רוני לוי בבית נגלר (צילום: דוברות הפועל חיפה)
רוני לוי בבית נגלר (צילום: דוברות הפועל חיפה)

האם רוני לוי הוא המאמן המתאים להפועל?

האוהדים מתנגדים בגלל עברו הירוק והכדורגל ההגנתי, אבל אנשי מקצוע מסבירים כי למרות הכישלונות ושורת הפיטורים בשנים האחרונות, רוני לוי הוא האיש שיעשה סדר בבלגן ויפרק את החונטה הקרייתית. וגם: השכר האסטרונומי, ואיך זה קשור לשנת המאה של הפועל חיפה

פורסם בתאריך: 25.10.22 17:33

רוני לוי מאמן הפועל חיפה. זו אולי לא ההחתמה שהקהל האדום חיכה לשמוע לגבי זהות המאמן שיוציא את הקבוצה מהדשדוש בבוץ, אבל אנשי המקצוע טוענים בדיוק להיפך – אם יש מישהו אחד בכדורגל הישראלי שיוכל להציל את העונה, זה דווקא לוי. 

נכון, הקהל הישראלי פחות מתרשם מקבוצה שמחלצת נקודה במשחק הגנה הירואי, ואת התפישה הזו לוי יצטרך לשנות. אבל בכלל לא בטוח שהוא יצליח, בדיוק כפי שהוא לא הצליח בהפועל באר שבע. אלונה ברקת שמעה את רחשי הקהל ופיטרה את המאמן, למרות שהקבוצה היתה במקום השני. למה? כי הקהל דרש, והקהל רוצה ליהנות. האנטי כדורגל הוא פחות רצוי, גם אם אתה מביא תוצאות טובות.

אז למה הוא המאמן שהכי מתאים להפועל? כי לוי הוא קודם כל איש של סדר וארגון, ומה שקורה כרגע בקבוצה זה שכונה ובלגן – חונטה של שחקנים ותיקים שאמנם נחלשה עם התפטרותו של עוזר המאמן מאיר בן מרגי; מיקום הקבוצה בטבלה; קבוצה עייפה, ללא כושר גופני וחדוות משחק; מצבת זרים מדולדלת וקופת מזומנים מרוקנת (יחסית). ההרפתקה של ניר קלינגר התבררה כשגויה, ומה שזול הפך ליקר. יואב כץ חווה טרגדיה כלכלית השנה, וזה לא נעצר פה. הוא ימשיך לשלם – פיצויים לזרים ששוחררו, שלושה חודשי משכורת למאמן המפוטר, זרים חדשים בינואר, עוזר מאמן ועוד תיקונים, ומעל הכל – שכרו של לוי, ועל כך עוד ידובר.

אחד מארבעת המאמנים הטובים בארץ

בשנת 2003, בעודו מאמן צעיר ולא מוערך, מונה לוי למאמן מכבי חיפה. המתנגדים למהלך עקצו וחששו מעוד "עונה פיננסית". אבל לוי החזיר באליפות, ואז הוסיף עוד שתיים. אגב, האליפות השלישית הושגה לאחר סיבוב ראשון מושלם עם 11 ניצחונות, והפער מהמקום השני עמד על 16 נקודות. הקבוצה זכתה גם בגביע הטוטו (השני שלו) והוא הוכתר למאמן העונה בשני העיתונים הגדולים. שלל התארים לא השאיר רושם על הקהל, שלא ממש אהב את שיטת המשחק והמציא את הסלוגן "אליפות בלי מאמן". לאחר ארבע עונות לוי עזב.

הוא החליף את גיא עזורי המפוטר במכבי פתח תקוה, התפטר בעצמו לאחר שנה, ובאותה עונה כבר אימן את אלופת רומניה אוניראה אורזיצ'ני. לאחר עונה וחצי ברומניה, לוי נחת בבית וגן והחזיק מעמד חצי שנה. הוא חזר לרומניה, הפעם לסטיאווה בוקרשט, אך לאחר שלושה חודשים בלבד התפטר מתפקידו. הוא חתם באנורתוסיס פמגוסטה מקפריסין והצליח לחלץ אותה מתחתית הטבלה ולסיים את העונה במקום הרביעי. עונה אחר כך הוא הוביל אותה לצמרת, נבחר למאמן הסיבוב, אך הקבוצה שוב צנחה ולוי פוטר.

בשנת 2013 לוי חזר לקדנציה שנייה בבית"ר ירושלים ועזב בסוף העונה למרות שהיתה לו אופציה לעונה נוספת. בינואר 2015 הוא מונה למאמן מכבי נתניה בעקבות התפטרותו של יוסי מזרחי, ואז, בקיץ 2015, חזר לקדנציה נוספת במכבי וחתם על חוזה לשלוש עונות. הקבוצה הציגה יכולת חלשה בליגה אך זכתה בגביע. העונה הבאה נפתחה עם הדחה מבישה במוקדמות הליגה האירופית מול נומה קאליו האסטונית, וכבר בחודש יולי סיים לוי את תפקידו במועדון הירוק.

הוא חזר לקפריסין לשנתיים, פוטר וחתם לעונה נוספת בירושלים. באוגוסט 2020 פוטר מתפקידו בבית"ר לאחר כישלון באירופה. בפברואר 2021 מונה לוי למאמנה של הפועל באר שבע בחוזה לשנה וחצי, ובמרץ 2022 פוטר מתפקידו. כעת הוא מגיע להפועל לאחר כשמונה חודשים בבית.

לוי נחשב לאחד מארבעת המאמנים הטובים בארץ למרות שבשנים האחרונות הוא בעיקר נכשל. מקורבים לכץ מספרים שהוא רצה מאוד להחתים את קובי רפואה, ולמרות שניהל איתו שיחות ארוכות הוא נפתח לשמוע גם דעות אחרות. מי שלחש על אוזנו רצה את לוי בקבוצה, וכץ הפנים. המשא ומתן החל כבר לפני כשבועיים, כך סיפר סוכנו אבי נימני לערוץ הספורט.

 

רוני לוי עם יואב כץ (צילום: דוברות הפועל חיפה)

רוני לוי עם יואב כץ (צילום: דוברות הפועל חיפה)

 

אין ספק שזו עליית מדרגה אצל כץ. בניגוד לרובי שפירא שהעסיק מאמנים בכירים כמו דרור קשטן, אברהם גרנט ואלי גוטמן, אצל כץ אימנו רק מאמנים מהדרג השני והשלישי. זו הפעם הראשונה בעידן כץ שאת הקבוצה יאמן מאמן מהדרג העליון, ומאמן כזה עולה כסף. הרבה כסף. לוי צפוי להשתכר 73,000 שקל נטו לחודש – הרבה יותר מה-44,000 שקל שקלינגר הרוויח.

יש המייחסים זאת לשנת המאה של המועדון בעונה הבאה. לכץ חשוב מאוד להגיע לעונת החגיגות עם קבוצה חזקה, רצוי אפילו עם תואר. השינוי החל כבר העונה עם שיפורים ושדרוגים של המעטפת, שהם טריוויאליים בקבוצות אחרות אך ראשוניים בקבוצה שלו: הקבוצה התחדשה בג'י.פי.אס ובתוכנה שמפענחת נתונים בזמן אמת, והצוות המקצועי הוכפל עם שני מאמני כושר ושני אנליסטים במקום אחד. גם היד החופשית לקלינגר בהחתמת הזרים ובסגירת חוזים לפני שהעונה החלה היא חלק מההיערכות לעונת המאה.

"תחשבי עליו, על הצד שלו", אומר מקורב לקבוצה, "הבן אדם זורק פה עשרות מיליונים, בטוח יותר מ-100 מיליון, והוא האיש הכי שנוא במערכת. זה לא נורמלי. לא שאין לו חלק בזה, אבל הוא מנסה לשנות ולהשפיע. השנה הוא הכניס את היד עמוק מאוד לכיס, ומהשבוע מאמן את הקבוצה המאמן הכי יקר שהיה פה, ומשחק בה השחקן הכי יקר שהיה פה ever (חאתם אל חמיד; ח"ה). מהלכים שהוא עשה השנה הוא לא עשה מעולם".

 

רוני לוי עם חאתם אל חמיד (צילום: דוברות הפועל חיפה)

רוני לוי עם חאתם אל-חמיד (צילום: דוברות הפועל חיפה)

 

 

מעולם לא היה חבר של השחקנים

לוי ידוע כאחד שלא מעגל פינות. הוא אדם מורכב, קפדן ויש המעידים שהוא לא עובר להם בגרון. לרוב זה נובע מההתנהלות שלו שמתפרשת כמתנשאת. לוי לא חבר של השחקנים, מעולם לא היה, ולמרות הקשיחות יוסי בניון ויניב קטן כבר אמרו לא פעם שהוא המאמן הכי טוב שהיה להם. הוא ידוע כאדם עם יחסי אנוש לא פשוטים, ועל כך תעיד התקרית שבה סיים את קריירת המשחק של אדורם קייסי לעיני התקשורת. 

יש כאלה שתולים בו המון תקוות, מעבר להישגים הספורטיביים, ומדברים על כך שהוא יפרק את החונטה הקרייתית. אחרים טוענים שחונטה חזקה כל כך אי אפשר לפרק, אבל לא אחד כלוי יספור אותם. 

"הכדורגל שלו מסודר ומאורגן כמו אצל גוטמן, אבל הרבה יותר הגנתי", אומר איש מקצוע בתחום הכדורגל, "העניין הוא שלוי מגיע אחרי קלינגר ההגנתי, אבל לקלינגר היתה חסרה האוטוריטה. זו המילה הכי מתאימה ללוי. הוא מאמן מעולה עם דפוסים הרבה יותר גבוהים ממה שיש במועדון, לכן הוא ישדרג וירים אותו".

יתנו לו?

"הגענו לזמנים שבהם כץ רוצה הכרה והערכה לפועלו ורוצה שהמועדון שלו יצליח. ללוי יש בעיה של יחסי אנוש, אבל בהפועל אין כמעט נושאי תפקידים, כך שלא יהיה לו עם מי לריב". 

שאלת השאלות היא אם הוא מתאים להפועל.

"לדעתי, מכל מי שיכול היה להגיע, הוא היחיד שמתאים, גם בגלל התכונות שלו כמאמן ובעיקר בגלל היכולת שלו לעשות סדר במועדון שבו אין סדר, מועדון שכונה שבו השחקנים שולטים בחדר ההלבשה. הוא היחיד שיכול לשפר את הדברים האלה, ובגלל זה הוא הגיע. הוא המאמן הכי קלאסי והכי טוב, שיכול להעמיד את המועדון על הרגליים. הפועל זו קייטנה, השחקנים באים לשעה ורבע, והתל אביבים אפילו מספיקים להוציא את הילדים בצהריים מהגן".

קלינגר פינק את החזקים והם לא פגעו.

"והוא לא היה מספיק חזק להושיב אותם על הספסל. ברגע שמעמדו התערער, כך מעמדם עלה. העזיבה של בן מרגי זו זכייה בפיס בשביל המועדון. הוא נמנה עם הקבוצה הקרייתית הזו, וזה יצר דינמיקה לא טובה. לכן לוי הכי מתאים בסיטואציה הנוכחית".

לא כל האוהדים מרוצים.

"הם עדיין מייחסים לו את העבר הירוק, וגם בגלל הכדורגל ההגנתי, אבל יש תקווה. זו היתה טעות לא להעיף את קלינגר לפני המשחק מול נס ציונה כי תמיד עדיף להתחיל במשחק בית, אך בניגוד למה שהקהל הורגל לו בשנים האחרונות, צריך לפרגן לכץ. מבחינת סגל ותקציב הקבוצה אמורה היתה להיות בפלייאוף העליון. היא לא נמצאת בפער מאוד גדול משם, ועוד אפשר לצמצם פערים. הקבוצה משחקת כדורגל חלש מאוד, ואת זה לוי יצטרך לשפר".

את יומו הראשון בעבודה החל לוי היום (שלישי) בשעה 7:40 בבית נגלר. ב-8:00 הוא כבר החל בסבב היכרות עם מנהל הקבוצה יעקב בן חור ועם איש המשק דודו אביזוהר, והספיק לעבור על סרטי וידאו לקראת שבת עם האנליסט שי ברכו. לאחר שיחה בחדר ההלבשה, נפתח האימון הראשון בגשם שוטף אשר עסק בדגשים טקטיים. אז האם לוי הוא האיש הנכון במקום הנכון? ימים יגידו.

 

רוני לוי באימון הראשון בהפועל חיפה (צילום: דוברות הפועל חיפה)

רוני לוי באימון הראשון בהפועל (צילום: דוברות הפועל חיפה)

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר