מוזיאון חיפה (צילום: Talmoryair, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons)
מוזיאון חיפה (צילום: Talmoryair, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons)

"ראש העיר מתנכלת לחברת המוזיאונים באופן שיטתי"

אחרי מכתב ההתראה הגיע תור העתירה: חברת המוזיאונים עתרה לבית המשפט בדרישה להורות לעיריית חיפה ולעינת קליש רותם לפעול בהתאם להחלטת מועצת העיר ולהעביר לחברה את הכספים שאושרו לה: "הוראה פסולה של ראש העיר"

פורסם בתאריך: 1.1.24 07:56

עובדי חברת המוזיאונים הפגינו אתמול מול בניין עיריית חיפה בשל אי העברת תקציב בסך של כ-1.3 מיליון שקל, שלטענת החברה מגיעים לה במסגרת התקציב השנתי אך בעירייה מעכבים את העברתו. עוד בשבוע שעבר התכנסו העובדים לאסיפת הסברה, ובוועד העובדים חוששים כי אי העברת התקציב עלולה לפגוע בשכרם.

הרקע להפגנה הוא יחסים עכורים בין העירייה וראש העיר עינת קליש רותם לחברת המוזיאונים. לפני כשלושה שבועות שלחה החברה לקליש רותם מכתב התראה לפני נקיטת הליכים, ובו נטען כי העירייה מערימים קשיים על העברתו של התקציב ומציבה דרישות להעברת תוכנית עבודה מסודרת עד לסוף השנה – דרישה שלא היתה קיימת לפני כן. במכתב הביעה החברה חשש כי תערוכות קיימות עלולות להיסגר ותערוכות עתידיות להתבטל.

בשבוע שעבר הסירו בחברה את הכפפות והגישו, בשמה ובשם חברי הדירקטוריון אביהו האן ותבור להט, עתירה מינהלית לבית המשפט המחוזי בשבתו כבית נשפט לעניינים מינהליים נגד העירייה, קליש רותם ומנהל המחלקה לתקציב רגיל בעירייה צחי זקס.

בעתירה נכתב כי "בעוד שתקציב העותרת בסך של 14.7 מיליון שקל אושר בוועדת הכספים ובמועצת העיר, ראש העיר מעוניינת בדיעבד לכפות דווקא את התקציב שהיא ביקשה להעביר, בסך של 13.4 מיליון שקל – הצעת תקציב אשר נדחתה במועצה (בזמן שבשנים 2020, 2021 ו-2022, תקציב העותרת עמד על סך של 13.9 מיליון שקל). עסקינן בפער משמעותי בסך של 1,287,000 שקל. לשם כך, מקץ שנה וארבעה חודשים לאחר העברת הנתונים על ידי העותרת וארבעה חודשים לאחר אישור מועצת העיר את התקציב באוגוסט 2023, לראשונה ובדיעבד, בסוף שנת התקציב ורק ב-5 בדצמבר, מבקשים המשיבים ומי מטעמם לבצע 'בדיקות', זאת על אף שהגורם האחראי, המשיב 3 (זקס; ב"כ), מסר בחודש נובמבר 2023 כי התקציב המלא יועבר בהקצאת דצמבר 2023. 'בדיקות' אלו נועדו לאיין את התשלום ולהכפיף את העותרת לרצונותיה ולגחמותיה של ראש העיר".

בין מסמכי העתירה צירפה חברת המוזיאונים התכתבות עם העירייה וכתבה: "הדברים באים לידי ביטוי בניסיון המשיבים למצוא תירוצים שונים לאי התשלום וראה התכתבות מיום 24 בדצמבר אשר מנסה לתלות את אי העברה יתרת הכספים בעודפים ולא בבדיקות כלשהן, בעוד שבהתכתבות עם בא כוח העירייה מ-13 בדצמבר נטען כי עמדת העירייה היא לבדוק שהכספים מוצאים למטרה שאושרה ולא לחפש תירוצים לאי העברת הכספים".

באשר לבדיקה שמבקשת העירייה מצוין בעתירה כי מכיוון שמדובר בתאגיד עירוני, התקציב של חברת המוזיאונים נמצא בפיקוח של הדירקטוריון שמורכב מבעלי תפקידים בעירייה עצמה, שלושה חברי מועצה ונציגי ציבור, וכי לא נעשתה כל פנייה לדירקטוריון לקבל את עמדתו: "כפי שלא נעשתה שום פנייה לדירקטוריון וגם לא נעשתה פנייה מאת הדירקטוריון בדבר אי סדרים כלשהם אשר היו מצדיקים עיכוב בהעברת התקציב, כך גם לא נעשתה שום פנייה למנכ"ל לשכת התאגידים העירוניים ישראל בן שלום לשם קבלת עמדתו קודם לאי העברת הכספים. כאמור ובכל הכבוד, לא בחינה ולא בדיקה ולא דיון, אלא מדובר בהוראה פסולה של ראש העיר שנועדה כדי לסכל את העברת התקציב המאושר לתאגיד עירוני שסר חנו בעיניה ולכפות את הצעת התקציב שלה שלא התקבלה".

 

 

עוד נכתב בעתירה: "בלתי מתקבל על הדעת כי גורמים בעירייה יוכלו לעכב תשלום בניגוד לתקציב מאושר וכי 'ייזכרו' בבדיקות בסוף השנה, ארבעה חודשים לאחר אישור התקציב, וזאת מבלי שאיש טרח לערוך 'בירורים' קודם לכן. הדבר נעשה כדי לגרום לעותרת ולעמותות אחרות ליישר קו עם ראש העיר ולפגוע בעצמאותן, אחרת יבולע להן. ראש העיר ועובדי העירייה אינם יכולים לפעול באופן בדרך זו, ובכך ליישר קו עם גחמותיה של ראש העיר, שעה שאם לא יעשו כן, אזי לא יועבר תקציב רגיל ושוטף. מדובר ב'אמצעי' פסול מהיסוד, בלתי סביר וללא שום מקור חוק. לעותרת אין ספק כי מאחורי הדרישה ואי העברת הכספים עומדת ראש העיר המתנכלת לתאגיד שוב ושוב ובאופן שיטתי, ואת דרישתה לעכב כספים היא עושה באמצעות המשיב 3. בשולי הדברים אך לא במנותק, חשוב לומר – הגישה השלילית ומסע ההתנכלות של ממש מצד ראש העיר כלפי המוזיאונים, ללא כל סיבה אך באופן עקבי, הם מוכרים וידועים ברבים. היא אף הובילה בשעתו להתפטרות המנכ"ל".

בסיום העתירה מבקשת חברת המוזיאונים מבית המשפט להורות למשיבים לפעול בהתאם להחלטת מועצת העיר שאישרה את התקציב על סך של 14.7 מיליון שקל, כלומר לקבל תוספת של 1.3 מיליון שקל.

ראש מטה חיפה והצפון בכוח לעובדים אלברט סופר: "במהלך כהונתה של ראש העיר חתמנו על הסכם קיבוצי ראשון לעובדי המוזיאונים בעיר, אשר מתקן ליקויים של שנים. לא נאפשר שבגלל התנכלות של ראש העיר לחברת המוזיאונים ייפגעו הישגי העובדים. חיפה מתגאה בצדק במוסדות התרבות שלה, ומוסדות התרבות שלה קיימים ומשגשגים בעיקר בזכות העובדים. אנו קוראים לראש העיר להתעשת ולהעביר מיד את התקציב שאושר".

יפעת אשכנזי, אוצרת בחברת המוזיאונים: "התקציב לשנת 2023 אושר כבר מזמן, ולהפתעתנו, לקראת סוף השנה גילינו שהכסף לא עבר במלואו. על זה הפגנו. דרשנו לקבל תשובות למה הכסף לא הועבר. הגיע הזמן שבעירייה יבינו שהכסף הזה הוא הרבה בשבילנו והרבה בשביל שנמשיך לעשות מה שעשינו עד כה. לצערנו, גם אחרי ההפגנה לא קיבלנו תשובה".

אתם חוששים לפרנסתכם?

"אנחנו מבינים שאם הכסף לא יועבר, ניכנס לגירעון. יש פה התגייסות כללית של העובדים. צריך להבין שבין אם מדובר במשכורות שלנו או בכסף שמגיע לחברה, הפגיעה היא ביצרני התרבות ובמוסדות שמייצרים תרבות. אנחנו לא רוצים לפתוח את השנה החדשה בגירעון שייאלץ אותנו להצטמצם".

מעיריית חיפה לא נמסרה תגובה.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. מוחקים את התרבות והבילוי בחיפה כל פעם עוד ועוד

    ספריית מינץ סגורה
    מתנס הדר נסגר נמסר לחרדים
    מתחם 21 לאמנים נסגר
    עיר הנוער ופסטיבל הבירה וא-שאם בוטלו
    שבוע הספר בוטל
    כנס החינוך חיפה בוטל
    מרוץ אקשן פלאנט בוטל
    מרוץ המדרגות ומרוץ הלילה בוטלו
    טריאתלונים בחיפה נמחקו
    פרויקט אגד תיקתק בוטל
    מוזיאון מאנה כץ סגור
    גלריית הפירמידה הרוסה
    סינמה קפה מוריה עומד ריק
    קולנוע שביט עומד ריק
    נסגר מתנס לאו בק
    שוק תלפיות שומם לא שופץ
    מנהל אגף התרבות התפטר
    מה הלאה!!

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר