משמאל למעלה, עם כיוון השעון: דינו שטיגליץ, אילייה מרקובסקי, אנדריי מירון, גידי קאניוק, לאנדרו דה סילבה, ניקיטה מוטפאן, קוואמי קווי ושובל גוזלן (צילומים: דוברות הפועל חיפה)
משמאל למעלה, עם כיוון השעון: דינו שטיגליץ, אילייה מרקובסקי, אנדריי מירון, גידי קאניוק, לאנדרו דה סילבה, ניקיטה מוטפאן, קוואמי קווי ושובל גוזלן (צילומים: דוברות הפועל חיפה)

מודל 2022

ניר קלינגר בא לעבוד. בשלב מוקדם מאוד הוא החתים חמישה זרים, שחקן יהודי מאוקראינה ועוד שלושה ישראלים, האריך חוזים של שחקנים ותיקים, שחרר אחרים שלא היו מספיק טובים, סגר על מחנה אימון בקפריסין ועל חמישה משחקי הכנה, ושידר לאוהדים שמשהו טוב קורה השנה בהפועל חיפה

פורסם בתאריך: 23.7.22 10:06

ב־14 במאי הוכה הרחוב הספורטיבי האדום בהלם. חצי שעה בלבד לאחר שהעונה המסויטת הסתיימה בהפסד נוסף, הפעם באיצטדיון גרין להפועל נוף הגליל, דיווחו אתרי הספורט על חזרתו של ניר קלינגר לקדנציה שלישית כמאמן הפועל חיפה. האוהדים התקשו לעכל את הבשורה. מצד אחד, שמחה על הפרידה מאלישע לוי שהתחיל בסערה אשר שקעה ושקעה למעט הבלחה אחת – עלייה לחצי גמר גביע המדינה. מצד שני, החתמה של מאמן בשלב מוקדם כל כך היא לא עניין שבשגרה אצל האדומים, והדבר מאפשר הכנה ארוכה ומדויקת, ואולי אף מהווה סימן לשינוי תפישה של הבעלים לקראת העתיד.

וזה לא הכל. יש עניין עם שני המחנות – אלו שבעד קלינגר אשר זוכרים לו את הטירוף שהוא הצליח להדביק בו את השחקנים בעונה שבה הכל כמעט הצליח לה, ואלו שנגד אשר לא שוכחים לו את העזיבה החפוזה לאחר פתיחת עונה לא טובה של מחזיקת הגביע (שזכתה גם בתואר אלוף האלופים), אקט בלתי נסלח שהוגדר כ"עריקה" לבית"ר ירושלים, שלושה ימים בלבד לאחר שהניח על השולחן את מכתב ההתפטרות שלו.

ייתכן שהמחנות הללו עדיין מתכתשים, אבל הם לבטח לא מתכחשים לעובדה שקלינגר בא לעבוד. המאמן נכנס בבוקר למשרד ודופק כרטיס. הוא מחתים חמישה זרים, שחקן יהודי מאוקראינה בעל תעודת זהות ישראלית ועוד שלושה ישראלים, מאריך חוזים של שחקנים ותיקים ומשחרר אחרים כי הם לא מספיק טובים, גם כאלה שגדלו במועדון. בשלב מוקדם יחסית הוא סוגר על מחנה אימון בקפריסין, שכולל שלושה משחקי הכנה (נגד אומוניה ניקוסיה, אנורתוזיס פמגוסטה וקרמיוטיסה שעלתה לליגת הראשונה), ועל שני משחקי אימון בארץ (מול הפועל עכו והפועל אום אל פאחם), ומשדר לאוהדים שמשהו קורה בהפועל ושהשנה, לשם שינוי, משקיעים בהכנה, ממש כמו בכל קבוצה גדולה בליגת העל.

אבל על דבר אחד קלינגר לא יכול לחתום – היכולת של השחקנים על המגרש, אבל כפי שהקבוצה נראתה ביום שני בניצחון על אומוניה ניקוסיה, אמנם יש מה לשפר אך יש גם נקודות אור רבות. קלינגר הוא מאמן קשוח שלא עושה ויתורים, הוא יודע להטריף את השחקנים והם גומלים לו בעבודה קשה – מתכון כמעט בטוח להצלחה, כשהכל מצליח להתחבר. הוא יודע לפגוע עם שחקני חיזוק, זרים וישראלים, וכבר עכשיו אפשר לומר ששניים – לאנדרו דה סילבה וקוואמי קווי – הצליחו להרשים והעלו את רף הציפיות מהם כשחקנים משמעותיים.

 

ניר קלינגר והצוות המקצועי של הפועל חיפה (צילום: דוברות הפועל חיפה)

ניר קלינגר והצוות המקצועי של הפועל חיפה (צילום: דוברות הפועל חיפה)

 

קאניוק תחילה

קלינגר והצוות המקצועי לא בזבזו זמן והחלו לבנות את השלד של הקבוצה עוד לפני שהסתיימו משחקי הפלייאוף העליון של העונה שחלפה. כבר אז היה ברור שזו לא הולכת להיות עונת מלפפונים משמימה, והתגבשה לה תוכנית עבודה. רשימת השחקנים שסיימו חוזה היתה ארוכה וכללה את דור מלול, ניסו קפילוטו, גל אראל ולירן סרדל שהוחתמו, ואילו נעם כהן, נס זמיר, מתיה ליואיץ', אנתוני איזיצ’ווקו, אלן אוז'בולט, בן והבה, סאקו טורה, גיא משפתי, טל בומשטיין, סער פדידה ועלי כיאל שוחררו.

המגמה הראתה שבהפועל הולכים לעשות חריש עמוק, כי ללא שינוי אמיתי ושורשי בסגל לא ניתן יהיה להתקדם. שמות החלו להיזרק באוויר, כמו אלו של המגן השמאלי ירדן כהן והחלוץ איאון ניקולסקו ממכבי פתח תקוה, הבלם ג'ניה ברקמן מנוף הגליל והבלם אוראל דגני מבית"ר ירושלים שלא התלהב.

אבל הראשון שהוחתם לשתי עונות היה גידי קאניוק, אשר עושה ביקור חוזר במועדון שאותו עזב לפני שלוש עונות. הקשר בן ה־29 כבש ארבעה שערים ובישל חמישה ב־28 הופעות בקדנציה הקודמת, ועזר לה לעלות לפלייאוף העליון. קאניוק החל את הקריירה במכבי פתח תקוה שבמדיה שיחק במשך שבע עונות, העביר עונה בפחטקור טשקנט האוזבקית ועוד אחת במכבי תל אביב, שב לקדנציה שנייה בפתח תקוה, וממנה עבר להפועל חיפה. את השנתיים האחרונות העביר הקשר בשלוש קבוצות בליגה התאילנדית – בורירם יונייטד, נקהום רצ’סימה וצ’ונבורי.

נראה היה שהקבוצה מרימה הילוך כי תוך כמה ימים הוחתמו שני זרים – הבלם הרומני אנדריי ג'ורג'ה מירון מסטיאווה בוקרשט וקשר נבחרת סיירה ליאון קוואמי קווי. מירון בן ה־28 חתם לשתי עונות לאחר ששיחק בשלוש העונות האחרונה בסטיאווה, שבמדיה רשם 63 הופעות ליגה. לפני כן הוא שיחק בבוטושאני מהליגה הראשונה ברומניה, וברזומה שלו יש תשע הופעות בנבחרת רומניה עד גיל 21. על הנייר מדובר בהחתמה מרשימה מאוד – שחקן עם יכולות הנהגה (קפטן שלישי בסטיאווה), ששיחק מספר דקות מרשים במיוחד בשנתיים האחרונות בקבוצה בכירה ושאפתנית מליגה די דומה לזו שלנו, כך שלא מדובר בחתול בשק.

קווי בן ה־25, שיכול לשחק כקשר מרכזי וכשחקן כנף, חתם לעונה אחת עם אופציה לעונה נוספת. הוא פתח בשלושת משחקיה של נבחרתו באליפות אפריקה האחרונה. בנבחרת הלאומית הוא כבש שני שערים ב־18 הופעות. בחמש העונות האחרונות הוא שיחק בויקינגור מהליגה הראשונה באיסלנד וכבש 22 שערים. בחצי השנה האחרונה הוא שיחק בליגה הסעודית.

במקביל החלה הקבוצה במשא ומתן עם היהודי-אוקראיני איליה מרקובסקי בן ה־25 – מגן שיכול לשחק בכנף ימין. השחקן, שמתנשא לגובה של 1.83 מטר, החל את הקריירה שלו באודסה, שיחק בנבחרת הנוער של אוקראינה ואז החל בקריירה יוונית-קפריסאית בפאוק סלוניקי (בסגל הרחב ובקבוצת המילואים), אינוסיס ואחנה, פראלימני, אטיקוס וגם בטריקאלה. בעונה החולפת הוא שותף ב־13 משחקים בליגה היוונית השנייה במדי רודוס, אך היה ללא קבוצה מאז מרץ האחרון. לאחר שבועיים של אימונים התברר שמרקובסקי סובל משבר מאמץ וכי עליו לנוח כמה שבועות – עובדה שמשאירה לקלינגר כאב ראש בעמדת המגן הימני.

הבאים בתור שהוחתמו הם החלוץ שובל גוזלן מהפועל חדרה והקשר האחורי עמית מאיר בן ה־21, שירד ליגה בעונה שעברה עם מכבי פתח תקוה, אשר אליה הוא הגיע מהפועל תל אביב. למאיר יש שבע הופעות בנבחרת הנוער של ישראל, והוא חתם לשתי עונות עם אופציה לעונה נוספת אצל האדומה מהכרמל.

גוזלן בן ה־28 חל את דרכו בעירוני טבריה, וכשהיה בן 14 עבר למחלקת הנוער של מכבי חיפה, שם היה שותף לדאבל של קבוצת הנוער כשכבש 28 שערים בליגה וחמישה בגביע. בהמשך הוא הושאל להפועל תל אביב אך לא ענה על הציפיות והושאל להפועל רעננה עד לסוף אותה העונה. הוא חזר למכבי, שותף ב־16 משחקים אך לא כבש, הושאל לעירוני קרית שמונה, אחר כך שוחרר מהירוקים וחתם לשלוש עונות בקרית שמונה ואז לשנתיים במכבי נתניה. לאחר מכן הוא הושאל לפראלימני הקפריסאית לשנה, חזר לארץ למ.ס אשדוד, חתם בהפועל חדרה לעונה אחת ונחת בהפועל חיפה.

 

 

הפורטוגלי שרץ בלי הפסקה

במסגרת מגמת ההצערה של הקבוצה הוחתם ניקיטה מוטפאן בן ה־20, שחקן כנף של נבחרת מולדובה, לעונה עם אופציה לשנתיים נוספות. מוטפאן כבש שבעה שערים ב־23 הופעות בעונה החולפת במדי באלץ המולדבית, ועוד שער אחד במדי הנבחרת הלאומית של מולדובה נגד לטביה במוקדמות אליפות אירופה. הוא נחשב לאחד מהכישרונות המבטיחים בארצו, שחקן עם פוטנציאל גדול.

אחת מההחתמות המשמעותיות ביותר של קלינגר היא הקשר האחורי הפורטוגלי לאנדרו מיגל פריירה דה סילבה בן ה־28, שמשחק בעמדה 6 ויכול לשחק גם בעמדת הקשר המרכזי. דה סילבה, בעל רגל ימין דומיננטית, רשם בעונה החולפת 33 הופעות, שבהן פתח ב־30 משחקים, כבש שער אחד ובישל שניים בארוקה מהליגה הפורטוגלית השנייה, ועלה איתה לליגה הראשונה. את הקריירה הוא החל בפורטו בגיל 12, ומשם נדד בין קבוצות שונות בפורטוגל כמו אקדמיקה ופאסוס פריירה, ושיחק גם בלימסול הקפריסאית. דה סילבה חתם בהפועל לשנתיים, וכל מי שצפה בו אומר שמדובר בשחקן חכם מאוד שרץ בלי הפסקה.

את בליץ ההחתמות חתם המגן השמאלי הקרואטי דינו שטיגלץ בן ה־31, שגדל במחלקת הנוער של NK זאגרב ושיחק גם בלובליאנה, אלופת סלובניה. בשנים האחרונות שיחק שטיגלץ בשלאסק ורוצלאב הפולנית, שבמדיה רשם 85 הופעות, חמישה שערים ו־13 בישולים. הוא סיים שלוש עונות בורוצלאב, כאשר העונה הטובה ביותר שלו היתה 2020-2019 שבה כבש ארבעה שערים ובישל חמישה נוספים ב־34 הופעות בכל המסגרות. שטיגלץ שמתנשא לגובה של 1.89 מ', חתם כשחקן חופשי לעונה אחת בכרמל עם אופציה לעונה נוספת לאחר שסיים את חוזהו בתום העונה. הוא מסוגל לשחק בעמדת הבלם באמצע-שמאל וכמגן שמאלי תוקף בקו הגנה של חמישה שחקנים.
כץ סלח, עכשיו תור האוהדים

בהפועל עוקבים בדריכות אחרי קצב החלמתו של הבלם לואיי טאהא, שנמצא בשלבים האחרונים של שיקום מלא לאחר שקרע את הרצועה הצולבת בעונה שעברה. אם, לפי התכנון, טאהא יהיה כשיר לליגה, הרעיון לצרף בלם נוסף יירד מהפרק. עם זאת, איש לא ממש יודע בשלב זה איך הבלם יתפקד כאשר יחזור מהפציעה הקשה. הוא יצא עם הקבוצה לקפריסין ועושה אימוני ריצה על חוף הים.
מצטרפים אחרים למחנה כנבחנים הם הבלם יובל חליבה מהפועל כפר סבא ושגיא דרור שהיה משחקני ההתקפה הבולטים בעונה שעברה בליגה הלאומית במדי הפועל רמת גן.

לקפריסין יצאו 24 שחקנים: השוערים אוהד לויטה, דניאל בניש ועמית סואירי; שחקני ההגנה דור מלול, ירין סרדל, ניסו קפילוטו, לואיי טאהא, אנדריי מירון, דינו שטיגליץ, קוואמי קווי, דודי טויטו ויובל חליבה (נבחן); שחקני הקישור גל אראל, לירן סרדל, חנן ממן, ראוף ג'בארין, עמית מאיר, גידי קאניוק ולאנדרו דה סילבה; ושחקני ההתקפה דודו אלטרוביץ', אלון תורג'מן, שובל גוזלן, ניקיטה מוטפאן, ושגיא דרור (נבחן). איליה מרקובסקי ואיתי בוגנים נשארו בארץ כדי לעבור טיפולים. ביום שלישי החל להיבחן הבלם הקפריסאי קונסטנטינוס סוטיריו מא.א.ל לימסול, אשר לו עשר הופעות בנבחרת קפריסין.

לסיום, שתי קטנות: הראשונה, נראה כי הציפיות של יואב כץ מעונת 2023-2022 – מקומות 6-1 וזכייה בגביע – הן לא מופרכות; והשנייה, אם הוא הצליח לסלוח לקלינגר, גם האוהדים חייבים.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר