ניר שמול
אין תוכניות ממשלתיות. ניר שמול. קרדיט צלם: תומר פדר

התחזית: פחות דירות חדשות, התעוררות ביד שנייה ויציבות בשוק השכירות

תקופת הקורונה יצרה מהפך משמעותי הן בהיקף המכירות של הנדל"ן והן בהבנה של הישראלים כי קניית דירה היא צורך קיומי. ניר שמול, מנכ"ל חברת שניר - בית לשיווק נדל"ן, עם תמונת מצב עדכנית

פורסם בתאריך: 24.2.21 19:43

אם בעבר משפחות רבות העדיפו לגור בשכירות ולא הזדרזו לרכוש דירה, מכיוון שהמתינו לתוכניות ממשלתיות שיסייעו להם בתהליך זה, בחודשים האחרונים כולם הבינו שאין משילות ואין תוכניות ארוכות טווח בתחום הבינוי. לאורך כל השנים האחרונות, למעט תוכנית "מחיר למשתכן", לא הוכרזה כל תוכנית חדשה שמטרתה לסייע לזוגות צעירים לקנות את דירתם הראשונה או למשפחות עם ילדים לשפר את איכות חייהם בדירה מרווחת יותר.

לדברי ניר שמול, מנכ"ל חברת שניר – בית לשיווק נדל"ן, לאור מציאות זו, בחרו המשפחות הצעירות לקחת את המושכות בידיים, לעשות מאמץ ולרכוש דירה למגורים, וזאת על אף שמחיריהן של הדירות עלה בשנת 2020 ב-4 אחוז בממוצע. לראיה, חודש דצמבר 2020 שבר שיא של 20 שנה במספר הדירות שנמכרו ברחבי הארץ. רוכשי הדירות הם בעיקר אזרחים שהכנסתם לא נפגעה, כמו עובדי מדינה ואחרים שעבדו מהבית, ונותרו עם כספים פנויים בכל חודש, מכיוון שההוצאות המשפחתיות שלהם פחתו – אין חוגים, אין מסעדות, אין מופעי תרבות ובעיקר אין נסיעות לחו"ל.

הקרקעות

המצב בשטח הוא שמספר המכרזים שמפרסמת המדינה למכירת קרקעות הוא מועט ביותר, ואין כל פרופורציה בין מספר הקרקעות המוצעות במכרזים לבין הצורך בדיור של האוכלוסייה החיה בישראל וגדלה בקצב מתמיד. מעבר לכך, יזמים רבים קופצים על כל פיסת קרקע שמוצעת במכרז, ולכן הקרקעות נמכרות במחירי שיא, וכתוצאה מכך גם מחירי הדירות יהיו גבוהים בהרבה מערכן הממוצע היום.

דירות חדשות

במחוז הצפון כולו נמכרו בשנה החולפת 3258 דירות חדשות לעומת 2500 ב-2019. במחוז חיפה נמכרו בשנה החולפת 4908 דירות לעומת 5364 בשנת 2019.

הצפי הוא שמגמה זו תלך ותתחזק בשנת 2021, מאחר שמספר התחלות הבנייה הוא מועט, ולכן ההיצע של הדירות שנותר בידיהם של הקבלנים הולך ופוחת.

מי שהרבו לקנות דירות חדשות בשנה החולפת הם המשקיעים, וזאת מאחר שמס הרכישה ירד מ-8 ל-5 אחוז ובנוסף, צומצמה משמעותית רכישת נכסים מעבר לים לאור המציאות החדשה.

יד שנייה

גם בתחום דירות היד השנייה נרשמה התעוררות. בעלי נכסים רבים מוכרים את הדירה שלהם, כדי לרכוש דירה גדולה יותר, כשאת דירותיהם רוכשים אחרים. ברוב המקרים, דירות אלה זולות יותר מהדירות החדשות. ההיצע של דירות יד שנייה הוא רחב מאוד, ואפשר למצוא דירות בגדלים שונים בכל שכונה ובכל עיר. היתרון בקטגוריה זו הוא באפשרות להפחתת העלויות, כאשר המוכר חייב למכור את הדירה באופן מיידי, כדי לקדם את העסקה השנייה שלו.

שכר דירה

דמי השכירות באזור חיפה עלו בשלוש השנים בממוצע ב-4 אחוז בדירות שגודלן עד ארבעה חדרים. ההערכה היא שעלויות השכירות יישארו כמות שהן, ואולי אף יעלו, לאור העובדה שההיצע של הדירות להשכרה נמצא בירידה מתמדת.


כתבה שיווקית


העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר