חיים אביטן
חיים אביטן. קרדיט: ששון תירם

תמ"א 38 – OUT, התחדשות בניינית – IN

יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית חיים אביטן בראיון מיוחד ל"נדל"ן כלבו" על תוכניות ההתחדשות של חיפה, על הפוטנציאל של העיר ועל היום שאחרי עידן התמ"א באוקטובר 2022

פורסם בתאריך: 24.2.21 18:31

חיפה ממוקמת בין הערים המובילות בארץ בהתחדשות עירונית, וברחבי העיר נבנים בימים אלה עשרות פרויקטים במתווה תמ"א 38/1 (חיזוק מבנים) ותמ"א 38/2 הריסה ובנייה. במקביל, מציגה העירייה תוכניות ענק לחידוש פני השכונות הוותיקות, הנמצאות בשלבי תכנון שונים.

יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית חיים אביטן אופטימי. בראיון ל"נדל"ן כלבו" הוא אומר: "אני צופה שבשנים הקרובות מספר לא מבוטל של פרויקטים ייצא לפועל בחיפה, וכמה פרויקטים של הריסה ובנייה כבר מבוצעים בעיצומם של ימים אלה בשכונות העיר. נכון, מדובר בתהליך מורכב ולא פשוט. הוא כולל, לעיתים, פינוי דיירים והעברתם למגורים חלופיים. עשרות אלפי דירות יתווספו לעיר בשנים הבאות, והתוכניות שלנו מתוכננות בראייה כלל מערכתית ולוקחות בחשבון את כל הצרכים – התשתיות, מערך הכבישים, התחבורה, הנגישות, החניות. חיפה הישנה תתחדש בחיפה חדשה ומתחדשת, וגם הפן האנושי יתחזק. זו גם בשורה חברתית".

לדברי אביטן, הרשות שהוא עומד בראשה הצליחה לייצר בחיפה מדיניות של התחדשות עירונית. "חיפה היא עיר גדולה ומאוד מורכבת, ובנוסף היא עיר ותיקה שזקוקה להתחדשות עירונית. אנחנו משקיעים בכך הרבה מאוד משאבים ותקציבים ומקדמים כמה תוכניות גדולות, למשל, בשכונות החוף, בקריית אליעזר ובקריית חיים מערבית. אנחנו גם מתכננים וגם מממנים את תקציבי התכנון עבור העירייה, שעובדת בשיתוף פעולה מלא עם אנשי המקצוע שלנו באגף התכנון. אנחנו לא מתחילים פרויקט, לפני שאנחנו עושים בדיקת היתכנות של כדאיות כלכלית. 90 אחוז מהתוכניות שלנו בארץ (למעט בפריפריה) הן תוכניות עם כדאיות כלכלית שייצאו לפועל".

אחד החידושים בתחום בחיפה הוא הקמתה של מינהלת להתחדשות עירונית, שבראשה עומדת אורנה מור. על כך אומר אביטן: "המינהלת היא הכתובת לכל ענייני ההתחדשות העירונית בחיפה. זה דבר חדש. אנחנו מממנים את המינהלת במיליוני שקלים בשנה. אם פעם יזם רצה לעשות פרויקט של תמ"א, הוא היה צריך לעבור בדרך כמה גורמים, אגף ההנדסה, מהנדס העיר ועוד. היום יש נוהל ומסלול מסודר. המינהלת הפכה להיות כתובת עבור דיירים ויזמים בנושא של התחדשות עירונית".

באוקטובר 2022 יפקע סופית תוקפה של תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, הידועה בשמה "תמ"א 38", ומה יקרה אחר כך? אביטן: "תמ"א 38 נולדה ב-2005, כדי לתת מענה לחיזוק ומיגון מבנים בערי הפריפריה, אלא שבפריפריה זה לא עבד. לעומת זאת, התמ"א פרחה בערים הגדולות, שבהן ערך הקרקע הוא גבוה וליזמים הייתה כדאיות כלכלית. מינהל התכנון והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית הכינו תוכנית חדשה שנקראת 'התחדשות בניינית'. להבדיל מהתמ"א, התוכנית החדשה לא תיתן מענה רק לבניין הבודד אלא לכל המרחב הציבורי, שזה אומר: תשתיות ומבני ציבור. לדעתי, זו תוכנית טובה יותר לכולם, וגם ליזמים".

"אם פעם יזם רצה לעשות פרויקט של תמ"א, הוא היה צריך לעבור בדרך כמה גורמים. היום יש לו את המינהלת שהפכה להיות כתובת עבור דיירים ויזמים בנושא של התחדשות עירונית". (חיים אביטן)


כתבה שיווקית


העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. רמי

    התחדשות עירונית = מילה מכובסת לתוספת הרבה יחידות דיור, לציפוף ותו לא, בלי להתחשב בתושבים ובעיר.
    אין באמת "התחדשות עירונית", להיפך מה שרואים זה פגיעה מתמשכת באיכות חיי התושבים (חיים בתוך אתרי בנייה), הרס המרקם המשלב בנייה בתוך סביבה הררית (חציבות מכוערות בהר), פגיעה בחורש ובוואדיות המוריקים, פגיעה במרחב הציבורי (הצרת רחובות, חוסר חניה, חוסר עצים להצללה במדרכות, מדרכות צרות ו/ חסומות ועוד).

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר