צבעים חמים. מערכת ישיבה של אליתה ליוינג (צילום: יח"צ)
צבעים חמים. מערכת ישיבה של אליתה ליוינג (צילום: יח"צ)

אזעקת טרנד: מי מפחד מקטיפה?

היא יוקרתית, אלגנטית, רכה ומלטפת, ובחורף הזה היא חוזרת למרכז הבמה ומככבת בווילונות, בדי ריפוד, כיסויי מיטה ואפילו בגופי תאורה. המלכים התעטפו בה, אז אנחנו לא?

פורסם בתאריך: 23.12.21 13:58

מאז ומתמיד נחשבה הקטיפה לבד נחשק, מפנק ויוקרתי במיוחד, המאפיין את בתי המלוכה והאצולה ואת בתיהם המעוצבים של עשירי העולם. מקורה הוא, ככל הנראה, בקשמיר העתיקה בתחילת המאה ה-14. מספרים שריצ'רד השני, מלך אנגליה, הורה בצוואתו משנת 1399, שגופתו תיעטף בבד אותו כינה "וולווטו", וההערכות הן שמדובר בסוג של קטיפה (באנגלית: Velvet).

השילוב המושלם. קטיפה, עץ וראטן (צילום: שניר דיזיין)

השילוב המושלם. קטיפה, עץ וראטן (צילום: שניר דיזיין)

את הקטיפה ניתן לייצר מסוגים שונים של חוטים, אולם חומר הגלם האידיאלי לייצור בד יוקרתי הוא חוטי משי. קטיפה מיוצרת רבות גם מסיבי כותנה, אך אופן ייצור זה מניב בד יוקרתי פחות. בשנים האחרונות מיוצרים גם בדי קטיפה סינתטיים, בעיקר מפוליאסטר, ניילון, ויסקוזה, אצטט ואף משילובים בין חומרים סינתטיים לחומרים טבעיים (כגון ויסקוזה ומשי). קטיפה מיוצרת לעיתים גם מפשתן או מצמר. לעיתים נהוג להוסיף לחומר הגלם גם מעט לייקרה, על מנת לשפר את גמישותו.

בד הקטיפה נארג באמצעות נול מיוחד, שאורג שתי פיסות אריג בעת ובעונה אחת.

כחול רגוע בחדר השינה (צילום: שניר דיזיין)

כחול רגוע בחדר השינה (צילום: שניר דיזיין)

מעצבת הפנים אריאלה עזריה-ברקוביץ מרבה לעשות שימוש בעיצוביה בטקסטיל ובקטיפה. לדבריה, הבד הנחשק הוא חלק בלתי נפרד מפריטי עיצוב וקולקציות טקסטיל של המותגים המובילים בעולם.

עזריה-ברקוביץ: "סיבוב בחלונות הראווה של מיטב מותגי האופנה החשובים ימחיש עד כמה הקטיפה אופנתית ורלוונטית לחורף הזה הן באופנה והן בעיצוב, כאשר השנה האינטרפרטציה של הקטיפה היא מודרנית וסופר עכשווית; לא עוד בד שנחשב עתיק ואריסטוקרטי, ההיפך; בד שמלטף את הגוף ובו בזמן תורם לסגנון האופנתי של החלל. הקטיפה אט-אט כובשת את ליבו של הבית, בכל הקשור לטקסטיל – וילונות, כריות נוי, בדי ריפוד למערכות לסלון, כיסויי מיטה, גופי תאורה, ואזות ועוד".

כורסת קטיפה של יפרח בן צבי (צילום: שי אפגין)

כורסת קטיפה של יפרח בן צבי (צילום: שי אפגין)

רננה אזולאי, מנהלת שיווק ותחום אדריכלים ברשת אליתה ליוינג: "זה לא סוד שבד הקטיפה מזוהה יותר מכל עם העונות הקרות. הוא מלטף, נעים, מפנק וחמים, ומעל לכל מצליח להוסיף לחלל מראה עשיר ויוקרתי, גם כאשר מדובר באלמנטים לא גדולים במיוחד, כמו הדום, כיסא או כורסה. אריגתו הצפופה של הבד, עוביו, משחק הצבעים והמגע הרך משווים לו ממד של עוצמה ודרמה בחלל. לא בכדי בחרו מעצבי המותג האיטלקי  BONTEMPI להשיק קולקציה חדשה ונפלאה ל-2022 שכל-כולה שיר הלל לקטיפה".

 

 

מעצב הרהיטים יפרח בן צבי מוסיף: "בד הקטיפה מעורר רגשות. הוא מבריק, נעים, משדר חיות, הוא כזה שמזניק, נותן הרבה כוח לרהיט ולחלל שהוא ממוקם בו. גם בעונות החמות ובטח-ובטח בעונות הקרות, בד הקטיפה נפלא ומשתלב נהדר בבית. הרעיון הוא לשלב אותו בעדינות וברוך ולא להעמיס יתר על המידה. אם עושים זאת נכון, הקטיפה רלוונטית גם בחללים מודרניים וצעירים. אלו שמעדיפים עיצוב קלאסי, כדאי שיעשו שימוש רב בקטיפה בשלל צורותיה בווילון, בריפוד, בכריות ועוד".

מודרנית וסופר עכשווית. קטיפה בחלל המגורים (עיצוב פנים: אריאלה עזריה-ברקוביץ, צילום: אלעד גונן)

מודרנית וסופר עכשווית. קטיפה בחלל המגורים (עיצוב פנים: אריאלה עזריה-ברקוביץ, צילום: אלעד גונן)

לילך שמול, מעצבת בחברת שניר נדל"ן וחוקרת עיצוב ואמנות: "הקטיפה היא בד שזוכה לעדנה פעם אחר פעם. השנה נדמה שהיא חוזרת שוב למרכז הבמה. טרנד הקטיפה הבולט הוא בגוונים בהירים יותר, כאשר רהיטי קטיפה משתלבים בעיצוב, יותר מאשר משמשים חלק מרכזי דומיננטי. הקטיפה שתככב השנה היא בגוונים ניטרליים ופסטליים. השילוב של קטיפה עם עץ הוא מוצלח ביותר. אני ממליצה על כורסאות או ספות עץ עם כריות קטיפה. המראה שיתקבל הוא לא מתאמץ, טבעי, מעניין ומתוחכם".


גם אתם רוצים להשתתף במדור? כתבו לנו לדוא"ל: [email protected]


 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר