פלטת צבעים מונוכרומטית בהירה מוסיפה חמימות לחלל (עיצוב פנים: נורית מור יוסף, צילום: עידן גור, באדיבות מטבחי זיו)
פלטת צבעים מונוכרומטית בהירה מוסיפה חמימות לחלל (עיצוב פנים: נורית מור יוסף, צילום: עידן גור, באדיבות מטבחי זיו)

אזעקת טרנד: זה רק נראה גדול

תוחלת החיים הארוכה וקצב גידול האוכלוסייה הובילו לשינויים דרמטיים במרחבים האורבניים בישראל. המחסור בעתודות קרקע, ציפוף התושבים במרכזי האוכלוסין והעלייה העקבית במחירי הדירות גורמים לרבים לזנוח את חלום הדירות המרווחות ולרכוש דירות קטנות. דירות אלה מצריכות תכנון ייחודי, שיצליח לאכלס את הפונקציות החשובות ובמקביל לייצר אשליה של מרחב גדול בהרבה

פורסם בתאריך: 30.9.21 17:33

עתודות הקרקע המוגבלות הובילו את הרשויות והיזמים להבין שאין מנוס מאשר לפתח דרכים יעילות להפוך את הציפוף מחיסרון ליתרון. לדברי האדריכל בני פרי, שותף במשרד V5 אדריכלים, המגמה שרק מוסיפה לצבור תאוצה מצריכה ממקבלי ההחלטות לפעול בהתאם. פרי: "הצפיפות שנכפית בשל גידול האוכלוסין והמחסור בקרקעות מחייבת לנקוט בגישה יצירתית ולשבור את תקרת הזכוכית של הפרדיגמות הישנות. אם נתכנן נכון נגלה שככל שמתחמי המגורים יהיו צפופים יותר, כך תגדל רווחת התושבים, משום שהם יעמדו בסיפי הכניסה של שירותים ברמה הגבוהה ביותר. נכון יהיה לפתח יותר מתחמי עירוב שימושים שישלבו פונקציות של דיור עם תעסוקה ומסחר".

לופט תל אביבי של 40 מ"ר (מעצבת: קרן גנס, צילום: אסף פינצ'וק)

לופט תל אביבי של 40 מ"ר (מעצבת: קרן גנס, צילום: אסף פינצ'וק)

מעצבת הפנים קרן גנס: "הביקוש לדירות קטנות נמצא בעלייה מתמדת, לנוכח העובדה שמחירי הדיור מרקיעים שחקים. צריך לקחת בחשבון שגם המשפחה השתנתה, וכיום יש רווקים ומשפחות חד הוריות, שיכולים להסתפק בדירות קטנות. קיימת עלייה בביקוש לדירות של שני חדרים, עליהן מסתערים לא רק סטודנטים ויזמים שמסבים אותן ליחידות נופש, אלא גם זוגות צעירים בתחילת דרכם ובני הגיל השלישי שמבקשים לחיות בקרבת נכדיהם או ליהנות מכל מה שיש למרכזי הערים להציע".

רהיטים נמוכים יוצרים אשליה של חלל מרווח (סטיילינג: מאיה לבנת הרוש, צילום: רגב כלף ל-שטיחי RUGS)

רהיטים נמוכים יוצרים אשליה של חלל מרווח (סטיילינג: מאיה לבנת הרוש, צילום: רגב כלף ל-שטיחי RUGS)

דירות קטנות מצריכות תכנון נכון ויעיל, כזה שיוכל להכיל את כל הפונקציות הנדרשות בבית המודרני ועדיין להותיר אותן מרווחות ומאווררות. גנס: "הגיוני לחשוב שרהיטים מודולריים שנגלים על פי דרישה הם הפתרון, אבל הדבר שיותר נכון לעשות הוא דווקא הוא לרכז מספר פונקציות. כך אנחנו מרוויחים שפע של מקומות אחסון. נכון יהיה להשתמש בפלטת צבעים מונוכרומטית בהירה שתוסיף חמימות לחלל".

 

 

מעצב הרהיטים יפרח בן צבי: "אם נשכיל לנצל את הפינות והשטחים 'המתים' בדירה, נצליח לייצר תחושת מרחב. חשוב לדאוג, עוד בשלבי התכנון, לגומחה שבה נטמיע את ארון השירות ומכונת הכביסה. בנישות בעומק של 30 ס"מ אפשר לתכנן ספרייה שימושית, לשלב בה מדפי עץ או ברזל ולשלב ספרים, פסלים, תמונות משפחתיות וכו'. את ארונות האחסון, שממוקמים באזורים אסטרטגיים, מומלץ לתכנן בקווים ישרים ומינימליסטיים שלא יבלטו בחלל אלא ייטמעו בו. שימוש בחומרים כמו עץ צבוע בתנור ומתכות מדוקקות יגרמו לחלל להיראות גדול והמשכי".

מינימליזם (צילום: יח"צ, באדיבות אליתה ליוינג)

מינימליזם (צילום: יח"צ, באדיבות אליתה ליוינג)

ברברה ברזין, בעלת בית ספר לעיצוב פנים: "כדי לייצר תחושת מרחב בדירות קטנות חשוב להיעזר באמנות האשליה. אחד הכלים המרכזיים הוא לדייק את הרהיטים ולבחור בפריטים פרופורציונליים במידותיהם. מומלץ גם להשתמש ברהיטים נמוכים יחסית שתופסים פחות נפח ויוצרים אשליה ויזואלית של חלל מרווח יותר. גם מראות יעשו את העבודה. ויזואלית הן מכפילות את השטח הנתון ואפשר לרתום אותן, כדי להכניס את החוץ פנימה, אם הן ממוקמות לכיוון המרפסת או החלונות. הגדרה וחידוד של הפונקציות במרחב הנתון הם גם פתרון, ואולי ההמלצה הכי חשובה היא דווקא לא לפחד מצבעים עזים ודרמטיים. צביעה של כל קירות החלל (ובמקרים מסוימים גם התקרה) תטשטש את הגבולות ותגרום לעין האנושית להתמקד בפריטים ובמכלול ולאו דווקא בממדי החלל".

מנכ"ל חברת מחסני תאורה, חיים בן זקן: "בנייה של מערך תאורה נכון ומדויק יכול לגרום לדירות הקטנות להיראות מרווחות מכפי שהן באמת. אם רוצים להימנע מהנמכות תקרה, מומלץ להשתמש בגופי תאורה מינימליסטיים צמודי תקרה שאינם עוצרים את תחושת הזרימה בחלל. תאורת up light על הקיר היא פתרון מצוין, מכיוון שהיא מאירה כלפי מעלה, מדגישה את התקרה וגורמת לה להיראות גבוהה ויוצרת אשליה של חלל מרווח. בחללים שמתוכננת בהם הנמכת גבס, ניתן לייצר פס ניתוק בין הקירות לתקרה ולשתול בקצוות פרופילים או סרטי לד שאלומת האור שלהם בוקעת מהרווח שנוצר. הקירות נראים לכאורה רחוקים מהתקרה ומרווחים את החלל".

גם אתם רוצים להשתתף במדור? כתבו לנו לדוא"ל: [email protected]

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר