מדרחוב נתנזון שומם (צילום: סופי בן ציון)
מדרחוב נתנזון שומם (צילום: סופי בן ציון)

כולנו מועמדים להדחה

פורסם בתאריך: 1.8.20 21:01

עירוניות היא דבר מורכב. היא מצריכה חשיבה אסטרטגית עמוקה, תכנון ארוך טווח והבנה כי תהליכים שמתחילים היום יסתיימו רק בעוד שנים. אבל עירוניות גם מצריכה יכולת עבודה בשיתוף פעולה ומחשבה על הפרטים הקטנים. אולי בעיקר על הפרטים הקטנים.

למשל פיתוח תרבות הרחוב. שניים מהדברים החשובים ביותר בחיי עיר הוא הרחוב ועידוד השימוש היומיומי בו. בטורי הדגשתי לא אחת את החשיבות בהחזרת החיים אל הרחוב, המקום שבו הם היו פעם – נטישת הקניונים הממותגים לטובת חנויות הרחוב, עידוד תרבות בתי הקפה והמסעדות אשר פונים אל הרחוב, הענקת עדיפות מובנית לתחבורה ציבורית ולהליכה רגלית על חשבון השימוש בכלי רכב פרטיים במרכז העיר, ועוד.

זוהי תורה ידועה ומוכרת היטב בכל העולם וגם בערים מרכזיות בישראל. רק החזרתם של התושבים אל הרחוב תביא לשינוי בדפוסי החשיבה של הישראלים ותרפא גם את בהלת הצרכנות שאיננה יודעת שובע וגם את התרבות העירונית עצמה.

כשעיריית חיפה החליטה בשבוע שעבר להתחיל ביישום המדיניות להפיכתם של רחובות מרכזיים למדרחובים אפשר היה לראות בכך תחילתה של מגמה חיובית וצעד חשוב בפיתוח העירוניות. לפיילוט נבחר מקטע ברחוב נתנזון בעיר התחתית – רחוב שופע מסעדות, בארים ועסקי מזון, וגם כמה חנויות בוטיק איכותיות. סגירת מקטע הרחוב לתנועת כלי רכב גם בשעות היום ומתן האפשרות לבעלי המסעדות להוציא שולחנות וכיסאות החוצה, אל הרחוב, גם כדי לאפשר עמידה נאותה במגבלות הקורונה וגם כדי להגדיל באופן כללי את מספר הסועדים, הם צעד נכון ומבורך שאמור לסייע לאותם עסקים בטווח הרחוק וגם לעורר מחדש את העיר התחתית, שמאז פרוץ הקורונה לחיינו מתקשה להתאושש.

 

 

אלא שבמקום לחגוג את ההזדמנות שנקרתה בדרכם, בעלי העסקים ברחוב זועמים ומוחים. אפשר להבין אותם. ההחלטה על סגירת הרחוב לכלי רכב נעשתה בחופזה, בלי לבחון את תשתית התנועה באזור, בלי לספק פתרונות תנועה חליפיים, בלי לבדוק את ההשפעה של סגירת הרחוב על יכולת פריקת הסחורות של החנויות הסמוכות, ובאופן כללי בלי לשתף את בעלי העסקים במתחם ובלי לשאול לרצונם. זו החלטה שנפלה עליהם מלמעלה, ביום בהיר ושמשי אחד, בלי שניתנה להם לא רק הזכות להתלונן או לערער על ההחלטה, אלא גם בלי שניתנה להם ההזדמנות להיערך לקראתה.

הבעיה היא חריפה עוד יותר מכיוון שההחלטה להפוך את הרחוב למדרחוב לא הורידה אל העיר התחתית את עשרות או מאות הלקוחות שהעירייה ציפתה לבואם. הגל השני בעיצומו, הכלכלה עדיין מקרטעת, ונכון לעכשיו, בילוי יומי בבתי קפה אינו נתפש משום מה כדרך היעילה ביותר להוציא עודפי כספים שאינם בנמצא.

התוצאה אפוא היא רחוב ריק גם מסועדים וגם מקונים, וצעד שנועד להגביר את הצריכה ואת הבילוי פוגע בעסקים. וכך, צעד חיובי במהותו, שתכליתו היא ראויה וכוונתו היא טובה, אינו מגשים את ייעודו ואינו משפר את המצב אלא מרע אותו, רק משום שהוא בוצע בחובבנות, ללא מחשבה מעמיקה, ללא שיתוף הציבור וללא קביעת יעדים ברורים ומוגדרים.

לא כך עושים עירוניות. לא בשליפות מהמותן, לא בחוסר התחשבות, לא בקביעת מסמרות בשטח על גבם של התושבים ובעלי העסקים. לפעמים עולה בי התחושה שאנחנו חיים בתוך עונה סוערת במיוחד של "הישרדות". בכל בוקר אנו מתעוררים במתח מטריד לקראת הבאות ובחשש מפני עוד מהלך אסטרטגי שייעשה מאחורי גבנו או על גבנו ממש, ויותיר אותנו שוב נפעמים, נדהמים ונאלמים. או אולי מאוכזבים. מאוכזבים מהיחס המזלזל, מהטון המתנשא ומההבנה שהדברים מתנהלים מעל לראשינו, ללא כל יכולת התערבות וללא שמישהו ישאל לדעתנו.

לא אחת אנו צופים בראש השבט שלנו – זו שבחרנו בה ברוב קולות מתוך אמונה ביכולותיה ובשיקול דעתה ומתוך תקווה שהיא תקדם אותנו בכל יום צעד קטן נוסף לעבר מקום טוב יותר – במפח נפש, במבוכה ובתהייה לאן מועדות פנינו ומה עוד יקרה בדרך. אבל אפילו ב”הישרדות” ראש השבט אינו פועל לבדו ואינו מחליט לבדו. הוא חייב את שותפיו לברית – לא רק כמצביעים אלא גם כמעורבים בתכנון האסטרטגיה. אם הוא יזלזל בהם או יתעלם מהם ומתחושותיהם הוא ימצא אותם די מהר חוברים לשבט המתחרה. לנו אין שבט אחר לעבור אליו. אם האסטרטגיה היא כושלת, כולנו עומדים להדחה.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. שלמה כהן

    חבל שהרבה בעלי עסקים מפנים עורף לקידמה. הם צריכים להבין שתם עידן הרכב הפרטי והם צריכים לפנות לקהל שמשתמש בתחב"ץ ולא לחבר'ה של אלי לנדאו שהולכים לקבל חניה חינם בכחול לבן.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כדי למלא את הרחובות באנשים יש צורך להביא אנשים לעיר ואת זה לא עושים. בחיפה הגירה שלילית.

  3. דורון שפר

    לשלמה כהן: תפקידה של העירייה הוא לעבוד עם ומול בעלי העסקים כדי להראות להם את היתרונות שבפיתוח מדרחוב. הבעיה היא שקליש עובדת לכאורה למענם ועבורם אבל לבד, בלי לערב אותם ובלי לשאול אותם. זה מתכון בדוק לחיכוכים ומריבות אפילו אם המטרה טובה. בי"ם התלוננו בעלי העסקים ביפו במשך עשר שנים במהלך עבודות התשתית לרכבת הקלה. היום יפו הוא דוגמה ומופת למדרחוב עירוני תוסס, מלא חיים ופשוט תאווה לעיניים.
    זה יכול לקרת גם כאן. רק צריך לדעת איך לעשות ולא רק מה לעשות.

    למשתמש האנונימי: צודק. בחיפה הגירה שלילית וחייבים לשנות את המגמה, אבל גם 280 אלף תושבים זה מספיק כדי למלא רחובות. חיפה היא העיר השלישית בגודלה בישראל. זו לא עיירת ספר מוזנחת. ומה גם שצריך לחשוב לא רק על הגדלת האוכלוסיה אלא גם על התיירים העתידיים. אבל שוב, גם בעניין זה, הפעולה היא הנחתה מלמעלה, ללא שיתוף הציבור ובעלי העניין וללא רתימתם למשימה. כך זה לא יצליח!

  4. ביאטריס

    במדינת הגמדים רעש מהומה ומאומה. משחקים בינגו, המכונה במקום כדורים עם מספר רשום עליהם, פולטת פתקים , פתקים קטנים,
    לא רשומים עליהם דברי חוכמה, יש לומר
    מה שעולה הוא ההחלטה לאותו יום וחוזר חלילה

  5. שיר

    מדרחוב לא טוב לעסקים בטווח הארוך. השוק הטורקי הוא מדרחוב למה צריך שם עוד? למה לסגור את כל האזור ולשתק אותו? למה ? ככה כי ראש העיר היא חלמאית, אדריכלית שלא מבינה שום דבר בהנדסה , לוגיסטיקה ותכנון ומעל לכל עבריינית מורשעת

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר