נקש וגולן-שטיינברג (צילומים: עמית עזריאל; מיכה בריקמן)
נקש וגולן-שטיינברג (צילומים: עמית עזריאל; מיכה בריקמן)

בקשה דחופה לממונה על השכר במשרד האוצר: לבדוק התנהלות העירייה בתחום השכר וכוח האדם

במכתב ששלחו נקש וגולן-שטיינברג לממונה על השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר, קובי בר נתן, הן טוענות להעלאות שכר והוספת תקנים בניגוד לחוק ובלי אישור מועצת העיר. השתיים מתריעות: "החשש הוא שבמהלך או לקראת סוף שנת 2022 לא יהיה לעירייה כסף לתשלום המשכורות לעובדים"

פורסם בתאריך: 24.1.22 16:30

סגנית ראש העירייה סופי נקש וחברת מועצת העיר עו"ד שרית גולן-שטיינברג שלחו הבוקר (שני) בקשה דחופה לממונה על השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר, קובי בר נתן, לבחינת התנהלותה של עיריית חיפה בתחום השכר וכוח האדם.

"הננו מתכבדות לפנות אליך בבקשה לבחון בדחיפות את התנהלותה של עיריית חיפה בתחומים של כוח אדם והוצאות שכר, לאור החשש כי בוצעו ומתבצעים מעשים שאינם עולים בקנה אחד, לכאורה, עם הוראות סעיף 29 לחוק יסודות התקציב", כותבות השתיים בפתיחת דבריהן ומוסיפות: "השכר בעיריית חיפה, על פי הנתונים שהובאו לידיעתנו במסגרת דיוני התקציב לשנת 2022, עלה בשנת 2021 ביותר מ-50 מיליון שקלים (ללא תוספת זחילת השכר שהיא עוד כ-20 מיליון שקלים), ובשנת 2022 צפוי השכר לעלות ביותר מ-60 מיליון שקלים נוספים. דהיינו, עליות שכר של יותר מ-10 אחוז בתוך שנתיים, בתקופה שבה ישנה הקפאת שכר במגזר הציבורי ולא נחתמו בה הסכמים קיבוציים חדשים".

עוד כותבות נקש וגולן-שטיינברג: "ממידע שהגיע אלינו וכן בהתאם לנתונים שהוצגו בפנינו על ידי גזברות העירייה ומשאבי אנוש עולה התמונה הבאה: נוספו יותר מ-322 תקנים חדשים החל מיולי 2020 ועד היום, כאשר מרבית התקנים לא אושרו במועצת העיר – לא במסגרת תקציב 2021 ולא בוועדת כספים והמועצה במסגרת שינויים תקציביים. לאחר אינספור שאילתות ודיונים נאותה הנהלת העיר לחשוף בפנינו את התמונה העגומה (אשר ספק אם היא המלאה) ולפיה עולה כדלקמן:

"מהטבלה עולה בבירור, כי 66 תקנים נקלטו מבלי שהיה להם אישור לתקן או תקציב להוצאות שכר, מתוכם אוישו 8.6 משרות בניגוד לחוק. מועצת העיר גילתה בהקשר זה אחריות, ומשקיבלה את ההסבר לחיוניות התקנים, אישרה את אלו שאוישו, אך הורתה למחוק את יתר התקנים. עוד  עולה מהטבלה, כי יותר מ-200 משרות טרם אוישו. מועצת העיר החליטה לבטל תקנים אלו, אך למרות אישור החלטה זו, ממשיכה הנהלת העיר לפרסם מכרזים לאותם התקנים. יתרה מכך, חלק מהתקנים אשר תוקצבו לא אושרו במועצת העיר, ועולה חשש, כבד כי העסקת העובדים נמשכת בניגוד להחלטת מועצת העיר (ראה לדוגמה בעל תפקיד – מתאם קשרי ועדה מקומית).

"יצוין, כי התראות ניתנו הן לראש העיר והן לממלא מקומה נחשון צוק האוחז בסמכויות כוח אדם במסגרת סמכויות שהואצלו לו על ידי ראש העיר, אך נראה כי הם בוחרים להתעלם פעם אחר פעם מהתראות אלו".

 

 

מוסיפות נקש וגולן-שטיינברג: "בוצעו עשרות שדרוגים של תפקידים בעלות של יותר מ-7 מיליון שקלים; הוכפל מספר העובדים העוסקים בחוזי בכירים – המשמעות היא לא רק בגידול בהוצאות השכר הישיר לעובדים, אלא בשינוי התקן אשר מושך תחתיו שדרוג של התקנים הקיימים מתחת למנהל לרבות הטבות שכר המגיעות למנהלים; ניתן אישור להגדלת מספר העובדים הזכאים לשכר עידוד, מבלי שהדבר יאושר במועצת העיר; אושרו רכבים צמודים לעובדים ברמות תפקיד שונות, שלא בהתאם להנחיות מינהל הרכב במדינה ומבלי להפעיל שיקול דעת הגיוני, עד שהעירייה נדרשה להביא לאישור מועצת העיר בקשה לגידול תקציבי של 2 מיליון שקלים נוספים; הוקמו יחידות אירגוניות חדשות ואחרות פוצלו ושודרגו, ללא אישור מועצת העיר והצגת הצורך והמשמעויות התקציביות.

"כאמור, כל האמור לעיל נעשה, לכאורה, ללא שהנתונים והעלויות הוצגו בפני ועדת כספים ומועצת העיר במלואם. החשש שעולה, בבואנו לבחון את תקציב העירייה, הוא שבמהלך או לקראת סוף שנת 2022 לא יהיה לעירייה כסף לתשלום המשכורות לעובדים (כך הצהיר גזבר העירייה במהלך ישיבת ועדת הכספים), וכי בשנת 2023 עלולה עיריית חיפה להיכנס לגרעון תקציבי ממשי (כל זה לא הפריע לראש העיר להכליל בתקציב 2022 בקשה לגידול של 50 תקנים נוספים)".

בסיום מכתבן מבקשות נקש וגולן שטיינברג מבר נתן: "אנא התערבותכם הדחופה, לרבות של יחידת האכיפה אצלכם, כדי להבטיח התנהלות תקינה של העירייה בתחום של העסקת עובדים ותשלום שכרם, וכדי להסיר את החשש שהעירייה תגיע למצב בו לא יהיה בידיה לשלם שכר לעובדיה".

מעיריית חיפה לא התקבלה תגובה.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. ניר

    הן נורא בלחץ. קיים סיכוי סביר שהשתיים האלה יפוטרו בסוף מרץ. ולחיפה ירווח.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר