ההצעה של מועצת השינוי עברה ברוב קולות. ההצבעה על גובה היטלי ההשבחה
ההצעה של מועצת השינוי עברה ברוב קולות. ההצבעה על גובה היטלי ההשבחה

סיבוב הפרסה של מועצת השינוי: בפרויקטים של התחדשות עירונית יוטל היטל השבחה של 25 אחוז ברוב אזורי העיר

מועצת הבלבול: אחרי שבתחילת החודש אישרה מועצת השינוי פטור מהיטלי השבחה בפרויקטים של התחדשות עירונית בכל שכונות העיר, למעט רכס הכרמל, הערב עלה הנושא להצבעה מחודשת. האן: "הקרקס העירוני שובר שיאים. אני חבר מועצה קרוב לעשור, מעולם לא ראיתי שפל שכזה"

פורסם בתאריך: 24.4.22 21:28

מועצת העיר אישרה הערב (ראשון) השתת היטלי השבחה בשיעור של 50-25 אחוז בפרויקטים של התחדשות עירונית בשכונות העיר, ובכך חזרה בה מהחלטה קודמת שלה, לפיה יינתן פטור מהיטלי השבחה בכל השכונות, מלבד ברכס הכרמל.

תזכורת: בתחילת החודש הביאה הנהלת העירייה לאישור מועצת העיר הצעת החלטה, לפיה שיעור היטלי ההשבחה בפרויקטים של התחדשות עירונית (בין 0 ל-50 אחוז) ייקבע בהתאם לאיפיון השכונות. אלא שהמועצה, שנשלטת על ידי אופוזיציית השינוי, התנגדה להצעה והביאה לאישור הצעה נגדית שעברה ברוב קולות, ולפיה כל העיר תזכה לפטור מהיטלי השבחה מלבד אזור רכס הכרמל, שבו ייגבה היטל השבחה בשיעור של 50 אחוז. בעד הצעה זו הצביעו חברי המועצה נקש, עידו, זעאתרה, רמתי, לנדאו, פיינגולד, ברק, בלס, בן דיין, ברבי, קארטניק, אלמוג, שלום, ברק וגולן-שטיינברג. גורמי המקצוע התריעו באותה הישיבה בפני חברי המועצה כי הצבעתם תסב לקופת העירייה הפסדים של מיליוני שקלים, וכי העירייה תתקשה לבצע את התשתיות שנדרשות בפרויקטים אלו. כבר אז היה ברור, כי קליש-רותם מתעקשת להביא את הנושא להצבעה מחודשת.

לישיבה הערב הביאה הנהלת העירייה הצעה מתוקנת, לפיה השכונות שיזכו לפטור מהיטל הן: קרית חיים מזרחית, ואדי ניסנאס, הדר תחתון, ויז'ניץ, חליסה, תל עמל, נווה יוסף, נווה פז וקרית אליהו; השכונות שעליהן יושת היטל בשיעור 25 אחוז הן: נווה דוד, עין הים, שער העלייה, שפרינצק מערב, קרית אליעזר, רמת שאול דרום, יזרעאליה, רמז, בת גלים, רוממה החדשה ורוממה הישנה, שכונת זיו, נווה שאנן מזרח ומרכז; היטל בשיעור 50 אחוז יושת על שכונות רכס הכרמל ושאר אזורי העיר. אלא שהצעה זו של הנהלת העירייה לא עברה: 12 הצביעו נגד, 11 בעד.

 

 

הגזבר שמואל מרמלשטיין אמר: "לאחר הישיבה האחרונה יצאתי בהרגשה לא טובה… הרמתי טלפון לאריאל (וטרמן, מהנדס העיר – ב"כ) ואמרתי לו שעל אף שהוחלט על פטור גורף במועצה למעט רכס הכרמל, אנחנו חייבים לעשות הכל כדי לנסות להסביר לחברי המועצה פעם נוספת את הרציונל ואת מה שאנחנו חושבים שיקרה, גם בעקבות כל חוות הדעת שנתנו לכם. כי מצד אחד אנחנו רוצים התחדשות עירונית, ומצד שני אנחנו לא רוצים למצוא את עצמנו שיהיו לנו אלפי דירות, אבל לא יהיה לנו את המקורות על מנת לתת את התשתיות שבעצם מגיעות לתושבים שיגורו שם…  בגלל זה מאוד נחרדתי, ורציתי לבוא ולשכנע אתכם לשנות את ההחלטה שלכם. ההחלטה הזו שהובאה היא לא כמו ההחלטה הקודמת, אבל ככה לפחות יש לנו ארסנל של תשובה כלשהי כדי שנוכל להעמיד את התשתיות הרלוונטיות".

מועצת השינוי הביאה, שוב, הצעה נגדית, שעברה ברוב, ולפיה "גובה היטל ההשבחה לכל אזורי העיר לרבות נווה שאנן ושכונות רוממה יעמוד על 25 אחוז, כפי שקובע חוק ההסדרים למעט באזור רכס הכרמל, שם יוטל היטל השבחה של 50 אחוז בפרויקטים של התחדשות עירונית (השכונות על ציר הרכס בלבד מדניה-בגין-איינשטיין-אחוזה-שמבור, כבאביר והכרמל הוותיק). בתוכניות של עיבוי ולא של הריסה יינתן פטור מהיטל השבחה". ההצעה הזו עברה ברוב של 16 בעד ושבעה נגד.

יו"ר סיעת הירוקים, אביהו האן, אמר אחרי ההצבעה: "הקרקס העירוני שובר שיאים, והעיר משלמת את המחיר, הפעם החשבון הוא 32 מיליון ש"ח. כסף שיגיע מכספי הארנונה של כולנו ואמור היה להתקבל מחברת הנדל"ן אזורים. מדובר בכסף על היטלי השבחה שחברת הנדל"ן אמורה לשלם, כסף לפיתוח ותשתיות, ומועצת העיר, באדיבות מועצת השינוי החליטה בהורדת אחוזי היטלי ההשבחה. נחמה היא שלפחות בוטלה ההחלטה האווילית, הטיפשית, להוריד את היטלי ההשבחה לאפס אחוז. החלטה שהתקבלה לפני שבועיים. שוב הירוקים הם המבוגר האחראי בעיר, וטוב שהתקבלה ההחלטה שלנו למתווה מאוזן יותר ל25 אחוז היטלי השבחה. אבל זה היה קרוב, קרוב מדי, להתרסקות טוטאלית של העיר. בנס הסכימו במשרד הפנים לתת לנו ארכה לשינוי הטעות ולדיון נוסף. הם היו יכולים גם לא להסכים, והעיר הייתה נתקעת ללא כספים לפיתוח, רק בגלל אגו וריבים. אני יודע שהדברים לפעמים נראים מורכבים, אחוזים של היטלי השבחה, אבל לא צריך להיות מהנדס בשביל לראות שההחלטות שמתקבלות פה מונעות משיקולים פוליטיים. בינתיים אנשים משוועים להתחדשות עירונית, לפחות ב-25 אחוז היטלי השבחה נוכל לקדם תשתיות תחבורה, חניות, בתי ספר, גני ילדים, שבילי אופניים ועוד. אני חבר מועצה קרוב לעשור, מעולם לא ראיתי שפל שכזה".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר