עינת קליש רות (צילום ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)
עינת קליש רותם. (צילום ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)

קליש עושה חשבון: "ההכנסות של עיריית חיפה ב-2021 – הגבוהות ביותר בשנים האחרונות"

ראש העירייה בחרה הערב לפרסם פוסט בפייסבוק, שבו היא מתנגחת בשלטון הקודם ובתקשורת. לדבריה, מטרת הכתבות שנכתבו בתקופה האחרונה סביב התקציב היא לזרוע פחד בציבור ולייצר דה-לגיטימציה להנהלת העירייה הנוכחית. גורם בכיר בעירייה בימי יהב: "חלק מההכנסות הן תביעות שתבעה העירייה עוד בתקופת יהב, ועכשיו התקבלו את הכספים"

פורסם בתאריך: 18.1.22 22:32

כשברקע אי אישורו של תקציב 2022, בחרה הערב (שלישי) ראש העירייה עינת קליש-רותם לפרסם פוסט בדף הפייסבוק שלה, שבו היא מלינה על התקשורת והכתבות האחרונות שפורסמו בנושא התקציב. בפוסט טוענת קליש-רותם, כי ההכנסות של העירייה בשנה החולפת שברו את כל השיאים של בשנים האחרונות, תוך שהיא שולחת עקיצה להתנהלות גם בתקופת קודמה, יונה יהב.

כותבת קליש-רותם: "בשבועות האחרונים מתרוצצות ידיעות וכתבות רבות על תקציב העירייה ועל מצבה הפיננסי. רובן מגמתיות, ספוגות באג'נדות פוליטיות, ובעיקר – לא מדויקות. כל מי שקצת מבין בדוחות, יודע שאפשר להציג כל מציאות שרוצים, תלוי מה בוחרים (לא) לראות. אז הנה הנתונים ה"נקיים" של ההכנסות מהיטלי פיתוח בשש השנים האחרונות. תבחרו אתם איך להסתכל עליהם, ומאיזה צד אתם מסובבים את הטבלה".

מהטבלה שצירפה קליש-רותם לפוסט עולה, כי ההכנסות מהיטל פיתוח במסגרת היתרי בנייה והיטל דרכים עמדו ב-2021 על יותר מ-53 מיליון שקלים (בעוד בשנת 2018 עמדו על 35 מיליון); ההכנסות מהיטל פיתוח שצ"פ – יותר מ-23 מיליון שקלים (לעומת 14 מיליון), היטלי פיתוח ותיעול – יותר מ-12 מיליון שקלים (לעומת 4 מיליון); היטלי השבחה – יותר מ-61 מיליון שקלים (לעומת 2 מיליון), חלף היטל השבחה (מבואות דרומיים שלב ב') – יותר מ-34 מיליון שקלים (לעומת 2 מיליון), גבייה יזומה כולל משרדי צומן וברק – יותר מ-87 מיליון שקלים (לעומת 21 מיליון). כמו כן, היא מציינת את הכנסות ממת"ם במסגרת הסכם פשרה המסתכמות ב-31 מיליון שקלים.

"כאן בטבלה", כותבת קליש-רותם, "אתם יכולים לראות את ההכנסות לתקציב הפיתוח. לפני שאתם צוללים פנימה, עוד נתון חשוב: עם כניסתי לתפקיד (בדצמבר 2018), הוריתי להפסיק את מכירת הנכסים העירוניים. במשך שנים רבות נהגה הנהלת העיר הקודמת למכור נכסים ציבוריים, לרוב מגרשים ריקים שיועדו להקמת מבני ציבור עתידיים, וזאת כדי להגדיל הכנסות לקופת העירייה. אלה הם נכסים, אותם אמורים היו לרשת הילדים והנכדים שלנו, כדי שיוכלו בעוד כמה עשורים להתאים את תשתיות העיר לצרכים העכשוויים שלהם ולבנות את מה שחסר להם".

 

 

מוסיפה קליש-רותם: "רק כדי לסבר את האוזן: בשנת 2014 מכרה העירייה נכסים בשווי של למעלה מ- 38 מליון שקלים. בשנת 2015 היא מכרה נכסים בשווי של כ-25 מיליון שקלים. בשנת 2016 הסכום הגיע ל-163 מיליון שקלים. בשנת 2017 הסכום עמד על 45 מיליון שקלים, ובשנת 2018 הסכום עמד על כמעט 20 מיליון שקלים. זה, כאמור, עד ששיניתי מדיניות.

את הפוסט מסיימת קליש-רותם בהתנגחות בתקשורת ובשלטון הקודם: "כשאומרים לכם שהמצב הפיננסי של העירייה היה נפלא ואילו היום הוא לא – מדוע היה צריך למכור את נכסי העיר? בטבלה תמצאו את הנתונים שיוכיחו: ההכנסות של עיריית חיפה לשנת 2021 שברו כל שיא, והן הגבוהות ביותר מכל השנים האחרונות (וזה כאמור, בזמן שאין מכירת נכסים!) כל הכתבות שנכתבו בתקופה האחרונה סביב התקציב מנסות לזרוע פחד בציבור ולייצר דה-לגיטימציה להנהלת העירייה הנוכחית. רק שההיפך הוא הנכון".

גורם בכיר בשלטון יהב אומר בתגובה: "במבט עליון על הטבלה, כשמסתכלים על סעיף 'גבייה יזומה כולל משרדי צומן וברק' הכוונה לתביעות שתבעה העירייה והחלו בתקופת יונה יהב, ועכשיו קיבלו את הכספים. זה לא שהפשירו שכונות, אלו תביעות משפטיות. גם היטלי ההשבחה, לדעתי חלקם פה של מת"ם. זה לא כסף שהובא. צריך לבדוק מה יש בתוך הסעיפים. למשל בסעיף 'חלף היטל השבחה', זה קרקעות של רשות מקרקעי ישראל. כשרשות מקרקעי ישראל מוכרת קרקע, אז העירייה קיבלה את הכסף, אבל העירייה צריכה להוציא אותו על פיתוח השכונה, ופיתוח החלק הראשון של דרום העיר עלה משהו כמו 130 מיליון, אז החלק השני הוא בוודאי פי שניים או שלושה, כך שיצטרכו להוציא מאות מיליונים".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

9 תגובות
  1. אזרח

    כי היא שוחטת פה את כולם עם ארנונה ודוחות חניה בזמן שהעיר שורצת חזירים ואי אפשר לצאת מהבית

  2. תקשורת החנופה...

    כן אל תפרסמו תגובות של הציבור שלא יפגעו לכם חלילה בתקציב הפרסום
    כל כך שקוף מה שאתם עושים שזה מביך

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    לקאליש נגרם עוול מזעזע. מעולם לא ראיתי אדם מוכפש כל כך שמותקף מכל הכוונים. ראו נא בזמן אוטופיה אומרים, ישלטו הפילוסופים והנה כאן עירנו חיפה קבלה ראשת עיר אורבנולוגית. פעם ראשונה שיש במדינת ישראל ראשת עיר שלמדה במוסדות גבוהים וגם הגיעה לתואר ד"ר, בכיצד לנהל עיר לתכננה ולפתחה, נהדר, לא?…. ואז קבלנו את החזיריאדה… נו באמת, זה היה כל כך לא לענין, כמו גם ניתוק לישכתה מההמונים. ובכלל, תארו לכם שרון חולדאי או משה לאון מי-ם היו מפרסמים דוח כספי חיובי כזה, נראה לכם שהמקומונים המקבילים לכלבו בעריהם היו מיד היו פונים ונותנים פתחון פה לנמסיסים של כל אחד מהם??? עזבו, והפסיקו להיות "עיר ללא רחמים" . תנו לקאליש יד תומכת. נכון ישנם חילוקי דעות אורבניים אדירים בינה לבין אחרים. אך עדין אנני מבין מדוע כמה אדריכלים/אורבנולגים בוגרים שקולים ואחראיים לא יחברו לעינת? קחו למשל את אדר' דוב גלבהרט המבריק, היחידי שפעיל באמת בשטח הארכ'אורב', זה שעושה ועשה דברים מאלפים. ממש אורים ותומים. והוא שמבוגר ממנה שנות דור "שונא אותה" או "מיואש ממנה" (לא קלטתי היטב)… איזה בזבוז. אני שואל אתכם? איך יתכן שלא יכלו ועדין לא יכולים לעבוד בצותא? בטח שכן. ובכלל חברים, הנה לפנינו אורבנולוגית שהיא גם ראשת עיר, אז היכן הכבוד כלפיה וכן, גם היכן הצייתנות הנדרשת שתאפשר לראשת עיר מכהנת לפעול כשורה? לעיתים נדמה שהחזירים שרצו ברחובות ב"אשמת קאליש" כביכול, הם בני אדם ליד אלה שתקפוה: שהרי כולם יודעים שיש וטרינר, שמורות הטבע ועוד כיו"ב ארגונים שאמורים לטפל במטרד עצמו, החזירים שמסתובבים ברחובות,. הם, הם ולא קאליש היו חיבים לטפל בנושא ולא טיפלו. הם הפסיקו לתפקד והפילו התיק על עינת… כן כן, האמת תראה והצדק יעשה גם איתם. אנני מתמצא בפרטים. ולא אני השופט אלא רק עד. ומה שעיני רואות זה.."צדיק ורע לו"… חזקי עינת ומצאי שפה משותפת עם אדריכלים משפיעים בעירך (ברוב יועצים יקום דבר) כדוגמאת גלבהרט, גיתאי, שקולניק ואחרים… הגיע הזמן. עורי דבורה.

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מתי יסללו מחדש את כיכר חורב שהנהיגה בה משולה לטרמפולינה?

  5. גבי

    אומנם לא תושב חיפה אבל ברצוני להעיר שהכבישים מאיזור צ'ק פוסט לבתי זיקוק וחזרה ואיזור התעשיה בצ'ק פוסט בורות ליד חברת שטראוס לאורך כל הכביש ניתן להעביר שיטפלו בדחיפות תודה

  6. גדעון

    זה ברור.
    העירייה מעלה ארנונה ומיסים בלי חשבון, ומתקמצנת בניקיון ושירותים.
    לכן מה הפלא שקופת העירייה שמנה ואילו האזרחים ממורמרים?

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר