האדריכלים דפנה אורבך ואייל אפל (צילומים: יוסי צוקר, שירעד ניסים)
האדריכלים דפנה אורבך ואייל אפל (צילומים: יוסי צוקר, שירעד ניסים)

"המדינה שוב 'נלחמת' במשקיעי הנדל"ן"

יו"ר ארגון קבלני הצפון אלון רחמיאן והאדריכלים אייל אפל ודפנה אורבך על ההחלטה להעלות את מס הרכישה לרוכשי דירה שנייה ויותר מ-5 אחוז בחזרה ל-8 אחוז • "החלטה פופוליסטית, שמפספסת את המטרה"

פורסם בתאריך: 4.11.21 15:19

משרדי האוצר, הבינוי והשיכון ומשרד הפנים הציגו השבוע את "תוכנית 10 הנקודות" החדשה לשוק הנדל"ן הישראלי לארבע השנים הקרובות, שמטרתה המוצהרת היא להאיץ את שוק הדיור בישראל תוך יישום מספר יעדים. התוכנית הוצגה במסיבת עיתונאים מיוחדת בהשתתפות שר האוצר אביגדור ליברמן, שר השיכון זאב אלקין ושרת הפנים איילת שקד.

בין הצעדים שכוללת התוכנית: העלאת מס הרכישה למשקיעי נדל"ן (רוכשי דירה שנייה ויותר) מ-5 אחוז בחזרה ל-8 אחוז; ביטול אישור שימושים חורגים בדירות מגורים ואיסור שימוש בהן כמשרדים או קליניקות וכדומה; קידום תוכנית להתחדשות עירונית גם בפריפריה והקמת עוד שתי ועדות מחוזיות, וכן תוכנית להסרת חסמים רבים בקידום פרויקטים של פינוי-בינוי, יצירת ודאות והפחתת רגולציה.

אלון רחמיאן (צילום: יח"צ)

אלון רחמיאן (צילום: יח"צ)

יו"ר ארגון הקבלנים והבונים במחוז הצפון, אלון רחמיאן: "כל מהלך ממשלתי לטיפול בשוק הדיור הוא מבורך, ורוב ההחלטות שהתקבלו טובות ומצטרפות לרפורמות שאושרו בחוק ההסדרים, שתכליתן הגדלת היצע הדירות בישראל. יחד עם זאת, התוכנית שהוצגה אינה חפה מטעויות: בראש ובראשונה, המדינה שוב 'נלחמת' במשקיעי הנדל"ן, למרות שכבר הוכח פעמים רבות בעבר שהמהלך לא יעיל ואף גורם לנזקים עקיפים. העלאת המס לא תוסיף דירה אחת להיצע הדירות, ולמעשה, בשורה התחתונה, היא רק כלי להעשרת קופת המדינה על חשבון פגיעה באזרחים. לגבי יעדי התכנון של דירות והתוכנית להתחדשות עירונית בפריפריה, נכון לעכשיו מדובר רק במספרים שנזרקו לאוויר, המדינה לא פירטה בדיוק איך תשיג יעדים אלה. ימים יגידו אם ההצהרות יתורגמו לצעדים יעילים".

האדריכל אייל אפל טוען, כי מדובר בהחלטה פופוליסטית, שמפספסת את המטרה. "מהניסיון שלנו חלק ניכר מהמשקיעים מעורבים בפרויקטים של קבוצות רכישה או קונים כחלק מקבוצות רכישה. בפרויקטים כאלו  מס רכישה הוא רק על רכיב הקרקע (40-30 אחוז מערך הדירה), כך שעלייה של 2-3 אחוז במס הרכישה לא תמנע ממשקיעים להמשיך עם העסקה" .

אפל: "יכול להיות שחלק מהמשקיעים ינטשו את הרעיון של השקעה בדירה, אבל עדיין בישראל השקעה בנדל"ן לאורך השנים הוכיחה את עצמה כהשקעה הכי בטוחה. מחירי הנדל"ן רק עולים, ולא נראה שיש שינוי מגמה באופק. האדם הפשוט יספוג את המס. בגדול, העלייה היא קטנה מדי בשביל לעשות שינוי מהותי בשוק. אם מסתכלים מבחינה מספרית, מדובר בדרך כלל ברכישת דירות זולות ולא דירות יוקרה".

בהתייחסו לשוק השכירות, אמר אפל: "בסופו של דבר שוק השכירות מוחזק על ידי המשקיעים הפרטיים, וסביר שגם כאן המחירים ימשיכו לעלות. אמנם לא בצורה דרסטית, כי העלייה היא יחסית קטנה".

 

לדברי אפל, הפתרון היחיד להגדיל את היצע הדירות בשוק הוא לא על ידי הטלת מיסים וחסמים, אלא להיפך –  לשחרר חסמים, לתת הטבות, לאפשר לשוק להגדיל את ההיצע, שזו הבעיה החמורה, שאיתה השוק מתמודד. "הרי כל פעם שמטילים עוד מיסים וחסמים זה גורם לכך שיבנו פחות ושיהיה פחות היצע, והמחירים יעלו. צריך לבנות יותר בתים. הממשלה צריכה ליזום בנייה של דיור להשכרה בכמויות מאסיביות; בנייה לזוגות צעירים, לשחרר את הפקק שנוצר. בנוסף, צריך לתת הטבות במיסים לדירה יחידה וראשונה. גם במכירת דירה יש מס מאוד גבוה, ואת כל החסמים האלו צריך להוריד, במיוחד עבור אלו שהם לא משקיעים. אם אתה משקיע אז תשלם, אבל בשביל לשפר דיור אין צורך לשלם מיסים".

דפנה אורבך מ"אורבך הלוי אדריכלים": "הליבה של הפתרון צריכה להגיע מכל החזיתות. הממשלה צריכה להיות תקיפה והחלטית עם תוכנית מקיפה שתגרום למחירים לרדת. זירוז תהליכי תכנון, אישור מגורים במקומות שאינם מאושרים, יצירת צפיפות, קידום התחבורה הציבורית, להפוך לרלוונטית את האפשרות לגור בפריפריה ולעבוד בפריים לוקיישן. הפתרון נמצא אצל שר התחבורה, שר התשתיות, שר הבינוי והשיכון. בשלב הנוכחי, למרות עלייה במיסוי על דירה שנייה, הביקושים ימשיכו להיות קשיחים, הם לא יירדו משמעותית. רק תוכנית משולבת ומקיפה תסייע ותגרום למחירים להיות שפויים בטווח הרחוק ולהרגיע את טירוף רכישת הדירות".

 


 

 


 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. רררר

    טרחנים. דירה זה קורת גג ותו לא. דירה זה לא תוספת לפנסיה. דירה לא בשביל שהכסף יזרום בלי לעשות כלום ושאחרים יעבדו.
    כמה פה קראו יותר מדי "אבא עשיר – אבא עני".

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר