מבקר המדינה מתניהו אנגלמן (צילום: איציק הררי, ויקישיתוף, CC BY-SA 4.0)
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן (צילום: איציק הררי, ויקישיתוף, CC BY-SA 4.0)

מבקר המדינה: ליקויי תחזוקה באזורי תיירות, אין תוכנית להתאוששות מתקיפת סייבר

דוח מבקר המדינה מתניהו אנגלמן שמתפרסם היום בדק את נושא מניעת המעילות וההונאות בעיריות המנהלות את התקציבים הגדולים ביותר, ובהן חיפה. המבקר מעיר כי יש פעולות מנע שאינן מיושמות. בנושא ניהול התיירות כתב המבקר כי לחיפה אין תוכנית אב לתיירות. באשר לניהול מערכות המידע מצוין כי חיפה לא יישמה תוכניות אסטרטגיות שגיבשה

פורסם בתאריך: 4.7.22 16:04

 

מניעת מעילות והונאות

בחודשים אפריל 2021 עד ינואר 2022 בדק משרד מבקר המדינה את הפעולות למניעת מעילות והונאות ב-21 הרשויות המקומיות שמנהלות את התקציבים הגדולים ביותר, כאשר בארבע עיריות – באר שבע, חיפה, פתח תקוה וראשון לציון – ערך המבקר ביקורת עומק. ממצאי הדוח מפורסמים היום (שני).

מניעת מעילות והונאות הקשורות בתשלומים לספקים: "הרשויות המקומיות שנבדקו לעומק – באר שבע, חיפה, פתח תקוה וראשון לציון – פועלות באמצעים שונים כדי לצמצם את הסיכונים בנושא, אך יש פעולות ובקרות מונעות, מתריעות ומאתרות שמומלץ ליישם, למשל יישום רוטציות בין בעלי תפקידים, בקרות על מהימנות הזנת הנתונים בפתיחת כרטיס ספק ובעדכונו, הוספת בקרות ממוחשבות על הנתונים של ספקים למניעת כפילות או התקשרויות לא תקינות ויצירת ממשק בין המערכות הכספיות והלוגיסטיות".

מניעת מעילות והונאות הקשורות בניהול ההון האנושי: "ככלל, ארבע הרשויות שנבדקו לעומק – באר שבע, חיפה, פתח תקוה וראשון לציון – מיישמות בקרות המאפשרות לצמצם סיכוני מעילות והונאות בניהול ההון האנושי".

מניעת מעילות והונאות הקשורות בתשלומי שכר: "ברשויות שנבדקו לעומק נמצא כי ככלל, הן מיישמות בקרות המאפשרות למנוע סיכוני מעילות והונאות בתשלומי שכר לעובדים. עם זאת, בעיריית חיפה אין מחלקת בקרת שכר נפרדת, והבקרה מבוצעת על ידי עובדים במחלקת השכר; בעיריות באר שבע וחיפה חשבי שכר יכולים גם להזין זכאויות לעצמם ולקרובי משפחתם העובדים בעירייה. כמו כן, בעיריות באר שבע, חיפה וראשון לציון לא מבוצעות בקרות לאיתור שינויים לא תקינים שנעשו בקובצי האב של נתוני העובדים המופקים במחלקת משאבי אנוש".

מניעת מעילות והונאות הקשורות בחיוב ארנונה ובגבייתה: "הרשויות שנבדקו לעומק מיישמות בקרות המאפשרות למנוע סיכוני מעילות והונאות בנושאי ארנונה. כך למשל, כולן דיווחו כי הן בוחנות מדי תקופה את ההתאמה בין קודי הסיווג המופיעים במערכות המחשוב ובין הקבוע בצו הארנונה שלהן, ומחייבות כי שני בעלי תפקידים שונים לפחות יהיו מעורבים בשינוי סיווג הנכס, מחיקת חובות או השבת כספים שנגבו ביתר. עם זאת, במקצת התהליכים הבקרות אינן מספקות – עיריות חיפה אינה מבצעת בקרות אנליטיות על מספר השינויים שנעשו בנכסים בעיר כדי לאתר פעולות חריגות וחשדות למעילות".

מניעת מעילות והונאות בניהול המצאי העירוני: מהדוח עולה כי עיריית חיפה אינה יכולה לשייך במערכות המחשוב הייעודיות את פריטי המצאי לעובדים שקיבלו אותם. "הדבר חשוב במיוחד בתקופת מגפת הקורונה שכן לחלק ניכר מהעובדים הושאלו מחשבים ניידים משום שהם עברו לעבוד מרחוק", נכתב בדוח. כמו כן נמצא כי עיריית חיפה אינה מיישמת בקרות אנליטיות על אובדנים של מצאי.

מעיריית חיפה לא נמסרה תגובה.

 

 

ניהול התיירות

מבקר המדינה בדק גם את ניהול התיירות ברשויות המקומיות בחודשים יוני 2021 – ינואר 2022 בחיפה, טבריה, ירושלים, נצרת, צפת, רמלה ותל אביב-יפו. ככלל, ממצאי הביקורת מתייחסים לשנים 2017–2021, כאשר הביקורת התמקדה בבדיקת מנגנוני ניהול התיירות ברשויות המקומיות, פעולות שיווק ומיתוג, השירות לתייר, היערכות לחירום ומצב הניקיון והתחזוקה של אזורי התיירות.

מנגנון ניהול התיירות ברשויות המקומיות: לא בכל הרשויות שנבדקו יש גורם ייעודי לניהול כולל של תחום התיירות. בחיפה דווקא פועלות בתחום זה עמותות עירוניות לצד פעילות של גורמים נוספים. עוד עולה מהדוח כי פעילותה של מועצת העיר חיפה היא בין מועצות העיריות שאינן דנות בסוגיות ניהול מערכתיות הנוגעות לתחום התיירות, אלא במסגרת דיון בנושאים נקודתיים כגון שאילתה על מיזמים ואישור תב"רים.

הקמת ועדת תיירות ופעילותה: מהדוח עולה כי עיריית חיפה לא בחרה ועדת תיירות.

תוכניות אב ברשויות המקומיות: "משרד התיירות לא קבע קווים מנחים או עקרונות לגיבושן של תוכניות אב לתיירות, לתכולתן ולאופן עדכונן", נכתב בדוח, שממנו עולה כי לחיפה ולארבע רשויות נוספות אין תוכנית אב לתיירות לשנים הקרובות. כמו כן, באשר לתוכניות הקיימות נמצא כי רמתן אינה אחידה.

התיירות בתכנון המתארי המקומי: לחיפה יש תוכנית מתאר כוללנית שאושרה ב-2019.

מדידת האפקטיביות של פעולות השיווק: עיריית חיפה מודדת את האפקטיביות של פעולות שיווק שלה.

סקרי שביעות רצון: עיריית חיפה לא ערכה סקרי שבועות רצון "אף שיש בכוחם לנטר את הנושאים הטעונים שיפור או שימור", לשון הדוח.

היערכות לטיפול בתיירים במצבי חירום: לשלוש עיריות, ובהן חיפה, היו תיקי היערכות לטיפול בתיירים במצבי חירום, אך היו בהם חוסרים נקודתיים של פריטי מידע נדרשים, כגון רשימת האמצעים שעומדים לרשות העירייה – כלי רכב, עלונים ואמצעי הסברה לתיירים.

רמת התחזוקה והניקיון של אזורי התיירות: "ממשלת ישראל וחמש מהרשויות המקומיות שנבדקו השקיעו בפיתוח אזורי התיירות בשמונה השנים האחרונות כ-670 מיליון שקל. אל מול השקעה זו נמצאו ליקויי תחזוקה ורמת ניקיון נמוכה, כגון שילוט פגום, מפגעי ריצוף, ערימות פסולת, כתמי סחי על המדרכות וגידור מרושל של אתרי בנייה. ניטור מספר פריטי הפסולת בסיורים באזורי התיירות מצביע על כך שבשש מתוך שבע הערים שנבדקו – חיפה, טבריה, נצרת, צפת, רמלה ותל אביב-יפו – נמצאו פריטי פסולת פזורים בכמות רבה יחסית לנדרש במצב נקי (שבו אין פריטי פסולת כלל או יש פריטים ספורים). בחיפה – 14 פריטים בממוצע ועשרה מפגעים.

מערכות המידע

בחודשים יולי-נובמבר 2021 בדק המבקר את נושא ניהול מערכות המידע ברשויות המקומיות, כאשר אחת משמונה הרשויות שנבדקו לעומק היתה חיפה.

תוכניות עבודה בנושא מערכות מידע: נמצא כי עיריות חיפה דווקא גיבשה תוכניות אסטרטגיות בנושא מערכות המידע אך לא תקצבה אותן, ומשכך התוכניות לא יושמו.

תוכנית להתאוששות מאסון בהתרחש אירוע סייבר: עיריית חיפה לא הכינה כלל תוכנית להתאוששות מאסון כזה.

סקרי סיכונים ומבדקי חדירה או ביקורות תקופתיות: המבקר מציין לחיוב את עיריית חיפה על שביצעה מבדקי חדירה או סקרי סיכונים למיפוי הסיכונים ברשות בשנים 2021-2019.

מעיריית חיפה לא נמסרה תגובה.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר