עינת קליש רותם (צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)
עינת קליש רותם (צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)

קליש במכתב לראשי ההסתדרות: "השביתה המתוכננת בעירייה אינה לגטימית"

במכתב מפורט, בניסיון למנוע את השביתה, טוענת ראש העירייה עינת קליש-רותם, כי העילות לסכסוך העבודה אינן לגיטמיות ונעדרות אחיזה במציאות. לראשי ההסתדרות היא כותבת: "אני סמוכה ובטוחה, כי ההסתדרות הכללית תנהג באחריות המתבקשת ולא תיתן ידה לפעולות נמהרות, שאין להן כל הצדקה בנסיבות העניין ואשר יגרמו נזקים מיותרים"

פורסם בתאריך: 25.7.22 13:55

ראש העירייה עינת קליש-רותם שלחה מכתב תשובה ליו"ר ההסתדרות ארנון בן דוד וליו"ר הסתדרות המעוף גיל בר טל על הודעתם על אישור סכסוך העבודה בעיריית חיפה ועל תחילת שביתה החל מ-2 לאוגוסט.

בתשובתה טוענת קליש-רותם, כי העילות לסכסוך והיציאה לשביתה אינן לגיטימיות: "ההודעה איננה מבוססת על הפרה כלשהי של זכויות העובדים על ידי העירייה ועילותיה בלתי לגיטימיות, נעדרות כל אחיזה במציאות וחלקן הן בגדר דרישות, בנושאים שהם בליבת הפררוגטיבה הניהולית של  העירייה. מדובר באוסף של טענות, שכל מטרתן להפעיל לחץ ולכפות עליי ועל העירייה דרישות ותכתיבים, ללא עילה לגיטימית ותוך שימוש פסול באמצעי של שביתה והשבתה".

במכתבה משיבה קליש-רותם לכל טענה שהועלתה על ידי הוועד כעילה לסכסוך.

בנוגע לטענה על היעדר איוש תקנים של סייעות בגני הילדים, סייעות צמודות, מלווים בהסעות, עובדי תברואה, היא כותבת: "אגף החינוך – העירייה פועלת בשוטף ובאופן בלתי פוסק לקיום הליכי בחירה ולגיוס עובדים לתפקידי הסיוע והליווי במערכת החינוך, ככל שנדרש ותוך התמודדות מתמדת עם הקושי האובייקטיבי, הקיים ברמה הארצית, בגיוס עובדים/ות לתפקידים אלו ובשימורם וקיומה של תחלופה רבה של כוח אדם.  מעבר לכך, שהעילה מבוססת על עובדות שאינן נכונות, הרי שמדובר בסוגיה כבדת משקל שיש לפתור אותה ברמה הארצית, ולא במסגרת שביתה והשבתה 'נקודתית' של עיריית חיפה וגרימת פגיעה מיותרת, בלתי מוצדקת ובלתי אחראית בציבור ובעובדים".

בנוגע לאגף התברואה, כותבת קליש-רותם: "כידוע, עיריית חיפה נוהגת זה שנים ארוכות לגייס עובדי ניקיון זמניים, לתקופות קצובות, שמתחילות לאחר חג הפסח ומסתיימות לאחר חגי תשרי, על מנת לתגבר את כוח האדם לקראת חודשי הקיץ. בשונה משנים קודמות, בשנת 2019 לא הסתיימה העסקתם של 30 עובדי הניקיון השעתיים ומתוכם 27 עדיין עובדים בעירייה.

"בנוסף, בין השנים 2022-2018 נוספו 72 תקנים לתפקידים שונים באגף התברואה. ככל שקיימת בעיה ספציפית, שלדעת ארגון העובדים לא ניתן לה מענה מתאים, הם מוזמנים להעלותה בפני העירייה. יצוין, כי לעת הזו, מעוכבים בארגון העובדים כ-30 מכרזים לאיוש משרות בתפקידים שונים וביחידות שונות".

בנוגע לטענה על איומים והפעלת סנקציות על עובדים: "העילה מנוסחת באופן כללי, ללא מתן דוגמאות קונקרטיות, וככזו היא איננה ראויה ואיננה יכולה לשמש עילה וטעם המצדיקים שביתה. מבלי לגרוע מהאמור יצוין, כי ככל שיועבר פירוט קונקרטי וממשי של אירועים אותם ניתן לבדוק, הדברים ייבדקו ובמידת הצורך יטופלו, כנהוג וכמקובל".

בנוגע לטענה על אי העמדת שירותים, מקלחות וחדרי הלבשה לעובדי תברואה ואי מתן "תוספת מים" ו"פרמיה", כותבת ראש העירייה: "אין מקור נורמטיבי מכוחו מחויבת העירייה להעמיד לרשות עובדי התברואה מקלחות ומלתחות, כמו גם להנהיג תוספות שכר, שלא במסגרת הסכם קיבוצי וללא אישור הממונה על השכר במשרד האוצר. שירותים, בהם ניתן גם להחליף בגדים ולהתרענן, קיימים באתרי ההתכנסות של עובדי התברואה ברחבי העיר, למעט נקודת התכנסות אחת, לגביה תינתן חלופה בהקדם. כן פזורים ברחבי העיר שירותים ציבוריים".

על הטענות שהועלו בנוגע לבנק ימי מחלה: "העירייה פועלת בעניין זה בהתאם לנוהל כוח אדם… "ימי מחלה" מינואר 2006. לאחרונה הועברה לבנק ימי המחלה יתרת ימי החופשה העודפים (מעבר ל-55 או 65 ימים, לפי העניין), כפי שנהוג זה שנים".

על הטענות בעיכובים במתן דרגות וקביעות, כותבת ראש העירייה: "דרגות וקביעות ניתנות בעירייה בהתאם לכללים. בכל מקרה, טענות בדבר עיכובים במתן דרגה ובמתן קביעות, ככל שקיימות, אינן יכולות להוות עילה להשבתה. הינכם מוזמנים ליידע את העירייה, ככל שקיימת טענה קונקרטית".

 

 

על ההתנגדות שמפגין הוועד מול קידום תוכנית ההתייעלות, כותבת קליש-רותם: "כחלק מחובתה הציבורית של העירייה להבטיח התנהלות תקציבית תקינה ולנהוג באחריות בכספי הציבור, היא רשאית לבחון את התנהלותה בהיבט של הוצאות השכר, להתייעל ולחסוך, וזאת אף כאשר היא איננה בגירעון תקציבי. לא כל שכן, מוטלת על העירייה החובה לעשות כן כשהתברר, במסגרת דיוני התקציב לשנת 2022, כי התנהלות בלתי מבוקרת ובלתי מסודרת, הביאה לגידול משמעותי בגובה עשרות מיליוני שקלים בהוצאות השכר של העירייה לעומת שנים קודמות. על-פי החלטת מועצת העיר וכחלק בלתי נפרד מאישור התקציב לשנת 2022, על הנהלת העירייה להכין תוכנית, אשר תשקף חיסכון בהוצאות השכר בהיקף של כ-15 מיליון שקלים, זאת תוך שיתוף ארגון העובדים וקיום חובותיה של העירייה.

"עסקינן בהחלטה, שמועצת העיר מוסמכת לקבל במסגרת אישור התקציב ואשר לא ניתן 'לתקוף' באמצעות שביתה. עיקרי התוכנית פורטו במכתבה של היועצת המשפטית לעירייה ליו"ר ארגון העובדים מ-30 ביוני. מדובר בנושאים, שהם בפררוגטיבה הניהולית של העירייה והם יוצגו בפני ארגון העובדים, תוך הקשבה והתייחסות להערותיו".

באשר לדרישה לניהול משא ומתן לגיבוש הסכם קיבוצי, כותבת קליש-רותם: "תנאי עבודתם של עובדי העירייה מוסדרים בהסכמים הקיבוציים החלים במגזר הציבורי על הסקטורים השונים, עליהם חתומים העירייה (בעצמה או כחלק משלוש הערים הגדולות) וההסתדרות הכללית, ובנוהלי העירייה. אין כל מקור נורמטיבי, מכוחו ניתן לחייב ו/או לדרוש מהעירייה לנהל מו"מ לצורך חתימה על הסכם קיבוצי מיוחד ובוודאי שאין בכך כדי להוות עילה להכרזה על סכסוך עבודה ולהשבתה".

את מכתבה מסיימת קליש-רותם: "לאור כל האמור, אני סמוכה ובטוחה, כי ההסתדרות הכללית תנהג באחריות המתבקשת ולא תיתן ידה לפעולות נמהרות, שאין להן כל הצדקה בנסיבות העניין ואשר יגרמו נזקים מיותרים".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר