יניב בר
יניב בר

"אם המשיח יגיע, אז גם ראלי בחיפה יכול לקרות"

ב-4 בפברואר יתחרה יניב בר, בן 44 מחיפה, באליפות אירופה בראלי שתיערך בפינלנד. בר מתחרה בקבוצת Ford Rally4 ויהיה הנציג הישראלי היחיד שישתתף במרוץ. "גם אני אהיה שם", הוא אומר, "נציג של מדינה קטנה במזרח התיכון עם דגל ישראל על האוטו. אניי רוצה להיות השראה לצעירים כדי שיחלמו בגדול"

פורסם בתאריך: 24.1.23 14:38

יניב בר, בן 44 מחיפה, יתחרה באליפות אירופה בראלי. בר מתחרה בקבוצת Ford Rally4 בקטגוריה SM3 ויהיה הנציג הישראלי היחיד שישתתף במרוץ. על איכותו של המרוץ תעיד רשימת היצרנים שייקחו בו חלק, ובהם טויוטה, פורד, יונדאי וסובארו.

בימים אלו מתכונן בר למרוץ שייערך ב-4 בפברואר, והוא לא מסתיר את התרגשותו. "בעוד שבוע וחצי אני אתמודד באליפות בפינלנד", הוא אומר, "פינלנד היא חלום ילדות, זו ארץ הקודש של מרוצי הראלי. בעונה הקודמת התחריתי באליפות בריטניה והגעתי למקום שלישי, שזה מכובד מאוד יחסית לישראלי שנדד לכאן, וזה פתח את התיאבון ואת הרצון להתחרות על הבמה הטובה ביותר בעולם".

בר עוסק כבר שנים בתחום המרוצים, ולפני שנתיים הוא לקח את האהבה הזאת צעד אחד קדימה, ועבר עם אשתו ועם שלושת ילדיהם ללונדון. ההישג באליפות בריטניה היה מבחינתו הוכחה לכך שהרדיפה אחרי חלום הילדות, על כל הקשיים שמסביב, השתלמה.

"אני עוסק בספורט מוטורי מאז שאני זוכר את עצמי", הוא מספר, "בזכות נהיגת המרוצים יצאתי להרפתקאות בפינלנד, בצרפת ובאנגליה, אבל בעיקר כתחביב. לפני שנתיים קיבלתי הצעה גדולה מאוד להיות נהג בקבוצת פורד באנגליה. פניתי לנותני חסות שאני מכיר, והתחלנו לקדם את זה. על הדרך הפתעתי את עצמי בתוצאה טובה ביחד עם הנווט הוולשי שלי אוסיאן אוון, והתחלנו להתקדם. אבל זו לא רק ההצלחה – יש בזה גם סיפור של מעבר למדינה אחרת עם ילדים ועם הרבה כאבי ראש, סיפור של ימים טובים וימים טובים קצת פחות".

בר מתוודה כי המעבר ללונדון היה הקרבה גדולה מצדו וכמובן שמצד בני משפחתו: "אני לא עובד בארץ כבר 12 שנה. אני עובד בפורשה בגרמניה כמוביל מסעות היוקרה של החברה, כך שהמעבר לאנגליה מאפשר לי להיות קרוב לעבודה, אבל בעיקר לקדם את תחום הספורט המוטורי שאני אוהב כל כך".

מרוצי המכוניות נחשבים ברחבי העולם לענף ספורט מוביל, אבל בארץ החשיפה אליו היא נמוכה מאוד. המתמחים בתחום יודעים להבדיל בין סוגי המרוצים, שעבור הצופה הממוצע נראים פחות או יותר אותו הדבר. יכולים להיחשב כהיינו אך. "מרוץ ראלי הוא תחרות שמתבצעת עם רכב שדומה מאוד מבחוץ לרכב פרטי רגיל, אבל הוא שונה לחלוטין בפנים ובמנוע. המרוצים מתקיימים בתנאים לא שגרתיים כמו שבילי עפר, שבילי שלג וכבישי אספלט סגורים. רוב הנהגים זוכים למימון רב ולחסויות נרחבות, וחלקם מתחרים גם באליפות העולם (WRC). גם אני אהיה שם – נציג של מדינה קטנה במזרח התיכון עם דגל ישראל על האוטו. אני חושב, בעצם אני בטוח, שאני היחיד שעושה את זה בהיסטוריה".

 

יניב בר

יניב בר

 

 

עם ניסיונו הרב בתחום, בר כבר יודע שהספורט המוטורי אינו נוצץ כמו שרבים חושבים. כדי להמשיך ולהתמקצע בו הוא נאלץ לחוות לא מעט קשיים ומהמורות, תרתי משמע: "כחיפאי היו לי שתי תמונות על הקיר. האחת היא תמונה של מכבי חיפה, שבה שיחקתי מגיל 9 והגעתי כמעט עד הבוגרים, ואז נפצעתי; והשנייה היא תמונה של מכונית מרוץ. אמרתי לעצמי שכאשר אגשים את עצמי כשחקן כדורגל אשיג את המימון להיות נהג מרוצים. החלום להיות נהג מרוצים בער בי מגיל צעיר. לצערי, היום, ולא רק היום אלא גם אז, לא היתה לי  האפשרות להצליח בכדורגל, ונאלצתי לנדוד לכל מיני במות – בקפריסין, ביוון ובצרפת – כדי ללמוד ולהתנסות. נושא המימון תמיד עמד בדרכי, והרבה פעמים הייתי צריך לרדוף אחרי כתבים בשביל חשיפה. הם לא ידעו איך לאכול את זה כי זה תחום לא מוכר בארץ. אני עושה את המקסימום. תקשיב, הגעתי ממדינה קטנה, ולנצח ולהגיע למקום שלישי באליפות בריטניה מול נהגים שהניסיון שלהם ברוורס הוא הרבה יותר גדול ממה שיש לי בנסיעה קדימה, זה הישג יפה שהפך אותי ליומרני. אני רוצה להתחרות על הבמות הגדולות ביותר כדי להציג את היכולות שלי".

ב-4 בפברואר, עם רכב שעליו יתנוסס דגל ישראל, יתייצב בר במרוץ עם רכב מסוג Ford Fiesta Rally-4 וינסה לשחזר, לכל הפחות, את ההישג שאליו הוא הגיע באליפות בריטניה. התחרות תכלול שמונה שלבים למרחק כולל של כ-100 ק"מ. התחרות הזו נחשבת יוקרתית בענף, והצלחה בה עשויה להזניק את בר למקומות שאליהם הוא שואף להגיע.

"בתחרות הזו מתחרים נהגים מה-WRC – נהגים מוכרים מאוד שמגיעים עם היצרנים הגדולים ביותר, כך שתהיה לה חשיפה גדולה מאוד", אומר בר, "זו במה גדולה מאוד להציג בה את הכישורים שלי, היא זוכה לסיקור נרחב, ונערך בה מעקב אחרי נהגים מטעמם של היצרנים והספונסרים. מעבר לכך, הרבה עיתונאים מסתקרנים לדעת מי זה הישראלי שבא לזירה הגדולה כדי להתחרות. חלקם כבר שולחים לי הודעות אם אפשר לראיין אותי, וזה כיף גדול".

החלום של בר – שמרוץ ראלי ייערך גם בחיפה – לא מפסיק להלהיב אותו. אבל הוא גם יודע שלמרות האופטימיות, הדרך לכך היא עוד ארוכה: "בישראל יש הרבה דברים שמתפתחים עכשיו. אבל ייקח עוד הרבה זמן עד שהספורט הזה ייכנס לתודעה. הספורט הזה רווי בפוליטיקה – מי מארגן, איך מארגן וכו' – ולצערי ישראל עדיין צעירה בענף הזה. אנחנו לא אירופה, שבה התחום הזה מסוקר בכל מדיום אפשרי. בסופו של דבר, הספורט ניזון מחסויות, ואם אין חסויות אז אין מרוצים. זה כמו ביצה ותרנגולת. לצערי, בארץ אני רודף אחרי כתבים כדי לנסות ולהסביר שאני שגריר של מדינת ישראל, לא רק של עצמי. אני בן אדם שמגיע עם הון עצמי לא כל כך גדול, והייתי רוצה להיות השראה לצעירים ולומר להם שיחלמו בגדול כי זה אפשרי. הרבה אנשים מאמינים שיגיע המשיח, ואני אומר שאם המשיח יגיע אז גם מרוץ כזה בחיפה יכול לקרות".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר