ד"ר טובה ריניס. צילום: מורן עתיר
ד"ר טובה ריניס. צילום: מורן עתיר

יש בדיקות שיכולות להציל חיים – בדיקות סקר לאבחון מוקדם במכון הגסטרו של ׳בני ציון׳

ראיון עם ד"ר טובה ריניס מנהלת המכון הגסטרואנטרולוגי במרכז הרפואי בני ציון

פורסם בתאריך: 14.3.19 12:37

מאת: מיכל ברקו, תוכן שיווקי

סרטן המעי הגס הוא אחד מגורמי המוות השכיחים ביותר בישראל. במהלך חודש מרץ מציין המכון הגסטרואנטרולוגי במרכז הרפואי בני ציון בראשותה של ד"ר טובה ריניס את חודש המודעות לסרטן המעי הגס במטרה להפחית את התחלואה ולצמצם את שכיחות המחלה. עשרות מומחים רפואיים יספקו עבורכם שירותים אבחנתיים מצילי חיים

המכון הגסטרואנטרולוגי במרכז הרפואי בני ציון בראשותה של ד"ר טובה ריניס נערך לחודש המודעות לסרטן המעי הגס. מחלה שכיחה זו ניתנת לאבחון וטיפול עוד בטרם תהפוך למחלה ממאירה. צוות המרכז מאמין שמודעות, בדיקות סקר וטיפול מונע יכולים להפחית את שכיחות המחלה ויתרה מזאת – למנוע אותה לחלוטין. לאורך כל החודש הם ערוכים לקראתכם עם מומחים מהשורה הראשונה, לכם נותר רק לבוא.

סרטן המעי הגס הוא אחד מגורמי המוות השכיחים בעולם המערבי ובישראל, והשני בשכיחותו לאחר סרטן השד בנשים וסרטן הערמונית בגברים. הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס שווה אצל גברים ונשים. למעלה מ-90% מהמקרים מתרחשים מעל גיל 50 כאשר מידי שנה מאובחנים בארץ למעלה מ-3,000 חולים. מנתוני האגודה למלחמה בסרטן ומשרד הבריאות עולה כי בראש רשימת הערים עם מספר החולים הרב ביותר נמצאות ערי הצפון. כך למשל, בצפת תועדה תחלואה גבוהה מהצפוי באופן מובהק ב-30% מעל הממוצע בקרב גברים. גם באזור חיפה תועדה תחלואה גבוהה ב-17.3% בממוצע בקרב גברים וב-13% בקרב נשים. את הסטטיסטיקה הזו מבקש המרכז הרפואי בני ציון לעצור.

במסגרת חודש המודעות לסרטן המעי הגס יזם המכון הגסטרואנטרולוגי בבית החולים, יום הסברה מיוחד לעובדי בית החולים ולקהל הרחב, יום זה משלב הרצאות של מספר מחלקות בבית החולים, מטרת היום היא העלאת המודעות למחלה ולגורמי הסיכון ויחד עם זאת גם לתת מידע מקיף ומה התהליך למקרה שאדם אובחן עם מחלת הסרטן. ביום זה יינתנו הרצאות ע"י ד"ר ריניס וד"ר אנדרו בעיני, והרצאות נוספות של ד"ר גדעון סרוקה מהמחלקה הכירורגית וד"ר אלה קוזלינר מהמכון האונקולוגי של ביה"ח.

"המעי הגס הינו החלק התחתון של מערכת העיכול  וקצר יחסית, בהשוואה למעי הדק, עם זאת הוא המקום השכיח ביותר להתפתחות גידולים", מסבירה ד"ר טובה ריניס, מנהלת המכון הגסטרואנטרולוגי במרכז הרפואי בני ציון. "במסגרת הפעילות במכון מתבצעות בדיקות אשר נועדו לאבחן ממצאים טרום סרטניים (פוליפים), להסיר אותם וכפועל יוצא מכך להוריד את שכיחות סרטן המעי הגס. ברגע שנגדע את הממצאים הטרום סרטניים לא נגיע לרגע שבו הם הופכים לממאירים או לבלתי הפיכים".

לא בכדי קוראים לסרטן המעי הגס 'הרוצח השקט'. הוא מתפתח לרוב מפוליפ שפיר שעובר תהליך של שינוי בלתי מבוקר במשך 5-10 שנים בממוצע עד להתפתחות של גידול ממאיר. עוד בהיותם שפירים אותם פוליפים לרוב 'שקטים' ולא מלווים בסימפטומים. ואז, כרעם ביום בהיר, מופיעים התסמינים: כאבי בטן, חסימות במעי, אנמיה, דימומים וירידה במשקל. אלא שאז זה עלול להיות מאוחר, ולעיתים מאוחר מדי. גילוי מוקדם מאפשר לאתר את הפוליפים כבר בשלב טרום ממאיר, או לאבחן גידול סרטני בשלב מוקדם ובכך למנוע את התפתחות הסרטן ולהעלות את הסיכוי לריפוי.

"קיימות קבוצות סיכון גבוה הכוללות סיפור משפחתי אצל קרובי משפחה מדרגה ראשונה, מחלת מעי דלקתית כרונית, השמנת יתר, תסמונות פוליפואידיות משפחתיות ועוד – להן מומלץ לעבור בדיקת סקר בתדירות גבוהה יחסית", מסבירה ד"ר ריניס. "לקבוצות בסיכון רגיל ההמלצה שלנו היא שכל אדם המגיע לגיל 50 יעבור בדיקת קולונסקופיה לגילוי מוקדם אחת ל-10 שנים. בקבוצת גיל זו, לאחד מכל שלושה יש כבר פוליפ במעי הגס אשר מתפתח באיטיות, ללא כל תסמינים, והיתרון העיקרי בביצוע בדיקת קולונוסקופיה הוא בשילוב בין בדיקת אבחון לבין טיפול, דהיינו הסרה של פוליפים שפירים העלולים להתפתח לסרטן".

המכון הגסטרואנטרולוגי במרכז הרפואי בני ציון מספק בין היתר שירותים אבחנתיים וטיפול לחולים עם מחלות של דרכי העיכול והכבד (מרפאת כבד, מרפאת תזונה, מרפאה למחלות דלקתיות כרוניות של המעיים ועוד). המכון משרת את הקהל הרחב, כולל שירות נרחב לילדים ומציע שירותים במגוון תחומים. בצוות ישנן גם רופאות הנותנות מענה לנשים מאוכלוסיות המגזר החרדי, הערבי, וכדו'.

בחודש אחד בלבד מבצע המכון הגסטרואנטרולוגי של המרכז הרפואי בני ציון למעלה מ-1,000 בדיקות קולונוסקופיה המבוצעות על-ידי צוות רופאים מומחים וכוללות כריתה של פוליפים, ביופסיות, פתרונות אבחנתיים וטיפולים בנגעים שונים – והכל במקום אחד. במקביל לפעילות במכון, מעבירים המומחים של המרכז הרפואי בני ציון גם הרצאות והדרכות לרופאי הקהילה בדגש על קשר ישיר בין רופאי הקהילה והצוות במכון בכל תחום.

ד"ר ריניס מודעת לעובדה כי מדובר בבדיקה פולשנית שעצם היותה כזו עלולה להרתיע נבדקים מלהיבדק, אך היא מרגיעה את החששות ומבטיחה כי מדובר בבדיקה קצרה שלא עולה בממוצע על חצי שעה, והתוצאה היא לא פחות ממצילת חיים, "במקרים שכאלה אסור לעשות חשבון", היא מסכמת. "ההכנה כוללת צום ונטילת תרופה משלשלת לריקון המעי והבדיקה מתבצעת כולה בטשטוש שבמהלכה המטופל לא מרגיש דבר. בתוך כמה שעות המטופל חוזר לשגרה כשהוא בטוח יותר ונקי מכל ממצא שעלול לסכן אותו בעתיד".

לפרטים נוספים ניתן לפנות לאתר מכון הגסטרואנטרולוגיה במרכז הרפואי בני ציון

לזימון תורים ניתן להתקשר לטלפון: 04-8359426 או לפנות במייל: [email protected]

ד"ר טובה ריניס. צילום: מורן עתיר

ד"ר טובה ריניס. צילום: מורן עתיר


כתבה שיווקית 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. עאסלה בלאל.אחמד.

    שלום לכם..אני סובל.חושב לתאבד.קל יום קאביים בטן בבוקר דפקה .עסיתי בדיקה אצלכם גסטרו.וא בלעתי קפסולה וידיו.אמרו בסדר .אבל לא מרגיש טוב.12 שנה סובל..ירתי 20 קילו במשך 3 חודשיים..מקבל הרבה תרפות.פפרין.פרמין.נקסיום.ליברקס.קלונקס.אסיול.גביסקון.ציפרלקס. אני צריך הפניא מא הרופא לגיע אילכם.???.אין תיאבון שותה אנשור.לגיע אליכם פלי הפניה.

  2. עאסלה בלאל

    פרמין פפורין.נקסיום.ליברקס.קונלנקס.ציפרלקס.אנשור.גויסקון.אסיבל .ואבן .בונדרמין.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר