איצטדיון GSP בניקוסיה (צילום: f8grapher/depositphotos.com)
איצטדיון GSP בניקוסיה (צילום: f8grapher/depositphotos.com)

השיבה ל-GSP

ההיסטוריה חוזרת: 20 שנה לאחר ששימש כאיצטדיונה הביתי בקמפיין הראשון אי פעם של קבוצה ישראלית בליגת האלופות, מכבי חיפה תשחק ביום שלישי נגד אפולון לימסול ב-GSP בניקוסיה בניסיון להעפיל לפלייאוף של הצ'מפיונס ליג. "כלבו - חיפה והקריות" עורך לכם מסע בזמן אל הניצחונות המפוארים על מנצ'סטר יונייטד ואולימפיאקוס

פורסם בתאריך: 6.8.22 20:14

אחרי ה-0:4 הגדול בסמי עופר, מכבי חיפה תחזור ביום שלישי לאיצטדיון GSP (פאנקיפריאן ג'ימנסטיק אסוסיאיישן) בניקוסיה, שבו תתארח במשחק הגומלין מול אפולון לימסול. זהו אמנם לא מגרשה הביתי של לימסול, אבל זה האיצטדיון היחיד באי השכן שעומד בתקנים של אופ"א. יש בו 23,300 מקומות, ומשנת 2004 נערכים בו כל משחקי הבית של הקבוצות הקפריסאיות במסגרות האירופיות ושל הנבחרת המקומית. בליגה הקפריסאית הוא משמש כביתן של שלוש הקבוצות של עיר הבירה – אפואל ניקוסיה, אולימפיאקוס ניקוסיה ואומוניה ניקוסיה.

במכבי מכירים היטב את איצטדיון GSP – בשנת 2002 הוא שימש לה בית בקמפיין הראשון שלה בליגת האלופות בשל המצב הביטחוני הרעוע ששרר בישראל ובמזרח התיכון, ואופ"א החליטה כי הקבוצות הישראליות לא יוכלו לארח את יריבותיהן בארץ.

אולד טראפורד תחילה

את עונת 2002-2001 סיימה מכבי עם תואר האליפות ופספסה את הדאבל לאחר שהפסידה בדו קרב פנדלים למכבי תל אביב בגמר הגביע. בסיום העונה עזב אותה מאמנה אברהם גרנט לטובת אימון הנבחרת, ובמקומו מונה יצחק שום. גם בעמדת המנכ"ל נעשה שינוי, ואיתמר צ'יזיק החליף את חנן שפגט.

למרות שלא אירחה את משחקי הבית שלה בקרית אליעזר, מכבי היתה הקבוצה הישראלית הראשונה שהעפילה לשלב הבתים בליגת האלופות. הקבוצה החלה את דרכה בשלב המוקדמות השני, עם ניצחון כפול על בלשינה בוברויסק מבלארוס (0:4 לעיני 221 צופים ב־GSP, ו־0:1 בגומלין). בשלב המוקדמות השלישי אירחה מכבי את שטרום גראץ האוסטרית בסופיה בירת בולגריה. ב־13 באוגוסט נדלק מנוע הטורבו של איגביני יעקובו עם צמד לרשת האוסטרית. היו אלה שעריו הראשונים במסגרת אירופית, אשר הפכו אותו ל־Very very happy. הגומלין שנערך שבוע אחר כך הסתיים בתיקו 3:3. היסטוריה והיסטריה.

ב־4 בספטמבר נקבע כי מכבי תארח את שלוש יריבותיה בבית 6 בליגת האלופות באיצטדיון GSP. היה ניסיון לשכנע את היריבות – מנצ'סטר יונייטד, באייר לברקוזן ואולימפיאקוס פיראוס (לא נורא, הנקמה הגיעה 20 שנה מאוחר יותר) – לשחק באיצטדיון רמת גן, אך הן השיבו בשלילה והסבירו שהן ממלאות אחרי ההוראה של אופ"א לא לקיים משחקים בישראל בשל המצב הביטחוני. יו"ר ההתאחדות דאז גברי לוי לא ויתר ושלח מכתב אישי לנשיא אופ"א לנארט יוהנסון ולכל חברי הוועד הפועל של הארגון, בבקשה לכנס בדחיפות את הוועדה הנשיאותית של אופ"א ולקיים דיון מחודש בהחלטה. לוי טען כי בעבר התקיימו משחקים במדינות שסבלו מהתקפות טרור, כמו צפון אירלנד וספרד, וביקש לא לפגוע בכבודם ובגאוותם של אוהדי הכדורגל בישראל. זה לא עזר.

במכבי התעשתו במהירות ובחרו במשרד נסיעות ישראלי שיהיה המוביל הרשמי למשחקיה באירופה. הם העריכו כי ה־GSP יהיה מלא עד אפס מקום במשחקי הבית מול מנצ'סטר יונייטד ואולימפיאקוס וכי יותר מ־10,000 צופים יגיעו למשחק מול לברקוזן. תוך יממה מהכרזתה של אופ"א על האיסור לארח משחקים בישראל נרשמו 2,000 אוהדים לנסיעה למשחק הראשון באולד טראפורד שהתקיים ב־18 בספטמבר. במשחק עצמו היו כ־10,000 ישראלים (מתוך 63,439 צופים בסך הכל) שהגיעו מרחבי אירופה. הרכבת שיצאה בבוקר המשחק מלונדון למנצ'סטר היתה ירוקה כולה, והקבוצה המארחת פתחה יציע נוסף לירוקים סמוך ליציע האורחים.

הופעת הבכורה של קבוצה ישראלית בשלב הבתים של ליגת האלופות התחילה עם שער יתרון סנסציוני של יניב קטן בין הרגליים של פביאן בארטז בדקה השמינית. שתי דקות אחר כך ראיין גיגס הראה מי בעל הבית והשווה. עד סוף המשחק הוציא דודו אוואט עוד ארבעה כדורים מהרשת, ורפי כהן הוסיף שער ניחומים אחד. לקבוצה לא היה הרבה זמן להתאושש. שבוע אחר כך, במחזור השני, היא פגשה בניקוסיה את אלופת יוון אולימפיאקוס, שהביסה במשחק הראשון את באייר לברקוזן הגרמנית 2:6.

מטוס חד מנועי

"אם ב־1948 היתה נהירה המונית מקפריסין לישראל, פה זה היה הפוך", מספר אבנר יוסף, אחד מהאוהדים היותר שרופים של מכבי, אשר עד הקורונה לא פספס אף משחק חוץ של הקבוצה, לא משנה באיזה מפעל אירופי הוא שוחק. בגלנטורן למשל הוא היה האוהד הירוק היחיד במשחק, וספק אם מאז דרכה כף רגלו של אוהד ישראלי אחר באיצטדיון האירי.

"יצאו עשרות טיסות סדירות מבן גוריון, מטוסים פרטיים מחיפה ומשדה דב וכמובן מעבורת מנמל חיפה", הוא מתרפק על הזיכרונות, "זה היה טירוף בלתי נשכח, האיצטדיון היה מפוצץ בכל משחק. אם אני זוכר נכון, מכבי מכרה מנוי לשלושת המשחקים הביתיים בקפריסין, ואלפים קנו את כולם. מחיפה הגיעו הרבה מאוד אוהדים, גם כאלו ללא מנוי".

אתה הגעת לקפריסין בדרך לא קונבנציונלית.

"היינו שלושה חברים, ולשלושת המשחקים שכרנו מטוס חד מנועי עם הטייס המהולל עזריאל לוקץ'. זה היה נוח מאוד – להמריא משדה התעופה בחיפה ולחזור אליו צ'יק צ'ק. היה כיף. אמנם מפחיד – מטוס עם מנוע אחד, ואם חס וחלילה קורה משהו אתה מוצא את עצמך בים – אבל תוך 70 דקות היינו שם".

מה אתה זוכר מהמפגש מול אולימפיאקוס?

"היתה מלחמת אוהדים. לא היינו רוב באיצטדיון כי הוא היה מפוצץ ביוונים ומן הסתם בקפריסאים-יוונים. אבל יעקובו השתיק אותם".

לקהל האדום של אולימפיאקוס היה רוב ביציעים, ולפני פתיחת המשחק נרשמו תקריות אלימות מול האוהדים הישראלים. היוונים הבהירו שזה אמנם משחק בית של מכבי, אבל הם אלו ששולטים ביציעים. לירוקים על כר הדשא זה לא הזיז והם הפגינו במחצית ראשונה את אחת מתצוגות הכדורגל הטובות של קבוצה ישראלית באירופה ever. השלישייה של יעקובו לרשת של אלפטרופוליס בהחלט השתיקה את אלופת יוון, ומכבי נכנסה שוב לדפי ההיסטוריה עם ניצחון ראשון בליגת האלופות. כותרות העיתונים למחרת יצאו מגדרם כדי לתאר איך הלקחים מהתבוסה ליונייטד הופקו (המילה "השפלה" עלתה יותר מפעם אחת).

 

קפטן מכבי אריק בנדו וקפטן אולימפיאקוס טימור קצבאיה, אוהדי מכבי במשחק מול אולימפיאקוס ב-GSP, איגביני יעקובו וג'ובאני רוסו חוגגים (צילומים: מכבי חיפה האתר הרשמי)

קפטן מכבי אריק בנדו וקפטן אולימפיאקוס טימור קצבאיה, אוהדי מכבי במשחק מול אולימפיאקוס ב-GSP, איגביני יעקובו וג'ובאני רוסו חוגגים (צילומים: מכבי חיפה האתר הרשמי)

למשחק הבית השני מול באייר לברקוזן הגרמנית, הגיעו 10,000 אוהדים ירוקים. הניצחון הפנטסטי על אלופת יוון גרם להם לפנטז על ניצחון נוסף. מרקו באביץ' קבע 0:1 לגרמנים חצי שעה מהפתיחה. השופט הפולני נתן למכבי הזדמנות להשוות מהנקודה הלבנה, אך הבועט הכי טוב שלה, אבישי ז'אנו, הדביק את הכדור לקורה. הגרמנים הוסיפו עוד גול, ולקראת משחק הגומלין שפתח את הסיבוב השני עוד חלמו במכבי להתברג בין שני המקומות הראשונים. הפסד נוסף ללברקוזן שלח את הירוקים להתמודד על המקום השלישי בבית.

 

מיכאל זנדברג במשחק מול לברקוזן (צילום: מכבי חיפה האתר הרשמי)

מיכאל זנדברג במשחק מול לברקוזן (צילום: מכבי חיפה האתר הרשמי)

 

 

פרגוסון משחק שש בש

את התאריך של משחק הבית השלישי, שהיה בעצם המחזור החמישי – 29 באוקטובר 2002 – אוהדי מכבי חיפה לא ישכחו לעולם.

יוסף, כבר היתה הרגשה של בית?

"זה היה מדהים, טירוף, אלפי אוהדים. קפריסין היתה מלאה בישראלים. היו גם הרבה אוהדים אנגלים של מנצ'סטר יונייטד אבל אנחנו שלטנו. למשחק הגיעו 22,000 אוהדים, ושמעו רק אותנו. אני זוכר שפגשנו במקרה את מאמן יונייטד אלכס פרגוסון משחק שש בש בלובי של המלון שלהם. הכל היה מאוד חווייתי ומאוד ראשוני. אמנם שיחקנו בעבר באירופה, אבל זה לא השתווה לליגת האלופות".

בארץ נשמעו טענות ששיחקתם נגד הרכב שני.

"ריקרדו לופז, גארי נוויל, ג'ון אושה, ריו פרדיננד, מיקלה סילבסטרה, פיל נוויל, פול סקולס, קוונטין פורצ'ן, קיירן ריצ'רדסון, אולה גונאר סולשיאר ודייגו פורלאן. הלוואי ולנו היה כזה הרכב שני. נכון, חואן ורון, רוד ואן ניסטלרוי, פביאן בארטז, ראיין גיגס ודיוויד בקהאם לא שיחקו, אבל אי אפשר להפחית מגודל ההישג – שלישייה לרשת של יונייטד ללא מענה".

מכבי פתחה לא טוב את המשחק, ובמחצית הראשונה שלטו האדומים בכל פרמטר, אבל אז היה זה שוב קטן שהימם את האלופה האנגלית עם שער מדהים לפינה הימנית העליונה, חמש דקות לפני השריקה למחצית. במחצית השנייה יעקובו חטף כדור והעביר לריימונדס ז'וטאוטאס, שהפציץ לחיבורים מ־30 מטר. כמה דקות אחר כך הוא נבלם בגסות על ידי השוער ריקרדו, ויעקובו השלים ארבעה שערים בליגת האלופות עם גול מהנקודה הלבנה. בעשר הדקות האחרונות, כשהאנגלים התרוצצו על המגרש בניסיון לעשות משהו, הקהל הירוק גמל לשחקניו בקריאות "אולה". מחזה שלא רואים בכל יום.

יוסף, איך היתה החזרה לארץ? גם אולימפיאקוס הפסידה לבאייר לברקוזן, ואתם איבדתם סיכוי להעפיל לשלב השני.

"כשבאנו לטוס בחזרה לארץ, אנשים היו זרוקים בשדה התעופה על הרצפה, לא עניין אותם שקראו בשמם לעלות על הטיסה. הם היו עייפים ורעבים, חלק עוד היו עסוקים בקניות, וממש לא עניין אותם לעלות לטיסה. האדרנלין עוד זרם בגוף לאחר הניצחון המטורף הזה. ההפסד המעצבן שלנו נגד לברקוזן ופספוס הפנדל של ז'אנו מנעו מאיתנו לעלות שלב. השלב השני היה גם הוא שלב בתים שהבטיח לעולה עוד שלושה משחקים, ואם היינו עולים זה היה טירוף. אבל באותה נקודת זמן ידענו שגם הפסד שבוע אחר כך באתונה היה משאיר אותנו במקום השלישי, שהקנה לנו כרטיס לסיבוב השלישי בגביע אופ"א".

 

אוהדי מכבי חוגגים את הניצחון על מנצ'סטר יונייטד, יניב קטן אחרי הגול נגד מנצ'סטר יונייטד, ריימונדאס ז'וטאוטאס בגול הכי גדול של מכבי בליגת האלופות (צילומים: מכבי חיפה האתר הרשמי)

אוהדי מכבי חוגגים את הניצחון על מנצ'סטר יונייטד, יניב קטן אחרי הגול נגד מנצ'סטר יונייטד, ריימונדאס ז'וטאוטאס בגול הכי גדול של מכבי בליגת האלופות (צילומים: מכבי חיפה האתר הרשמי)

 

מליגת האלופות לגביע אופ"א

את המשחק השישי והאחרון שלה שיחקה מכבי במגרש אפולון ריזופוליס באתונה ב־13 בנובמבר לעיני 14,500 צופים. הקבוצות נפרדו בתיקו 3:3, כשלמכבי כבשו וואליד באדיר, יעקובו וקטן. הקבוצה סיימה במקום השלישי בבית, צברה שבע נקודות, כבשה 12 שערים ועברה לשחק בסיבוב השלישי של גביע אופ"א.

אחרי ההופעה המכובדת שלה בשלב הבתים רשמה מכבי את משחקה הגרוע ביותר באירופה באותה העונה והובסה 4:0 על ידי א.א.ק אתונה. את משחק הגומלין, שהיה האחרון בקמפיין האירופי, סיימו הירוקים בהשפלה נוספת שהסתיימה בתוצאה 4:1. כללי הטקס שחייבו לארח את היוונים באיצטדיון GSP לא חייבו את האוהדים הירוקים, ורק מעטים נכחו ביציעים. מורגשת יותר היתה נוכחותם של השוטרים הרבים וחובבי הכדורגל המקומיים.

"לאחר שמכבי סיימה את השתתפותה באירופה", משחזר יוסף, "היא הציגה כדורגל טוב, אבל לא מספיק בשביל אליפות. האליפות חמקה לנו בגלל הפרש שערים. אפשר לומר שהמסע לאירופה הפריע לשחקנים. אמנם לא היתה ביתיות אבל הם הצליחו לעשות תוצאות יפות ולקחת שבע נקודות. זה הישג אדיר. אני מאמין שהשנה, גם אם נגיע לליגת האלופות, זה לא יפגע בליגה כי הסגל רחב יותר".

מה הדבר שהכי זכור לך מאותו קמפיין?

"הגול של קטן באולד טראפורד, אבל לא הספקנו ליהנות ממנו הרבה זמן".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר