה משנה כלל מי ישלם מחיר ומהו המחיר, כל עוד מי שמשחק נהנה מהמשחק ומהתובנה כי הוא-הוא זה שמניע את המהלכים.

אלא שזו וגם זו הן שתי גישות מסוכנות עד מאוד שעלולות שתיהן להמיט אסון הן על השחקניות בזירה הפוליטית והן על הכלים במשחק. ההתעקשות של רגב עלולה להמיט אסון על יפה נוף ולהוביל לקריסתה. זוהי מכה אנושה לכלכלת חיפה והמטרופולין כולו – מכה שכלל לא בטוח שאפשר יהיה להתאושש ממנה, בוודאי בימים קודרים של קורונה. לעומת זאת, הגישה המלחמתית של קליש רותם, אשר מאפיינת אותה בכל מהלכיה ובכל פעולותיה מאז שנבחרה, עלולה גם היא להמיט אסון על העיר כולה מכיוון שהיא מרחיקה במקום לקרב ומייצרת אנטגוניזם במקום אמפתיה.

וכך, בביצה העכורה הזאת כולנו עלולים לטבוע.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    חבל שבמקום כתבה רצינית שאומרת מה המכה הכלכלית ואיך היא תשפיעה על הכיס של החיפאי/מקומות עבודה וכו…
    סתם נותנים דעה ציורית של הכותב
    יכולתם לעשות הרבה יותר

  2. חן

    כתבה שלמה על צפרדעים אולי תספר קודם מה קרה רקע קצת עובדות לפני שאתה מקשקש לנו את המוח ? כתבה הכי מתסכלת שקראתי . פותח בלי רקע כללי אז מדלגים קצת בתקווה להגיע למהו העימות על מה , בזמן שחזרת אחורה בזמן , המשכת למשל על ביצה טובענית מפרכת ומעיקה כמו הכתבה הזו ואז לרקע על כל אחת מהדמויות ( לדעתך האישית , בסדר מותר ) ועדיין אין שביב של סיפור על מה בכלל הכתבה הזווו ?? אפשר להיות יצירתי ומקורי לא על חשבון עניין הקוראים וטיפ טיפה רק שביב של איזה מידע שעליו סובבת הכתבה , במקום סביב צפרדע .

  3. דורון

    שלום חן.
    צר לי שלא הבנת על מה הטור אבל חשוב לי להבהיר משהו: זו לא כתבה. זה טור דעה. הוא מתייחס למחלוקת בין ראש העיר לשרה סביב חברת יפה נוף והפרוייקטים שלה. הסיפור עצמו מופיע בעיתון בהרחבה. אני אינני כתב חדשות, אני "רק" בעל טור בעיתון. טור דעת כשמו כן הוא – מביע את דעתו האישית של הכותב. לא רק שאינך חייב להסכים איתי, אתה אפילו לא חייב להבין על מה אני כותב. זה עניינך-שלך.

    הטור מופיע במדור הדעות ולא במדור החדשות.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר