עינת קליש רותם ונעמה לזימי (צילומים: עופר וקנין, נופר חסון הנדלמן)
עינת קליש רותם ונעמה לזימי (צילומים: עופר וקנין, נופר חסון הנדלמן)

מערכת הבחירות של העבודה באזור חיפה משותקת

מזכיר מחוז חיפה של מפלגת העבודה ישראל סביון מתלונן על חוסר נכונותה של עינת קליש רותם, שמונתה לראש המטה במחוז, לשתף פעולה. מנגד, חלק ממזכירי הסניפים בקריות מסרבים לשתף פעולה עם תכתיבים ממנהלת המטה נעמה לזימי

פורסם בתאריך: 21.1.19 13:06

אם במפלגת העבודה נשלפות בכל יום סכינים חדשות בזירה הארצית, הרי שגם בזו המקומית העתיד רחוק מלהיות ורוד. ספיחיו של פיצול התמיכה של המפלגה בבחירות המקומיות בחיפה בין עינת קליש רותם לישראל סביון החלו לתת את אותותיהם, וחודשיים וחצי לפני הבחירות לכנסת לא ברור כיצד יתפקד מטה הבחירות של העבודה.

עם היבחרה של קליש רותם לראשות העיר יצא יו"ר המפלגה אבי גבאי, שהיה הפטרון של קליש רותם, בפרסומים גאים על ניצחונה של העבודה בחיפה, וכשהתברר שהבחירות לכנסת יתקיימו ב־9 באפריל הוא הזדרז למנות אותה לראש מטה הבחירות שלו במחוז חיפה – תפקיד שהוא יותר סמלי מאשר מעשי. כדי לשמור על כוחה של המפלגה בחיפה הבין גבאי כי עליו לאחד את השורות וביקש מסביון להצטרף למטה ולתרום מניסיונו. סביון נענה לבקשה, אך כעת מתברר שניסיונותיו של סביון לפתוח דף חדש עם קליש רותם לצורך התארגנות לקראת היום הגורלי נתקלו בכתף קרה.

"ניסיתי להוביל למצב שתהיה פגישה ביניהם, אבל היא מסרבת", מספר יו"ר בינ"ה (בית נבחרי ההסתדרות) שלמה אביטן, המשמש חבר הנהלת המפלגה וממלא מקום מזכיר המחוז ואשר שימש ראש מטה הבחירות של המפלגה בשלוש מערכות הבחירות האחרונות לכנסת, "דיברתי עם ממלא מקומה נחשון צוק וניסיתי לפשר. הסברתי לו את המשמעויות ואת האופרציה, אבל לקליש רותם יש גישה משלה, אז שהיא תנהל את מערכת הבחירות. היא לא מוכנה לשתף פעולה עם סביון. כפי שזה נראה, לגבאי לא תהיה ברירה אלא לכנס את הנהגת המחוז, כולל מזכירי סניפים, ולקבל החלטה. המבחן יהיה מבחן התוצאה ולא מבחן האמירות והכותרות. יש הבדל בין בחירות לראשות עיר שהן בחירות אישיות לבחירות של מפלגה שהן הרבה יותר מורכבות. גבאי יודע את זה אבל אין לו היום את הפריבילגיה להסתכסך עם ראשי ערים. הוא ביקש מסביון לשתף פעולה, וסביון באמת ובתמים גילה רצון טוב להיפגש עם כל אחד ולעשות את המקסימום על מנת להביא הישג למפלגה. מניסיוני, בעבודה מאורגנת ובשיתוף פעולה עם כל הזרמים אפשר לשפר ולו במעט את מעמדה של המפלגה, שנמצאת במצב קשה, אבל במקום שיאחדו את כל הכוחות קורה ההיפך – הולכים על פיצול. זה לא יעמוד במבחן התוצאה, וחוסר שיתוף הפעולה יפגע בכולנו".

סביון מאשר את דבריו של אביטן: "בפגישה עם יו"ר המפלגה הוא ביקש את שיתוף הפעולה שלנו, הוותיקים, עם ראש העיר. נעניתי בחיוב ואמרתי שנעשה הכל בשביל הצלחת המפלגה ושנשתף פעולה עם כל מי שמבקש. אביטן ואני אמרנו לגבאי שאנחנו מושיטים יד לכל מי שהוא יחליט, ועד היום ידנו נשארה תלויה באוויר. הבחירות המוניציפליות הסתיימו ב־30 באוקטובר, אבל יכול להיות שיש אנשים שחושבים שהן עדיין נמשכות. אנחנו מקווים שלטובת הצלחתה של המפלגה יהיה שיתוף פעולה של כל הצדדים. מי שמוותר על המחנה הגדול שלנו עושה טעות".

 

 

ואם לא די בכך, גם בדרגים הנמוכים יותר בהיררכיה שולטים מאבקי אגו. לתפקיד מנהלת מטה הבחירות במחוז מונתה נעמה לזימי, שהלכה יד ביד עם גבאי כשזה עוד נחשב לאנדרדוג בבחירות הפנימיות לראשות המפלגה. ההימור של לזימי השתלם, והתמורה הגיעה בדמות הצבתה במקום השלישי בסיעת חיים בחיפה של קליש רותם. כעת, בשל עיסוקיה של ראש העיר בענייניה השוטפים של חיפה, אמורה לזימי לנהל בפועל את השטח. ממפלגת העבודה נמסר כי תפקידה של לזימי כמנהלת המטה מוגדר כ"מתאמת אזור ואחראית על מטה השטח של חיפה ועל המטות בקריות, בחוף הכרמל ובזבולון". עדיין לא ברור מהן הסמכויות של לזימי מול הסניפים השונים, אבל מה שכן ברור שרובם של מזכירי הסניפים במחוז לא ימהרו לקבל אותן.

מזכירת סניף קרית חיים מזרחית עדנה לוסטיג, שעברה כבר לא מעט מערכות בחירות, מתכוונת לשמור על עצמאות הסניף שלה כפי שקרה לדבריה בבחירות הקודמות: "אין לי מושג מה התפקיד של לזימי ועדיין לא דיברתי איתה, אבל ככלל, כל מזכיר אחראי על השטח שלו. אנחנו עושים את הבחירות כפי שאנחנו יודעים. לא רוצים? אין בעיה, אז לא נעשה כלום. אנחנו לא ת"פ של אף אחד. כל השנים ניהלנו את מערכות הבחירות בעצמנו, ואין שום סיבה שמישהו אחר ינהל אותנו. מי שרוצה לנהל מוזמן להיכנס, ואז אנחנו נצא. אנחנו לא צריכים אף אחד. נקים מטה מרכזי אחד של הקריות וממנו נוציא את כל הפעילויות שלנו. כך סיכמנו בינינו, ראשי הסניפים בקריות. לזימי מבחינתנו היא לא ברת סמכא, אנחנו לא מקבלים סמכות אחרת כי אנחנו הנבחרים של האזור שלנו. היא חברת מועצת עיר אבל היא לא הנבחרת שלנו ולא נבחרה על ידינו. שיתוף פעולה עם סביון תמיד היה, ואנחנו לא מוכנים שיתעלמו ממנו. אי אפשר ואסור להתעלם ממנו".

גם ציון אדירי, ראש מטה השטח של העבודה בסניף קרית מוצקין, חושף את הבעייתיות שבה עלולה לזימי להיתקל ומגלה רצון לשמור על עצמאותו של הסניף מול המטה הראשי: "ביום שישי התכנסנו והחלטנו שאנחנו, מזכירי הסניפים בקריות, ננהל את מטה הבחירות כמו שאנחנו יודעים עם האנשים שלנו ולא עם אנשים חדשים שרק לפני יומיים הגיעו למפלגה. אם זה לא יקרה אז יהיה חרם. לזימי היא בחיפה ולא קשורה לקריות. מה לנו ולה? אנחנו בקריות לא רוצים להיות קשורים לחיפה ואנחנו לא עובדים איתה. היא לא תדבר איתנו כי אנחנו לא נדבר איתה ואף אחד מאיתנו לא ישתף איתה פעולה. לא נעבוד איתה, חד וחלק, וגם נגיד את זה לגבאי. אף אחד ממזכירי הסניפים לא יעבוד ולא ישתף פעולה בשום קונסטלציה שבה נקבל הנחיות מלזימי או מכל אחד אחר".

לא מן הנמנע שההתנגדות העזה ללזימי נובעת מתמיכתם של מזכירי הסניפים בסביון, וגורמים במפלגה טוענים שלחברים הוותיקים קשה לקבל את השינוי הדורי. אלי אבירם, מזכיר סניף המפלגה בקרית חיים מערבית, לא מסתיר את מגינת לבו מהמינויים החדשים של גבאי במחוז: "במשך כל השנים המטה היה מנוהל על ידי סביון ואביטן, ושיתוף הפעולה בינינו היה מצוין. גבאי נתן לקליש רותם לעמוד בראש המטה במחוז וללזימי לנהל את המטה במחוז כי הוא תמך בקליש רותם ולזימי תמכה בו. קליש רותם רצתה את לזימי שהיא אשה מובהקת של שלי יחימוביץ', אז אפשר לחבר אחד ועוד אחד. אני לא מתכוון לקבל תכתיבים מלזימי. אני בעד סביון ואביטן כמו שהיה בכל השנים הקודמות".

לזימי מודעת היטב לקולות העולים מהשטח ומצהירה כי אין לה כל כוונה להנחית הוראות על הסניפים השונים בקריות אלא לעבוד בשיתוף פעולה: "אני לא עובדת בהנחתת הוראות. יש לנו ארבעה רכזים, כולנו עובדים ביחד, ובשבוע הבא נשכור מטה בקריות. יש אנשים של סביון שלא כל כך מתאים להם שאני מנהלת המטה במחוז, וזה בסדר. אני עובדת מול המפלגה, וכל מי שרוצה להצטרף הוא יותר ממוזמן. המפלגה נתנה לי סמכות, ולמרות שבמפלגה מודעים למורכבות הם עדיין רוצים אותי כי הם רוצים מטה מנצח. אני מודעת לבעייתיות כי יש פה חילופי דורות, ועדיין אני מזמינה את כולם לעבוד איתנו כי הצלחת המפלגה היא הדבר החשוב. מי שרוצה לעשות פעילות מנותקת מאיתנו – אני מכבדת אותו ומאחלת לו הצלחה. אין פה משחקי כוחות כי אני מנהלת המטה ואי אפשר לערער על זה. אצלי אין הוראות אלא משימות של המטה שעליהן המפלגה ואני מחליטות. אני מתווכת בין המפלגה לשטח. מי שרוצה להצטרף אז נעשה הכל ביחד, מי שלא – גם זה בסדר. בכל מקרה, אשמח שכולם יהיו חלק מהמאמץ".

בשישי שעבר נפגשו כאמור רוב מזכירי הסניפים בקריות ודנו על מערכת הבחירות. רובם של המשתתפים הביעו רצון לשמור על עצמאותם כפי שנהוג היה בשנים עברו. אריה נחום, מזכיר סניף העבודה בקרית אתא, אמנם לא נכח בפגישה אך לדבריו, אין לו בעיה לשתף פעולה עם לזימי: "אנחנו מנהלים דין ודברים עם המפלגה. צריך לעבוד בהתאם להנחיות של המפלגה ולעשות את הכל כדי שכל סניף יהיה עצמאי כמו בכל מערכות הבחירות הקודמות. בעבר לא עבדנו עם חיפה? עבדנו. לדעתי לא צריכה להיות בעיה. אם הייתי נוכח בפגישה הייתי אומר שבסך הכל לזימי היא בחורה צעירה ויש לה חבר'ה צעירים, וצריך להתניע את המהלך".

את חוסר השקט בסניפים ניתן להבין היטב מדבריו של דב סלמן, מזכיר סניף העבודה בקרית ביאליק. לטענתו, למזכירי הסניפים עדיין לא ברורה חלוקת העבודה בין הגורמים השונים: "אנחנו לא פוסלים אף אדם. זה לא משהו אישי. הבעיה היא בשיטה. עד עכשיו אנחנו לא מבינים ממפלגת העבודה איך רוצים להפעיל את השיטה של מטה הבחירות באזור הקריות. איש לא דיבר איתנו על איך הולכים לעבוד ועל התקציבים לקראת הבחירות. עד לרגע זה אין שום פעילות של המפלגה לקראת הבחירות במרחב הקריות, ואנחנו מצפים שגורמים מוסמכים ידברו איתנו ויסבירו לנו. אנחנו נמצאים באוויר".

תגובתה של קליש רותם תובא לכשתתקבל.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

12 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כל חיפה משותקת מאז היא נבחרה לראשות העיר…

  2. יצחק

    היא חודעת שסביון לא עושה דברחם ביושר,הוא עושה מה שמתאים לעצמו , הוא לא אמין

  3. עדנה, כרמל

    ישראל סביון לא יביא למפלגת העבודה אפילו קול אחד. גבאי חכם ומבין את זה. רק סילוקו המיידי של סביון ממפלגת העבודה ישדר לחיפאים שמשהו טוב ונקי קורה במפלגת העבודה. כל עוד הוא שם התבוסה מובטחת.

  4. מפלגת העבודה מלאה חסרי נסיון

    מאחרי הבלאגן של ראש עיר חסרת נסיון
    אני רק מפחד לחשוב מה אדם כמו גבאי שלא היה יום בכנסת , זיגזג פה בחיפה בין שני אנשים, ללא נסיון מפלגתי, מדיני או בטחוני, שלא חוקק מעולם.. חלילה אם אחד כזה יהיה ראש ממשלה.. מה שקרה בחיפה זאת נורת אזהרה לבחור רק אנשים מנוסים.
    רוב הצמרת בעבודה אנשים לא מנוסים, קיצוניים וללא שום הצלחה כחברי כנסת. אי לכך אין שום סיכוי שתקבלו קול להתחלק עלינו כמו שעשיתם בחיפה.

  5. אפקט גבאי

    דברתי עם שני חברים מצביעי עבודה מבית.. מה שנקרא הגרעין הקשה.
    אחד יצביע לגנץ או לכחלון. השני כמחאה לא יצביע
    10 מנדטים..? נראה לי לכיוון 7

  6. אבנר בן נר

    זה אותו גבאי שאמר שיחליף את ביבי ויהיה ראש הממשלה הבא? נו באמת…

  7. מתי טיקטינסקי

    אבי גבאי ניכס לעצמו את נצחון דר קליש אך לא הבין שהבחירות בחיפה הן לא היו מפלגתיות דוקא למשל אני ידוע כאישליכוד הצבעתי קליש כי לפי דעתי הגיע זמנו של יהב הביתה.. לדעתי אבי גבאי בהצגת שני ראשים הרס במחי יד את הסיכוי לשיתוף פעולה בשנים העבודה. אכזבת הותיקים אל מול התרברבות של גבאי על נצחון דר קליש כאשר סביון נעזב להנחות ולא גיא לאלף קולות. מדובר בקוצר ראיה של אבי גבאי. ואני מבין את חברי העבודה הותיקים המאוכזבים ממנו.

  8. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    סביון הינו נטל רציני על מפלגת העבודה וכל מי שעיניו בראשו יודע זאת. טוב יעשה ישראך סביון אם יפרוש כעת שאם לא כן הוא עלול להתבזות וחבל.

  9. גבאי לא מתאים

    מספיק שתושבי חיפה משלמים מחיר על חוסר נסיון מועמדת העבודה
    לא צריך שמדינה שלמה תסבול.. הבעיה שלהם שגם מאחורי גבאי כל הרשימה מעולם לא היו שרי ממשלה
    ותכלס גם לא ראוי שיהיו אם מסתכלים על שונאת גברים בתור קריירה מרב מיכאלי.. זה הצמרת שלהם?? בזיון

  10. יש מישהו שקאליש עדיין *לא* הסתכסכה איתו????

    * לא עונה לטלפונים משרי הממשלה;
    * לא מתראיינת – שונאת תקשורת;
    * הגדירה את עובדי העירייה כ"ריקבון";
    * לא משבצת חברי אופוזיציה בועדות;
    * משמיצה את קודמה בתפקיד;
    * ועכשיו גם עם סביון היא לא מוכנה להיפגש???
    אז עם מי היא *כן* מסוגלת לעבוד???

  11. ששון ,

    מפלגת העבודה הגדולה שתרומתה להקמת המדינה ולציבוריות הישראלית , כרגיל עסוקה בתירוצים והשמדה עצמית …. במצב הזה בספטמבר הקרוב . יהיה היום העצוב של סוף דרכה של תנועה מפוארת שבעיקר לא ידעה להתנהל עד הסוף …. וחבל .

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר