אילוסטרציה אלרגיה . מאגר תמונות Ingimage
אילוסטרציה אלרגיה . מאגר תמונות Ingimage

טיפול חדשני ומציל חיים לילדים אלרגיים למזון במרכז הרפואי "בני ציון" בחיפה

בשורה לילדי הצפון שסובלים מאלרגיות מסכנות חיים למזון: המרפאה לאלרגיה במרכז הרפואי בני ציון החלה להעניק את הטיפול המתקדם "השריית עמידות למזון אלרגני" שעד כה ניתן רק באסף הרופא. פרופ' אהרון קסל, מנהל המרפאה: "כמעט מדי שנה יש סיפורים של מוות עקב אלרגיה למזון וחשוב שגם בצפון יהיה מענה לילדים הללו"

פורסם בתאריך: 16.1.19 14:24

מאת: נורית פלד-קירשטיין, תוכן שיווקי

בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית בשיעור הילדים שסובלים מאלרגיות למזון מסוגים שנים. מחקר שערך לאחרונה האיגוד הישראלי לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית מצא ששיעור הילדים בני השנתיים הרגישים למזון עלה ב-15 שנה האחרונות פי שלושה. "זה לא קשור למודעות, באמת יש יותר אלרגיים", מסביר יו"ר האיגוד פרופ' אהרון קסל, "ויש כמה תיאוריות לסיבות לכך – זה כנראה שילוב של שינוי באורח החיים שלנו שכרוך בשימוש מוגבר בתרופות אנטיביוטיות ובחיסונים שמשנים את המארג של החיידקים הטובים בגוף, וזה קשור גם לצריכת אוכל תעשייתי ולחוסר בוויטמין D".

אצל רוב הילדים האלרגיה חולפת בגיל ארבע-חמש, ואם האלרגיה לא חולפת עד הגיל הזה, בדרך כלל היא ממשיכה לשנים רבות ועלולה לגרום לתגובות קשות. הדרך הראשונה לטפל בכך היא להימנע מחשיפה למזון האלרגני ולהסתובב עם מזרק אפיפן שמכיל אדרנלין לשימוש במקרה של תגובה מסכנת חיים, אבל הבעיה היא שפעמים רבות האלרגן נמצא במזון בצורה חסויה בלי שהילד או סביבתו מודעים לכך.

כעת מציעה המרפאה לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית בבית החולים בני ציון שפרופ' קסל עומד בראשה טיפול חדשני שבפעם הראשונה ייתן מענה לתושבי הצפון, שעד כה נאלצו לכתת את רגליהם למרכז הארץ ולהמתין זמן ממושך. הטיפול נקרא "השריית עמידות למזון אלרגני" ("oral immunotherapy") והוא מתמקד בחשיפה הדרגתית של הילד למזון שאליו הוא אלרגי, כך שבמקרה של חשיפה שגויה גופו יהיה עמיד ולא ייפתח תגובה אלרגית קשה שעלולה להוביל אף למוות.

"הטיפול החדש בא לתת מענה למקרים מסוג זה, כאשר באמצעותו אנחנו חושפים את הילדים באיטיות, בכמויות הולכות ועולות, אל המזון שהם אלרגיים אליו, עד שמגיעים לרמה מסוימת שבה הגוף יכול להתמודד עם חשיפה  שגוייה  למזון הזה", מסביר פרופ' קסל, "מתחילים ברמה נמוכה, וברגע שהילד סובל את המנה הזאת, ההורים נותנים לו את זה למשך זמן קצוב בבית. לאחר מכן הם חוזרים אלי, אני בודק ומעלה שוב את המנה שאני נותן לו. השיטה הזו גורמת לכך שהילד מתחיל לסבול את המזון שהוא אלרגי אליו, והמטרה היא להגיע למנה כזאת שהוא יוכל לסבול אותה, מה שיגן עליו מחשיפות שגויות. בסיום הטיפול חייבים לצרוך את המזון הזה מדי יום כדי לא לחזור למצב הקודם".

"הטיפול אינו נמצא בסל התרופות ועלותו כ-10,000 שקל", מספר פרופ' קסל, "המקום היחידי שעושה את זה כיום בצורה מסודרת הוא בית החולים אסף הרופא ומגיעים אליהם מכל הארץ עם תורים של שנתיים-שלוש. היות ואני גם רופא ילדים, נושא האלרגיה למזון מאוד קרוב ללבי, ולאחר שקיבלתי את ניהול המכון לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית בבית חולים בני ציון לפני כחצי שנה החלטתי להכניס הטיפול החשוב שיכול להציל את חייהם של ילדים שסובלים מאלרגיה קשה למזון . כמעט מדי שנה יש סיפורים של אנשים צעירים  שנפטרים עקב אלרגיה למזון ולכן חשבתי שזה חשוב שגם בצפון הארץ ניתן מענה לילדים הללו".

ניתן להירשם לטיפול "השריית עמידות למזון אלרגני" דרך מזכירות המרפאה לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית בבית החולים בני ציון בטלפון 04-8359039, או באמצעות מילוי טפסים באתר בית החולים.

פרופסור אהרון קסל. צילום: אפרת רענן


הכתבה נכתבה בשיתוף עם "המרכז הרפואי בני ציון"


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר