אילוסטרציה אלרגיה. Ingimage
אילוסטרציה אלרגיה. Ingimage

לא כל מה שאדום ומגרד הוא אלרגיה

בשנים האחרונות קיימת עליה חדה בארץ ובעולם בשכיחות אלרגיה למזון. מקרה זה מדגיש את הצורך בבירור ע"י מומחה לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית אשר ידע לאבחן  בצורה נכונה מקרים של אלרגיה למזון ובכך למנוע אבחונים וטיפולים מיותרים באלרגיה למזון. פרופסור אהרון קסל מסביר

פורסם בתאריך: 15.1.19 09:37

מאת: פרופסור אהרון קסל, תוכן שיווקי

באחד הימים בשנה האחרונה הופנו למיון ילדים במרכז הרפואי בני-ציון מספר פעוטות שסבלו  מתפרחת  על פני  הגוף, גרד ונפיחות קלה של הפנים אשר הופיעו מספר דקות לאחר ארוחת בוקר.

הפעוטות הופנו לבדיקה במרפאת אלרגיה ילדים במכון לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית במרכז הרפואי ולאחר בדיקה גופנית של מרבית הפעוטות נמצא: תפרחת אדומה, נפיחות בפנים וגרד ללא סימני קוצר נשימה או שינויים בלחץ הדם, זאת למרות שהם בדרך כלל בריאים ואינם סובלים ממחלות אלרגיות.

בנוסף, הסתבר שהפעוטות לא נחשפו למזון חדש, למתן תרופות או לגורם אחר שיכול היה לגרום לכולם להופעת תסמינים המתאימים לתגובה אלרגית המתווכת על ידי נוגדנים מסוג IgE. כמו כן, בבדיקה מפורטת נמצא שארוחת הבוקר של הפעוטות  כללה דג טונה.

לאור הממצאים הגופניים והסיפור  הקליני המשותף לפעוטות, שהופיע מספר  דקות  לאחר  ארוחת הבוקר, הם אובחנו כסובלים מתסמונת ה-Scombroid.

אילוסטרציה (בני ציון)

אילוסטרציה (בני ציון)

מה התסמינים לתופעה זו?

התקפי אודם על פני העור (בעיקר הפנים), תפרחת אדומה מגרדת,  נפיחות של הפנים ולעיתים של הלשון, הזעה, דפיקות לב מואצות,  בחילות הקאות ושלשולים, כאבי ראש וסחרחורת ובמקרים קשים קשיי נשימה , שינויים בלחץ דם והלם אנפילקטי.

התסמונת נובעת בעיקר מאכילה של בשר דגים השייכים למשפחת ה-Scombridae  וכן, ה-Scomberesocidae, שהם דגים בעלי בשר כהה כגון טונה, מקרל ופלמידה. בשרם של דגים אלה עשיר בחומצה האמינית היסטדין.

לעיתים, בעת תהליך עיבוד דגים או אחסון לא נאות של דגים אלה מתרחש "זיהום" עם חיידקי מעיים המכילים אנזים היסטידין דיקרבוקסילאז (histidine decarboxylase) שהופך את ההיסטידין בבשר הדג להיסטמין.

ההיסטמין משוחרר לבשר הדג ונאכל ע"י בני-אדם, גורם לאוכלים אותו תופעות דמויות אלרגיה בדומה לתהליך אלרגי רגיל. התסמונת מופיעה  מספר דקות עד שעתיים מאכילת הדגים. חומרת התופעות הקליניות קשורות לכמות הדג שנאכל ומכמות ההיסטמין בדג הנאכל.

חשוב לציין כי התופעות הקליניות חולפות בדרך כלל לאחר  24 שעות, תסמינים קלים מאד אינם מצריכים טיפול תרופתי. במקרים עם תופעות קליניות בולטות יותר נהוג לטפל בתרופות נוגדות היסטמין (חוסמי H1  ולעיתים חוסמי H2).

עם זאת, תסמינים קשים העלולים להופיע אצל אנשים הסובלים ממחלות לב ואצל אנשים עם בעיות נשימה כרוניות, מצריכים לעיתים מתן של קורטיקוסטרואידים, נוזלים  וטיפול מתאים למחלות הרקע של המטופלים.

הפעוטות שהגיעו למיון בית החולים עם הוריהם היו במצב קליני טוב ונזקקו לטיפול באנטיהיסטמינים בלבד, הם שהו במיון מספר שעות עד חלוף התסמינים, ושוחררו לאחר שההורים קיבלו הסבר על התופעה, והודרכו שאין סיבה להימנע מאכילת טונה בעתיד.

פרופסור אהרון קסל (המרכז הרפואי בני ציון)

פרופסור אהרון קסל (המרכז הרפואי בני ציון)

פרופסור אהרון קסל הוא מנהל המכון לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית במרכז הרפואי בני-ציון.

— 

הורים לילדים הסובלים מאלרגיה למזון מוזמנים לכנס אלרגיות למזון הראשון לילדים בצפון של עמותת יה"ל בשיתוף המרכז הרפואי בני ציון שיתקיים בתאריך 14.5.18 במרכז הרפואי בני ציון, בהשתתפות פרופ' קסל, ד"ר ורד שיכטר קונפינו וד"ר תמר זילברג. בכנס ההורים יוכלו לעלות שאלות בנוגע לאלרגיות למזון לילדים , ההשתתפות בכנס היא ללא עלות ולהורים בלבד – ללא ילדים .

הרשמה מראש במייל  [email protected]

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר