בדיקת עיניים בבני ציון

שירותים ייחודים לקהל הרחב במחלקת עיניים בבית החולים בני ציון

"אבחון מוקדם של בעיות במערכת הראיה ומחלות עיניים, מגדיל את הסיכויים לטיפול יעיל ועשוי למנוע נזק עתידי לעיניים", מספרת פרופסור ניצה גולדנברג-כהן, מנהלת מחלקת עיניים בבית החולים בני ציון. "מחלה כמו גלאוקומה שגורמת לנזק בלתי הפיך למשך שנים רבות, ניתן למנוע אם הולכים להיבדק בזמן"

פורסם בתאריך: 28.4.19 22:38

מאת: מיכל שכטמן, תוכן שיווקי

ככל שאנחנו מתבגרים, אנחנו הופכים לחשופים יותר להתפתחות מחלות עיניים, הפרעות ראייה ואפילו עיוורון. מחלות כמו גלאוקומה, ניוון רשתית, ואפילו קטרקט (עכירות של העדשה עם הגיל) הם מחלות נפוצות שבשלבים הראשונים ניתן לאבחן, לטפל ולשפר את איכות החיים של המטופל.

לדבריה של פרופ' ניצה גולדנברג-כהן, המודעות למחלות אלו די נמוכה בקרב האוכלוסייה הצפונית: "כשהגעתי לחיפה שמתי לב להמון חולים המגיעים עם סיבוכים קשים מאוד עד כדי עיוורון כבר בגילאים צעירים מאוד, אפילו מסכרת לא מאוזנת. העלאת המודעות, אבחון מוקדם וטיפול נכון, יכולים להביא למיגור התופעה לחלוטין. בדיקות ראייה הם בגדר חובה כבר בגיל מוקדם, כך למשל, יש מרפאות שמבצעות בדיקות סקר לילדים  שיכולות למנוע התפתחות של עין עצלה על רקע פזילה או אבחנה של צורך במשקפים, שלא לדבר על אבחון גלאוקומה (לחץ מוגבר בעין) או בעיות רשתית בגלל סכרת או כל נזק בלתי הפיך אחר. לצערי הרב, לא כל קופה מקפידה על בדיקות סקר ובדיקות תקופתיות,  ולכן האחריות על בריאות העיניים, היא אך ורק שלנו".

מחלקת העיניים בבית החולים בני ציון, בראשה של פרופ' ניצה כהן בשנים האחרונות, נאבקת למען העלאת המודעות בקרב האוכלוסייה: "כחלק מהשירות לציבור והגברת המודעות, אנחנו מקיימים כנסים שמתרחשים  פעם ברבעון לרופאי הקהילה בנושאים שונים בתחום מחלות העיניים. בכנסים מתארחים מרצים מובילים מהמחלקה, מהארץ ומחו"ל המעבירים הרצאות מעשירות ומלאות בידע חדש.  בחודש שעבר העברנו כנס בנושא אובאיטיס עם שלושה מרצים מאנגליה, אוסטרליה וארה"ב בו נכחו מתמחים מכל הארץ. כנס נוסף היה עם מרצה אורח מארה"ב בתחום רפואת עיניים ילדים.  המטרה שלנו היא לחזק את הקשרים עם הקהילה ולהבין את הצרכים טוב יותר. חשוב לי באופן אישי, לשמור על ערוץ פתוח עם הקהילה, ולהעניק תחושה  שיש תמיד למי לפנות. החזון שלי הוא שהמחלקה בבני ציון תעניק את השירות הטוב ביותר לתושבי הצפון במקצועיות,  יחס אישי ובאמצעים המתקדמים ביותר. אני חושבת שאנחנו עומדים ביעדים אלו ומגשימים אותם כבר היום והיד עוד נטויה".

פרופ' כהן מוסיפה: "מעבר לזה, יש לנו יחידת מחקר עם מתאמות מחקר וטכנאי עיניים לצילומים ובדיקות הדמיה, ואנחנו נחשבים כיום לאחת המחלקות המובילות בארץ, גם בגיוס חולים למחקרים בינלאומיים. כמו כן אנחנו נמנים כחלק מאחד עשר המרכזים בארץ לאבחון גנטי למחלות שגורמות לעיוורון עקב בעיות תורשתיות של הרשתית, ומאפשרים לחולים מכל הארץ לבוא להיבדק ולעבור בדיקת דם גנטית ללא תשלום מתוקף המימון של המחקר ממשרד הבריאות בשתוף עם ה (foundation fighting blindness)  העמותה למלחמה בעוורון  האמריקאית,  FFB. בנוסף, אנחנו הראשון המרכז היחיד בצפון הארץ  במחקר של מחלה אסכמית של ראש עצב הראיה, וכן ביחידת המחקר אצלנו מרכזים מספר מחקרים בינלאומיים של מחלות ניוון רשתית על רקע גיל מבוגר או על רקע סכרת".

המחלקה מצוידת במכשור המתקדם ביותר הכולל בין היתר מצלמות פונדוס טופקון לצילום קרקעית העין, מכשירי OCT להדמיה של מקטע קדמי ואחורי, מצלמה לצילום מקטע קדמי של העין, מכשיר למיפוי קרנית, מכשיר לספירת תאי אנדותל של הקרנית, מכשיר לבדיקת שדות ראיה ממוחשבים, וכמובןחדר ניתוח שנמצא בתוך המחלקה.

צוות המתמחים במחלקת העיניים במרכז הרפואי בני ציון

מה המחקר הכי מעניין שלכם כיום?

"יש לנו מחקר מאוד מעניין של חברה ישראלית בנושא עדשות מגע לאנשים בריאים בסביבות גיל 50 שיחסוך את הצורך להרכיב משקפיים לקריאה".

יש לך סיפור מהמחלקה שאת לא יכולה לשכוח?

"כמובן. כשהגעתי לבית חולים בני ציון, עדיין לא היה שירות השתלות קרנית. לאחר שנה התחלנו להעניק שירות השתלות קרנית בהובלת ד"ר נפתלי, והייתה לי מועמדת להשתלה בת 96 שחיה בבית אבות. היא הייתה צלולה לגמרי אך לא ראתה בשתי העיניים. היה לנו ברור שהשתלת קרנית בשיטות המתקדמות של שכבה פנימית דקה בניתוח בהרדמה מקומית זה לא ניתוח גדול ושיאפשר להחזיר לה את מאור עיניה. האישה הזו הייתה בהמתנה להשתלת קרנית במשך 5 שנים. למרות גילה המבוגר, הצוות שלי הסכים לקבל אותה לניתוח כחלק מהמגמה שלנו להעניק נגישות מלאה, חמלה והתחשבות גם במבוגר וגם בקשיש. כמובן שניתחנו אותה והיא חזרה לראות את הנכדים והנינים וזה היה מאוד מרגש".

מחלקת העיניים המובילה במרכז הרפואי בני ציון בחיפה, כוללת את כל תתי התמחויות בתחום רפואת העיניים הכוללים בין היתר מחלקה ניתוחית, אבחנתית וטיפולית ממדרגה ראשונה. הטיפולים במחלקה ניתנים ע"י מיטב המומחים בתחום :

רשתית לא ניתוחית- ד"ר קהת וד"ר טומקינס, שניהם מובילים את מחקרי הרשתית הבינלאומיים שנעשים במחלקה.  

מומחים בניתוחי רשתית- פרופ' מרגלית וד"ר גגרין, מנתחי הרשתית.

במחלקה ישנה רפואת עיניים לילדים (פרופ' כהן ) ושירות לניתוחי פזילה, משולב במדידות  אורטופטיקה על ידי האורטופטיסטית המנוסה דוריס רווה – שירות אורטופטיקה ייחודי, בין היחידים שקיימים בצפון. האורטופטיסטית מומחית בבדיקת רפרקציה והתאמת משקפים לילדים, כמו גם אבחון פזילה, וטיפול בעין עצלה.כאמור,  מדובר בשירות ייחודי בצפון ונגיש לכולם. כמו כן, ניתן לעבור במחלקה ניתוח פזילה ( תת התמחות של פרופסור ניצה כהן). בתחום הנוירואופתלמולוגיה, קשר עין- מוח, מטופלים גם ילדים וגם מבוגרים- עם גידולי מוח, בעיות בעצב הראיה, לחץ תוך גולגלתי מוגבר, פזילות שיתוקיות וכו'. זוהי התמחות על נוספת של פרופ' כהן וביחד עם ד"ר מן פלס הן מרכזות את התחום.

השירות הנוירואופתלמולוגי הינו שירות חיוני שנחוץ במקרים מורכבים וכמעט לא זמין בבתי החולים בסביבה. ד"ר מן –פלס  גם גם מבצעת ניתוחים אוקולופלסטיים לצידו של ד"ר ורדיזר. זהו שרות לניתוחי ארובה כולל הסרת גידולים, ניתוחים אנדוסקופים לחסימת דרכי דמעות במבוגרים , כולל שטיפת דרכי דמעות בילדים וניתוחי עפעפיים ועוד. ד"ר ורדיזר הינו מומחה אוקולופלסטיקאי בעל שם עולמי, שמרכז את כל נושא הפרוטזות בארץ, ומוזמן למשלחות בינלאומיות בארצות מתפתחות.

כמו כן, במחלקה שירותים נוספים כמו : השתלות קרנית בשיטות מתקדמות לפי שכבות – השתלה של השכבה הפנימית ביותר של הקרנית או רק חלק מהשכבות של הקרנית, שנעשה ע"י –  ד"ר מודי נפתלי וד"ר גילי טסלר. גם ניתוחי פטרגיום (הסרת לחמית שצמחה לכוון הקרנית ומפריעה לציר הראיה) מתבצעים במחלקה תוך שימוש בדבק ביולוגי שמקצר את משך הניתוח ומוריד את הכאב לאחר הניתוח בצורה משמעותית.

ניתוחי גלוקומה מתבצעים ע"י ד"ר תמר פדות, וניתוח קטרקט כולל השתלת  עדשות פרמיום לתקון רפרקציה והורדת מספר משקפים מתבצעים על ידי כל מנתחי הקטרקט הבכירים במחלקה. שרות זה נכנס רק לאחרונה לסל.

חשוב לציין, כי התורים לניתוחים בבני ציון מאוד זמינים על ידי רופאים מובילים בתחומם, אף מתאפשר לבחור את הרופא.

למידע נוסף אודות שירותי המחלקה ומרפאת עיניים היכנסו ללינק >> http://www.b-zion.org.il/pages/923.aspx

צוות העובדים במחלקת העיניים


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר