שבוע הנקה במרכז הרפואי בני ציון (מאגר תמונות Shutterstock)
שבוע הנקה במרכז הרפואי בני ציון (מאגר תמונות Shutterstock)

הנקה | הבחירה הטבעית

פורסם בתאריך: 15.1.19 13:41

מאת: שרית אמיר, יועצת הנקה, תוכן שיווקי

בואו של תינוק חדש לעולם הוא אירוע מרגש ורב תהפוכות, המלווה בצורך לבצע בחירות רבות.

אחת הבחירות הראשונות היא כיצד להזין את התינוק.

הנקה מעניקה לתינוקך את נקודת ההתחלה הטובה ביותר לחיים. הנקה מספקת לתינוקך מרכיבים תזונתיים וחיסוניים חשובים, ותחושת קרבה מיוחדת בין האם לתינוק.

כשאת מניקה, את מפחיתה את סיכויי התינוק לתופעות הבאות: אלרגיות, שלשולים, דלקות ריאה, דלקות אוזניים, סכרת, השמנת יתר, מוות בעריסה.

כשאת מניקה, את מאפשרת לעצמך: חזרה מהירה למשקל קודם מפני שהנקה שורפת קלוריות, בריאות טובה יותר שכן הנקה מפחיתה תחלואה בסרטן השד, רחם ושחלות, ומורידה שכיחות אוסטיאופורוזיס ומסייעת בהחזרת הרחם לגודלו המקורי במהירות רבה יותר.

טיפים להנקה מוצלחת:

  • הגיעי מוכנה. לפי מחקרים הדבר היעיל ביותר שאת יכולה לעשות לפני לידה והנקה הוא קורס הכנה ללידה. כשאת מגיעה מוכנה יהיו לך את הכלים המתאימים להתמודד עם מצבים שונים. במרכז הרפואי בני ציון מועבר קורס הכנה ללידה והנקה מומלץ ביותר.
  • תאמיני בעצמך. הנקה היא תהליך טבעי. הגוף מכין את עצמו במשך כל חודשי ההיריון לכך. כל מה שנשאר הוא להקשיב לאינסטינקטים שלך כאימא, ולהקשיב וללמוד את שפת הגוף של תינוקך.
  • הניקי כבר בחדר לידה. לאחר הלידה האישה מועברת לחדר התאוששות שקט ונעים ביחד עם בן הזוג והתינוק. ניתן להתחיל להניק כבר בחדר לידה ולבקש עזרה מיועצת הנקה. הקרבה בין האם לתינוק מעודדת הנקה, ולכן מומלץ לבקש לשהות ב"ביות מלא" במחלקת יולדות.
  • עור לעור ככל הניתן. לפי מחקרים, מגע של עור התינוק על עור האם מעודד הנקה לשני הצדדים. עליך לפתוח את החולצה של התינוק ולהניח אותו עליך. לשכב ביחד במיטה ולתת לטבע לעשות את שלו. (סמכי על האינסטינקטים שלך ותינוקך.)
  • להתכונן גם לרגעים מאתגרים. בימים הראשונים להנקה, עוד בבית החולים, עלולות להופיע בעיות שאותן ניתן לפתור בעזרת יועצת הנקה מקצועית שמסתובבת ונותנת מענה לכל היולדות אשר מבקשות עזרה. האתגרים בדרך כלל לא נמשכים זמן רב וביחד עם הייעוץ המקצועי שמותאם לך ולתינוקך במיוחד, הבעיות יכולות להיפתר במהרה.
  • יעוץ הנקה בבית החולים. ניתן להיעזר בצוות יועצות ההנקה המקצועיות שלנו, אשר מסתובב כל יום משעה 07:00 ועד שעה 15:00, מיום ראשון ועד שבת. אנחנו זמינות ונותנות מענה לכל האימהות שזקוקות לעזרה.
  • הכי חשוב ליהנות! זוהי התקופה המיוחדת ביותר שלך כאימא, ליהנות, ללטף, לחבק, לחייך ולנשק.

חשיבות חלב אם לפגים

משרד הבריאות קבע: "חלב אם הוא המזון המיטבי לתינוק בשל תרומתו להתפתחות ולגדילה, למניעת מחלות זיהומיות ולקשר אם – תינוק". מתן חלב אם חיוני לכל יילוד, וחשיבותו רבה יותר לפג.

לפגים, להם המעיים עדיין לא בשלות, ישנה חשיבות רבה לחלב אם עקב ספיגה טובה יותר במעיים, ובנוסף ישנה הקטנה משמעותית בסיכויים לחלות במחלות זיהומיות.

חלב של אם לפג מול חלב לתינוק שנולד במועד:

  1. הרכב חלב אם לפג שונה מהרכב חלב אם לתינוק שנולד במועד.
  2. חלב אם מכיל סוכרים, המשפיעים לטובה על יציאות רכות לתינוק, וכן מעודדים נוכחות חיידקי מעיים לא אלימים המשפרים את העיכול, דבר החשוב מאוד לפגים על מנת שיעלו במשקל.
  3. חלב אם מכיל יותר שומנים אשר משפיעים על חדות הראייה ושיפור בהתפתחות המוח.
  4. ישנו קשר הדוק בין כמות החלבונים והשומן בחלב ובין שבוע הלידה של הפג. החלבון בחלב אם קל יותר לעיכול ומותאם יותר לצורכי התינוק. חלב אם לפגים עשיר יותר בצורה ניכרת בחלבונים, לעומת חלב של תינוק שנולד במועד. נוכחות של שומן בחלב אם תורם לאנרגיה וגדילה אצל הפגים, כמו כן חלב אם מכיל אנזים בשם ליפאז, המסייע לתינוק לעכל את השומן ביעילות רבה יותר.

מתי להתחיל לשאוב?

הזמן המומלץ להתחיל לשאוב חלב אם לפג הוא ב – 6-12 שעות הראשונות לאחר הלידה.
לעיתים אין אפשרות עקב ניתוח קיסרי או מצב גופני אחר של היולדת או אפילו מצב נפשי. ההמלצה היא להתחיל מוקדם ככל האפשר. לעיתים, גוף האם אינו מצליח להוציא קולוסטרום (חלב אם ראשוני ובעל חשיבות גדולה במיוחד בהתחלת התהליך) בשאיבה הראשונה או השנייה. תופעה זו היא נורמאלית לחלוטין מאחר והגוף מתרגל לתהליך השאיבה ולביקוש אשר היא יוצרת, ובמשך הזמן כמות החלב תעלה. לכן, חשוב מאוד להתחיל מוקדם ככל האפשר את תהליך השאיבה.

שיטת מגע "עור לעור":

אנו עדים להצלחה גדולה יותר בהאכלת פג כתוצאה ממגע עור לעור בין ההורה לפג. בשיטה זו אחד ההורים (אימא או אבא) מחזיק את התינוק הלבוש חיתול בלבד, צמוד על החזה, מתחת לבגדים, על מנת ליצור מגע גופני בלתי אמצעי של עור לעור. ההורה יושב עם התינוק במשך לפחות שלושים דקות ואף יותר. שיטה זו הוכחה כמורידה תחלואה בפגים, גורמת לעלייה טובה יותר במשקל, והתפתחות טובה יותר של הפג. מהצד השני, להורים זה גורם הרגשה טובה יותר, יצירת תחושת בטחון ואמון בכל התהליך, הצלחה גדולה יותר בהנקה עקב שחרור חלב אם בכמות גדולה יותר כתוצאה מהמגע עור לעור.

לסיכום:

  1. חלב אם הוא המזון המיטבי לתינוק בשל תרומתו להתפתחות ולגדילה, למניעת מחלות זיהומיות ולקשר אם – תינוק.
  2. הרכב חלב אם לפג שונה מהרכב חלב אם לתינוק שנולד במועד, ומכאן חשיבותו הרבה לפג. חלב אם מותאם לצורכי הפג והתינוק.
  3. היתרונות העיקריים של חלב אם לפגים הינם במניעת זיהומים, ספיגה טובה יותר של מרכיבי המזון, שיעור נמוך יותר של מחלות מעיים.
  4. מומלץ להתחיל לשאוב חלב אם סמוך למועד הלידה, לפחות בין 6-12 שעות לאחר הלידה.

 

למידע על אירועי שבוע ההנקה בבית החולים היכנסו לאתר

שרית אמיר יועצת הנקה, אחראית תחום הנקה באגף האמהות ביה"ח בני ציון

שרית אמיר יועצת הנקה, אחראית תחום הנקה באגף האמהות ביה"ח בני ציון


כתבה שיווקית


15

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר