עינת קליש רותם (צילום: אדי קפרוב)
עינת קליש רותם (צילום: אדי קפרוב)

"אני לא בכיס של אף אחד ולא אמכור את העיר בשביל כיסא"

"אני לא מחויבת לאף גורם בממשלה, לא חייבת לקבלנים ולאנשי הון, ולא מתכופפת בפני ועד העובדים" @ עינת קליש רותם, רא רשימת חיים בחיפה, יודעת מה יגרום לבוחרים לבחור בה שוב ומדגישה: "אצלי תקבלו ראש עיר שנלחמת על איכות החיים שלכם"

פורסם בתאריך: 25.2.24 09:23

למה את מתאימה יותר מכולם לתפקיד ראש העיר?

"משתי סיבות. הראשונה – כי אני לא בכיס של אף אחד ולא אמכור את העיר בשביל לשבת על הכיסא. אני לא מחויבת לאף גורם בממשלה, לא חייבת לקבלנים ולאנשי הון, ולא מתכופפת בפני ועד העובדים. אלה הם שלושה גורמי כוח שניהלו את חיפה בעשורים האחרונים עד שהגעתי. היום הם השתלטו על כל היריבים הפוליטיים המרכזיים שלי, בלי יוצא מן הכלל. והשנייה – כי לא אתן לגורמים פוליטיים קיצוניים להשתלט על העיר, לא מהימין הקיצוני ולא מהשמאל הרדיקלי. כל מי שאוהב את חיפה מאוזנת, ליברלית ושפויה ילך איתי".

מה עשית למען חיפה בחמש השנים האחרונות?

"אתחיל עם מה שהצלחנו לעצור, ולפעמים זה לא פחות חשוב. עצרנו את הקמת תחנת הכוח בבז"ן ועיכבנו את הקמת נמל הדלקים ואת רציף הכימיקלים שאושרו אצל קודמי בתפקיד. לא אתן להגדיל את תשתיות הפטרוכימיה על חשבון הבריאות של ילדינו. קידמנו נושאים רבים בתחומי התשתיות הלאומיות לטובת חיפה – הבאנו לאישור התוכנית למינהור תת קרקעי של מסילות הרכבת, וזאת לאחר עבודה ארוכה עם רכבת ישראל. אני עובדת על זה כבר 12 שנה. שינינו את תוכנית חזית הים העירונית כדי שתהיה לה היתכנות כלכלית, וזה מאפשר את מימון המינהור. הצלנו את שדה התעופה ממוות שאותו חיסל קודמי בתפקיד, ויצרנו עניין בשדה בקרב אנשי עסקים מרכזיים בסקטור הפרטי. בעקבות זאת, בקיץ הקרוב תוקם חברת התעופה Air-Haifa. הבאנו לעיר 5,000 מקומות עבודה להייטק במתם, בפארק המדע וההייטק וברובע החדשנות, וקיבענו עשרות סטרטאפים בעיר התחתית שגייסו תוך שנים ספורות הון של חצי מיליארד שקל – כסף שנכנס לחיפה. הובלנו להתחדשות מתחם סירקין בהדר ולשיפוץ של מבנה שוק תלפיות. עשינו רפורמה עמוקה ברישוי עסקים – בשנת 2019 משך הזמן לקבלת רישיון עסק עמד על 324 יום בממוצע, בשנת 2022 הוא ירד ל־58 יום, והיום עסקים פשוטים יכולים לקבל תוך יום אחד בלבד. בעקבות היחס החדש שלנו לעסקים הפכה חיפה בשנתיים האחרונות למרכז קולינרי מהמובילים בארץ. הובלנו עשרות תוכניות התחדשות עירונית שייצבו את העיר במקום אחר לגמרי בעוד מספר שנים, וגולת הכותרת היא המע"ר – מרכז עסקים ראשי שיביא לעיר יותר מ־70,000 מקומות עבודה חדשים. התחלנו במהפכה כלכלית בחיפה".

האם את מבטיחה להישאר במועצת העיר אם לא תיבחרי?

"בניגוד ליונה יהב שברח מיד לאחר ההפסד שלו, ובניגוד לדוד עציוני שברח בשנייה שהפסיק לקבל שכר כסגן ראש עיר למרות שיכול היה להמשיך ולהתנדב, אני מעולם לא נטשתי דבר שאליו הייתי מחויבת. למרות שלא נבחרתי בקדנציה הראשונה שבה התמודדתי, המשכתי לפעול מספסלי האופוזיציה ועבדתי קשה מאוד למען תושבי העיר מסביב לשעון. יש לי אהבה ומחויבות עצומות לחיפה".

מהו הדבר הראשון שתטפלי בו כראש עיר?

"אציג לתושבים תוכנית חומש מעמיקה ורצינית לשיפוץ התשתיות בעיר. היא כבר מוכנה. כשנכנסתי לתפקיד ביקשתי להבין את היקף התקציב הנדרש לשיפוץ כל התשתיות – כבישים, מדרכות, תאורה, קירות תמך, מדרגות, ניקוזים וכו'. גילינו שמדובר בתקציב שנע בין 1.5 ל־2.5 מיליארד שקל ואשר משקף פערים עצומים בניהול לא תקין של העירייה ב־20 השנים האחרונות. בקדנציה הזו עשיתי סדר בניהול הכספים, והיום יש באפשרותי להציג תוכנית עבודה מסודרת לשיפוץ פני העיר כולה. את המימוש שלה ירגישו תושבי העיר בחודשים הראשונים".

מהי הבעיה הכי גדולה של חיפה?

"ירושלים ניהלה אותה במשך עשרות שנים כי היו לה ראשי עיר חלשים שלא רצו לריב והעדיפו שקט תעשייתי, או שהיו חסרי כל הבנה מה בונים להם מתחת לאף. כאשר בקדנציה הקודמת קודמי בתפקיד התרברב שהביא 1.9 מיליארד שקל עבור הקמת תשתיות ממשרד התחבורה, הוא 'שכח' לציין שתקציב זה היה מיועד לחיבורי נמל המפרץ ולהגדלת הפטרוכימיה והחומרים המסוכנים בעיר. הבעיה הכי קשה של חיפה היא שבמשך עשורים רבים, עד לפני חמש שנים, לא היו לה ראשי עיר עם עמוד שדרה, עם הבנה בסיסית ועם אומץ לב ללכת נגד הזרם. ולראייה – מאז שהגעתי הממשלה לא יודעת להתמודד עם ראש עיר חזקה שלא מוכנה להפקיר את תושבי עירה".

מהו הפתרון שלך לבעיית הדיור בחיפה?

"אחרי שעצרתי את עליית הארנונה פעמיים, בשיתוף פעולה עם משרד הפנים, בכוונתי לפעול להוריד אותה. הובלתי בקדנציה הזו תוכניות להוספה של יותר מ־50,000 יחידות דיור במסגרת התחדשות עירונית, והן ימומשו בתהליך הדרגתי בקדנציה הקרובה, תחת פיקוחי ההדוק. אבל מעל הכל – לא אתן לבנות שכונות סלאמס. ראינו כיצד קודמי בתפקיד הוביל לתכנון מגורים בלי חשיבה על תשתיות, על תחבורה, על מעבר של אוטובוסים ברחובות, על מחסור במבני הציבור ועוד. בניגוד למועמדים אחרים שעוסקים רק במספר יחידות הדיור, אני עוסקת מעל הכל באיכות של השכונות. בקדנציה הזו הקפדתי על תכנון איכותי עם חשיבה על התחבורה הציבורית, על הטבע והשטחים הירוקים, על מסחר ועל תעסוקה. המועמדים אחרים שמחויבים לקבלנים יבנו לכם סלאמס, ישאירו אתכם עם קירות מתמוטטים ועם רחובות בלי חניה, ולא יהיה לכם עם מי לדבר. אצלי תקבלו ראש עיר שנלחמת על איכות החיים שלכם".

מהו הפתרון שלך לבעיית החזירים?

"ניקיון יסודי, פינוי אשפה פעמיים ביום, גידור והפסקת האכלה. כשעשינו את המהלכים האלה, מספר החזירים ירד באופן דרסטי בשכונות".

מהו הפתרון שלך לקרע בין יהודים לערבים בעיר?

"צמצום פערים. על זה אני עובדת חמש שנים – בחינוך, בקהילה ובתרבות. בתקופתי הקמנו את בית הספר הדו לשוני ואת בית הספר לחינוך מיוחד לילדים ערבים, התחלנו לשפץ את בית הספר חיואר, שיפצנו את מרכז יודפת ואת מועדון הגמלאים בוואדי ניסנאס – דברים שלא עשו במשך עשרות שנים".

איך תמנעי את עזיבת הצעירים ואיך תחזירי אותם לחיפה?

"בקדנציה הזו מתחילים לראות טפטוף של צעירים לחיפה. נתוני הלמ"ס של שנת 2023 מראים עלייה משמעותית במספר התושבים – קפיצה שלא היתה משנת 1995. הפתרון הוא תעסוקה, חינוך ואיכות חיים. אני עובדת על שלושתם חזק, ויש לי תוכניות מרחיקות לכת עבורם בקדנציה הבאה".

עם מי לא תשבי במועצת העיר?

"לא אשב עם קיצוניים ועם אנשים שמעודדים מינהל לא תקין".

כרמלית ורכבלית בשבת – כן או לא?

"בהחלט כן. לצערי קודמי בתפקיד העביר את הכרמלית לידי משרד התחבורה וסגר הסכם שגם הרכבלית היא בידיים של משרד התחבורה. לעירייה אין שום יכולת להפעיל את כלי התחבורה האלה בשבת כי הם תחת הפעלה של משרד התחבורה. ללא קשר, בכוונתי להחזיר את מוניות השירות בשבת. הן ייתנו מענה לצרכי התחבורה הציבורית שכה חסרה לנו בסופי שבוע. זה בידיים של העירייה, וכבר בדקנו משפטית איך לבצע זאת. רק אני מסוגלת".

האם את חושבת שראש הממשלה בנימין נתניהו צריך להתפטר?

"כן".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

15 תגובות
  1. יש בעצם רק מועמד אחד שראוי לתת לו צאנס.

    ממשיכה לדבר על מינהל תקין כשהיא הוציאה כספים לריגול אחרי האופוזיה בעיר באופן לא חוקי – רו"ח בר לב.
    כשיצא עליה דו"ח מבקר העירייה שאמר שמעולם לא ראה ליקויים כל כך קשים בהעסקת מקורבים וחוזים אישיים שלא עברו בקרה תקציבית ללא תקנים מסודרים וללא אישור היועצת המשפטית. ימית קליין הייתה צריכה בנקודה הזו לקום ולהתפטר ולהגיד לא מוכנה
    שהשם שלי יוכתם בגלל מנהלת 2030 וכל המקורבים של קליש – 91 איש שהכניסה ועבדו ללא תקנים !!!!
    רבותי. יש זכרון קצר, אולי תעשו ריפרש לזכרון.
    יהב כשל והשחית 15 שנה 3 קדנציות והפסיד בגלל זה בפער הכי גדול אי פעם לראש עיר מכהן מול מועמדת חדשה
    אבל קליש המשיכה את הנזקים – אכן 20 שנה של נזקים מצנע-קליש-יהב עסקני מפלגת העבודה בלי ידע בניהול
    לא מוכנים לקבל יותר עסקנים נחמדים מחייכים אבל בלי נסיון וידע בנהול. לא עציוני, לא שרית, לא אביהו, לא קרטניק..
    תשכחו מזה לא מהמרים יותר על חיפה. רק בכל כישורי ניהול מוכחים.
    היחיד שמתאים וצריך לתת לו צ'אנס בעיני זה בורובסקי.

  2. חיפאי ותיק שזוכר

    כמה שקרים בראיון אחד, הארנונה המשיכה לטפס כל שנה על אוטומט, לא עצרת כלום. החזירים רק עלו פשוט הפסיקו לדווח כי כל פניה העבירו ב106 למשרד הפנים בהוראה הזויה שלך. כל מה שרשמת לטפל זה נחשב שוטף בכל עירייה. ועדיין כל העיר בורות. אולי תעשי סבסוד לתושבי העיר לפאנצריה. כמו שקנית את החובות של הספורטן בשביל להפוך לבריכה עירונית מה שהגדיל את הגרעון בתקציב פי כמה. ואת הרכבלית את לבדך החלטת שאי אפשר לפתוח בשבת למרות ששרת התחבורה אישרה לך לפתוח בשבת. כמה נאיבית את שאת עוד חושבת שעשית לעיר ולא גרמת להרס בעיר. ולא לשכוח שלפני המנהור רכבת תהיה חשמול לכל אורכה אפילו קיבלנו 100 מליון שקל מירושלים כדי לבנות גשר כי כל המעברים הרגילים יסגרו בגלל החשמול. ואין שום תקציב למנהור. רק לחשמול.

  3. יורם

    קליש, לא מכרת את העיר, את צודקת.
    פשוט הרסת אותה בגלל אגו ילדותי ומטופש

  4. מנחם

    יכול להיות שגברת קליש דואגת לתושבי העיר . הבעיה היא שהיא נותנת קדימות לדאגה לחזירים . והדבר היחד שעשתה בעיר בחש + שנות כהונתה , מלבד חניה כתומה , הינה שילוט – זהירות חזיריים.

  5. אולי פשוט תעברי למר"צ כבר עכשיו ותחסכי לך את הבושה להפסיד ולקבל 5% בערך?

    הגברת קליש מתרברבת לחבריה שאם לא תהיה ראש העיר חצי שנה אחרי זה היא תהיה שרה בממשלת ישראל כי כל המפלגות
    פונות אליה ומציעות לה להצטרף אליהן עם הנסיון הרב שצברה בחיפה ושהיא תעמוד בראש רשימת מר"צ לכנסת הבאה
    חה חה חה
    חה חה
    חה!

  6. סמי

    הצחקת אותי עד כדי דמעות ….! כמה שטויות…! בתקופה שלך כבישים באזורי תעשיה חוף שמן, קרית חיים, חוף קרית חיים וקרית שמואל שהגיעו למצב מתחת לכל ביקורת! זוהמה והזנחה בקרית חיים ושכונות הלוויו! אזור תעשיה בתי זיקוק מזהמים ואת לא עשית כלום!!

  7. נועה

    הגברת מסתמנת כשקרנית פתולוגית בדיוק כמו ראש ממשלתנו… היא לא היתה בכיס של אף אחד – למעט החראדים (בדיוק כפי שעציוני יהיה… מקווה מאוד שלא ייבחר…). שיפרה איכות חיים? רק הורידה והרסה. בושה לכלבו שהפך להיות פראבדה של ראש העיר היוצאת

  8. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    לא עשתה כלום רק בלאגן לכי הביתה אפסה נמאס מימך קריית חיים גמורה אין כביש ואין תשתיות בקריה הכל הרוס רק ספסלים ושלטים בחמש שנים

  9. זלמן

    מתברר כי שלטי תמיכה לקליש הופיעו על מבנים של קבלנים אשר נהנו מחסדיה.
    הכל מצולם .

  10. יואל

    קליש
    ברוך שפטרנו מקדנציה הכי גרועה בתולדות העיר
    מי שיבחר בעציוני ח"וח יקבל אותו דבר בריבוע !!!!!

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר