הולכים על בטוח – המרפאה לטיפול במחלות מין במרכז הרפואי בני ציון. תמונה ממאגר INgimage

הולכים על בטוח – המרפאה לטיפול במחלות מין במרכז הרפואי בני ציון

שכיחות המחלות המועברות ביחסי מין נמצאת בעליה מתמדת עקב פעילות מינית מוגברת, ריבוי בני זוג וירידה בגיל בו מתחילים בפעילות המינית. אין עוררין כי מיניות היא חלק חשוב ובריא בחיינו, אולם מגע מיני, כאשר הוא נעשה באופן לא בטוח, עלול להוות אמצעי להעברת זיהומים. פרופ' יצחק סרוגו, מנהל מרפאת STD לטיפול במחלות מין במרכז הרפואי בני ציון בחיפה, אומר כי העלאת המודעות, אבחון מוקדם וטיפול נכון יכולים להביא למיגור התופעה לחלוטין

פורסם בתאריך: 26.2.19 20:52

מאת: מיכל ברקו, תוכן שיווקי

אל תגידו לי זה לא יקרה. כל אחד מאתנו חשוף בכל יום לסיכון בהידבקות מחלת מין. גברים ונשים, רווקים ונשואים, פעילים מינית וכאלה שהתנסו במגע מיני חד פעמי. אופן ההדבקות יכול להיות וגינאלי, אנאלי ואוראלי ולמרות זאת, כ-70% מהאוכלוסייה עד גיל 25 נמנעים מלהשתמש בקונדום למרות חשיבותו במניעת העברת מחלות מין ונשים שמות מבטחן בשימוש בגלולות למניעת היריון. "מאז הוקמה המרפאה הראשונה בארץ במרכז הרפואי בני ציון לפני 20 שנה טיפלנו בעשרות אלפי פניות", אומר פרופ' יצחק סרוגו מנהל מרפאת STD לאבחון וטיפול במחלות מין. "המטרה הייתה להפיץ את המסר שישנן מחלות מין שאינן מטופלות ושכדאי לבוא להיבדק. אולם, גם אם בשנים האחרונות אנחנו רואים שישנה יותר מודעות לנושא, עדיין לא הצלחנו למנוע מכדור השלג להתגלגל. מאז שמחלת האיידס (HIV) הפכה למחלה כרונית, אנשים מרגישים בטוחים יותר, חושבים שלהם זה לא יקרה ומתגוננים פחות. הם לא מודעים לכך שהם עלולים להידבק במחלות מין אחרות, שזו כבר לא בעיה שמיוחסת לאוכלוסייה כזו או אחרת, ושכולם חשופים בדיוק באותה מידה".

לדבריו של פרופ' סרוגו, בין עשרות מחלות המין השונות, השכיחות שביניהן הן פפילומה, כלמידיה וזיבה. בכל שנה כ-20-30 אלף איש בשנה נדבקים בווירוס הפפילומה. למרות החיסון היעיל, היותו לא זמין לכל האוכלוסייה ובהיעדר הנחיות ברורות למניעה וטיפול אלפי איש חשופים להידבקות. נגיף הפפילומה גורם לסרטן צואר הרחם, סרטן אברי המין בגברים והלוע. במקרה של כלמידיה, הנקראת גם 'המגיפה השקטה', הבעיה חריפה עוד יותר. בכל שנה נדבקים בין 2,000-3,000 איש, אך זהו רק קצה הקרחון מאחר ויש עוד אלפים שנושאים את החיידק ואינם מודעים לכך. לא פחות מסוכנת היא הזיבה שהינה מחלה פולשנית ולרוב לא מתאפיינת בסימנים מקדימים. וזאת, מבלי שהזכרנו גם את המחלות הקשות לא פחות דוגמת עגבת והרפס. מחלות אלו עלולות לגרום לסיבוכים ולתחלואה גבוהה, זיהומי אגן, אי פריון, עקרות, דלקות המוח והלב ואף הגברת הסיכון ב-100% להדבקה באיידס.

"חשוב להבין שאין 100% הגנה סביב איברי המין ואין דבר כזה מין בטוח. גם במגע אוראלי ניתן להידבק, גם אם מיסדנו את הקשר וגם אם רק התחלנו אותו", מסביר פרופ' סרוגו. "במרפאה שלנו שמנו לב שיותר גברים פונים כי אצלם זה מתבטא לרוב בסימנים חיצוניים, אבל גם אם נשים מתביישות יותר או פחות מרגישות בתסמינים, זה לא אומר שהן פחות סובלות. נתונים אלה מוכיחים לנו שאולי יש יותר ידע סביב הנושא, אך עדיין קיים חוסר ידע עצום. לכן, חשוב לנו להעביר את המסר שכל מי שחושד, חושש, מבקש למסד את הקשר ואוכלוסיות מועדות יותר, כגון בני נוער וחיילים צריכים וכדאי שיבואו להיבדק. אבל, עוד יותר חשוב לנו להבהיר שכל אחד מאתנו חשוף וחשוב שידע זאת".

סוגרים את מעגל ההידבקות

במרפאת STD לאבחון מחלות מין במרכז הרפואי בני ציון בחיפה, הוותיקה והיחידה מסוגה בארץ לגילוי וטיפול במחלות מין, בודקים כ-15 מחלות שונות שעוברות באמצעות מגע מיני, וזאת בעזרת בדיקות פשוטות של שתן, דם, מערכות המין ואזורי ריריות נוספים כמו הפה והלוע. בני נוער עד גיל 18 מקבלים אבחון בחינם, חיילים יכולים לפנות בעזרת טופס התחייבות מהצבא ולסטודנטים ניתנת הנחה בשיעור של 50%. מאחר ומדובר בנושא רגיש ניתן להיבדק באופן אנונימי, להזדהות רק עם שם פרטי וכמובן מובטחת סודיות רפואית מלאה.

הבדיקות נבחנות במעבדה המיקרוביולוגית של המרכז הרפואי בני ציון בשיטות מתקדמות וחדישות שאינן זמינות במרפאות בקהילה, שמטרתן לאשר או לשלול את המחלות השונות. הבדיקות מבוצעות על-ידי צוות מומחים, בהם גם ד"ר פאולה שטרק רופאה בכירה למחלות עור ומין, והתוצאות מתקבלות תוך ימים ומאפשרות התערבות טיפולית מהירה. כמו כן, ידועה המרפאה במעטפת המלאה שנותנת מענה לציבור הרחב וכוללת לא רק את אבחון המחלה, אלא גם טיפול נכון, המלצה כיצד להתגונן וחימוש בידע שימנע הידבקות עתידית. הכל, במטרה לסגור את מעגל ההידבקות במחלות מין ומיגורן. מעגל שבקהילה בדרך כלל לא נסגר היות ולא תמיד מופנים המטופלים לרופאים מומחים או שהם מטופלים באנטיביוטיקה שמקלה על התסמינים, אך לא מטפלת במחלה. "גם אם אותו מטופל קיבל טיפול שעזר לו, לא תמיד הפרטנר שלו יודע שגם הוא צריך להיבדק ולקבל טיפול, וההדבקה נמשכת. לנו חשוב לשבת עם הפונה, להסביר לו כיצד לטפל נכון ובעיקר איך לא להידבק", מסכם פרופ' סרוגו. "אנחנו מודעים לחשש שקיים בקרב הציבור שסבור שמה שלא יודעים לא כואב, וחבל לנו שאנשים מתביישים וסובלים בשקט. אנחנו פה כדי להפחית את החרדה, לומר שלכל דבר יש פתרון ושאין צורך לפחד. אנחנו פה כדי לשבור את קשר השתיקה ולהסיר את החסמים שמונעים מאנשים לקבל את המענה הראוי. אנחנו פה כדי להוכיח שזיהוי וטיפול מוקדם עשויים להביא במרבית המקרים להחלמה מלאה".

מרפאת STD – אבחון וטיפול במחלות מין

ניתן להזמין תור דרך אתר האינטרנט של בית החולים:

http://www.b-zion.org.il/contactus/requestService.aspx

המזמין מקבל מענה תוך 48 שעות.

תינתן הנחה לסטודנטים בשיעור של 50%.

חיילים יתקבלו עם אסמכתא תקציבית (טופס 103).

שעות פעילות המרפאה:

04-8359614 – טלפון לקביעת תור- ימים א-ה בין השעות 8:00 – 13:30

04-8359638 – מענה טלפוני בכל ימות השבוע

פרופסור סרוגו. צילום: מחלקת שיווק, בני ציון

פרופסור סרוגו. צילום: מחלקת שיווק, בני ציון


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר