עינת קליש רותם ונחשון צוק בישיבת מועצת העיר
עינת קליש רותם ונחשון צוק בישיבת מועצת העיר

בשביל להנהיג צריך ערכים

פורסם בתאריך: 23.11.19 20:00

כמו נאום הצ׳חצ׳חים של דודו טופז בשעתו, כך סרטון תדריך עובדי התברואה של עיריית חיפה היה רגע שאמנם לא היה בהכרח זה שהיטה את הכף במערכת הבחירות, אבל בהחלט לכד משהו מייצג מהלך הרוח שהביא לתוצאתן הדרמטית. חיפה כבר לא יכלה עוד לשאת את שלטונו המסואב של יונה יהב, אך למרבה הצער לא קמה לו אלטרנטיבה של ממש. עינת קליש רותם נבחרה משום שמרבית החיפאים השתכנעו כי ההימור על התדמית שלה, שאותה שיווקה, עדיפה על עוד קדנציה של יהב.

הקמפיין של קליש רותם מכר לתושבים את מה שהם כבר יודעים שנות דור: חיפה אינה מממשת את הפוטנציאל שלה. לכאורה היה זה קמפיין פוזיטיבי שסיפר את החלום על עיר שתמשוך אליה תושבים חדשים בשל איכויותיה הנדירות שרק צריכות העצמה. אבל למעשה, מסע הבחירות של קליש רותם קטף את הפירות של הסאבטקסט השלילי שהשתמע מכל אחת מהפנטזיות שהעלתה, שדמו לשיחות על גלידה באמצע אוגוסט שרק מזכירות עד כמה חם. אף אחד לא באמת התעניין לעומק כיצד היא תוציא אל הפועל את כל ההבטחות הללו, גם משום שהיא הצליחה לשכנע את בוחריה שיישומן הוא עניין מקצועי, והיא הרי דוקטור לשיקום ערים מהסוג של חיפה, והבעיה היא שחיפה נשלטת על ידי פוליטיקאים.

המיאוס הכללי מפוליטיקאים, משום שמקצועם נקשר לשחיתות, הביא גם לקונוטציה שלילית של כל מה שהוא פוליטי. נוסף על כך, העיסוק הבלתי פוסק של המערכת הפוליטית ביחסי ישראל והפלסטינים מייצר אצל הישראלים משוואה כוזבת בין המושג “פוליטי” לבין אחיזה בעמדות מדיניות. אבל עמדות כאלה הן רק תוצאה של השקפת עולם כוללת, שמשפיעה על כל החלטה שבה צריך ליישב התנגשות בין ערכים. קליש רותם שכנעה רבים שכדי לעסוק במתן שירותים מוניציפליים אין חשיבות לעמדות פוליטיות. שנת כהונתה הראשונה מוכיחה עד כמה זה לא נכון.

ניתן לתאר את השנה הזו דרך רצף הבחירות הערכיות שהיא עשתה בדילמות שאותן כינה נחשון צוק ״סוגיות של ירושלים״. היא נדרשה לסוגיות אלה לא רק משום שבעירנו חיות קבוצות אוכלוסייה שונות עם מכלול של זהויות והשקפות מורכבות שלעתים גם נמצאות במחלוקת עם אחרות, אלא גם משום שעירייה היא גוף שמעסיק אלפים, שגובה מסים, שאוכף חוקים ושמחלק משאבים, וכל אלה מצריכים החלטות ערכיות. לכן את המפתחות לרשות מקבלים בקלפי ולא על ידי ועדה מקצועית או אקדמית. ראשות עיר היא תפקיד פוליטי עם סיבה.

החל מפרשת "מק ישו", דרך דגלון הגאווה על שולחנה של הספרנית, ועד לתוספת התקציב לחינוך הפרטי – תושבי העיר מתקשים להבחין בין העמדות שקליש רותם הסתירה מפניהם לבין אלו שהיא דווקא כן הציגה בין דפי מצעה, אבל הם לא טרחו להתעניין בהם. לעתים הדבר מבלבל במיוחד משום שנדמה שהיא עצמה נתקלת לראשונה בדילמות האלה, כי חשבה בתמימות שמספיק ידע בתכנון ערים כדי לעמוד בראשה של אחת. ואכן קשה להכריע אם קליש רותם היא אשת ימין מובהקת שמקדמת סדר יום ליברטריאני נוסח משה פייגלין, או שהיא עצמה בבואה של בוחריה, שסולדת כל כך מכל מה שמריח פוליטי עד שלא ביררה עם עצמה מהי משמעותן של המילים דמוקרטיה, חופש ביטוי, שוויון, שקיפות ומינהל תקין. כך או אחרת, התוצאה היא דומה.

 

 

אט אט החלו גם במהלך השנה שחלפה להתעורר מתפכחים למיניהם. חלק מנותני הצ׳אנס הסדרתיים, אלה שידעו להשיב לכל ביקורת בטענה כי היא רק נכנסה לתפקיד, התקשו להמשיך בשלהם כאשר מה שנדמה כמעידה הפך לאידאולוגיה מנומקת. אחרים המשיכו להכפיל את מספר הז׳יטונים שהם הניחו בהימור עליה בתקווה שהיא עוד תפתיע. האמת המצערת היא שהבולטים מקרב תומכיה במערכת הבחירות, שמבינים כעת שנפלה עלינו צרה, פקחו את עיניהם רק כאשר חלקת האלוהים הקטנה שלהם נפגעה, כמו פעילי זכויות להט״ב כשקוצצו תקציבי גאווה, או מי שזכויות נשים יקרות להם כאשר קליש רותם התעקשה להיאבק על הזכות המקודשת של העירייה לקיים מופע לגברים בלבד.

לצדם יש גם החסידים השוטים, ששום תקלה או הפכפכות בקבלת החלטות לא תסיט אותם מדרכם. הללו אינם מודאגים לעולם מכך שבשקט בשקט צבר איש הצללים של קליש רותם, שרוב הציבור בחיפה לא יודע עליו מאומה, סמכויות מופלגות עד שיש הרואים בו ראש העיר בפועל. אלה גם לא חושבים שצריכה להטריד אותנו העובדה שעוזרה האישי, אדם שטענה ברבים כי נכפה עליה על ידי אבי גבאי (זוכרים אותו?), ממשיך להפעיל מלשכתה את אותן אסטרטגיות טרוליות של מנהל קבוצת פייסבוק, שמהווה למעשה את כל ניסיונו הציבורי. צמיחה של כוחות כאלה תחת משטרה גם הן תוצר של היעדר דרך, והן עתידות לבסוף להצמיח שחיתות חדשה שתמלא את מקומה של זו שביקשו בוחריה להחליף. כי קליש רותם היא משל על הפוליטיקה הישראלית: שלילת השלטון הקודם היא חזות הכל, ולכן יש להחריב עד היסוד גם את סמליו, כמו הצורך הדחוף להחליף את הלוגו או לבטל את "החג של החגים".

היה ניתן להציע יצירת דיאלוג ערכי כאסטרטגיה ציבורית לשיפור ארבע שנות הכהונה שנותרו, אילולא נוספו על כל מה שמניתי כאן היוהרה שבהתעלמותה המוחלטת מאמצעי התקשורת (מה שלא מפריע לה לטעון שהיא קורבן שלה) ואפס נכונותה לקיים את השיח הפתוח עם הציבור שהבטיחה שיהיה נר לרגליה. העובדה שקליש רותם גוררת פעם אחר פעם את העירייה להליכים משפטיים מיותרים, משום שהיא מתעקשת לא לרדת מהעץ הגבוה שעליו היא טיפסה, מראה שאין ברירה אחרת מאשר פשוט להקים לה בזמן שנותר לנו חלופה. והפעם עם ערכים.

הכותב הוא פעיל פוליטי

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

12 תגובות
  1. מסכים עם הנאמר. מהיכרות אישית, שמעתי שאדם ראוי, נקי וערכי מתכונן להציב אלטרנטיבה.

    מי ייתן ויתחיל לפעול כדי שנוכל לבחור בו עוד 4 שנים.

  2. הזכרון קצר מאד

    היא פעילת ימין? הכניסה את תומכי חזבאללה והשרץ של מר"צ. לצערנו בהחלטות שלה היא פעילת שמאל ואף הימרה על אבי גבאי הכושל.
    החלפת "סמלי השלטון הקודם" היא בגלל שאלו רמסו את אלו שבאו לפניהם. מי שטיטא החוצה מסורות וערכים היה יהב. הרבה לחם ושעשועים וניפוח הגרעון למימדים מבהילים ושינוי לוגו לתולעים ובזבוזי עתק על ד, ץברור סתמי כולל עבריין מורשע בפלילעם צחי טרנו.
    הגיעה העת אכן לבנות מחדש מול קבעון ערכי פוליטי שהיה בעיר. להזכירכם שעשר שנים יהב תקע את מצעד הגאווה ברחוב צדדי והתייחס בביטול להקמת בית הקהילה

  3. תושבת חיפה

    מזל שכהונת ראש עיר היא לחמש שנים, אז נחיה ונראה. לא, היא לא מושלמת (יש אדם שכן?) אבל היא טובה מאוד והיא נאמנה להבטחותיה. אני ועוד רבים מתומכיה מרוצים מאוד ומאמינים ביכולותיה. ימותו הקנאים.

  4. אחת שיודעת

    מי אמר, שתואר תיאורטי, מעיד גם על יכולת מעשית ?

    אישה הזויה, שנבחרה ע"י חיפאים שלא השכילו ללמוד, את טיבה האמיתי !!

  5. ענת הופמן

    גם אני תליתי תקוות בראשת העירייה שלנו.היא הבטיחה לחדש ולשנות את תיפקוד העירייה.
    אבל אבוי היא איכזבהאותי מאוד כשהתעלמה מכל פניותי והתראותי ואיפשרה חפירה של מקווה טהרה ללא פיקוח,ללא אישור וללא היתר מתחת לבית שלי.החפירה הסבה נזק לקירות וגרמה פגיעה בשלד של הבניין שהוא מבנה לשימור!
    כל מכתבי לעינת קליש תוייקו אחר כבוד בפח הזבל.היא הפגינה אדישות מוחלטת כלפי עברייני הבניה החרדים ואיפשרה פגיעה בבנין,באופי השכונה,בעיקרון השוויון בפני החוק ובחוקי התכנון והבניה .
    אני מאוכזבת ממנה.על מחדלים יש לשלם.במקרה שלי היא נרדמה בשמירה ואיפשרה לעבריינים להטביע אותי במקווה

  6. עופר לייבוביץ

    אנרכיסט מתי כבר יהיה לך טוב, מתי יהיה לך לומר מילה טובה, אין ביקורת על מבקרים, רק על מי שעושה, ומי שעושה זה לעולם לא מרצה אתת כולם, אבל באופן כללי קאליש מצמצצת גירעון עמוק וודאי שזה דורש קיצוץ בבשר החי, דא עקא שהיא התחייבה לחדש את הדר והיא עומדת במילה, עיין ערך רחוב בלפור, רחוב חנה סנש, רחוב לאון בלום, רחוב ארלוזרוב, ואגב אני לא פעיל פוליטי רק עובר שם מידי יום בדרך לעבודה אבל יתכן שיש עוד רחובות בשיפוץ?? ומסתבר שאתה כן יודע אבל מעדיף לגדף ולבקר בביקורת הורסת כמו שאתה עושה תמיד בשקריך הידועים נגד צה"ל ונגד מדינת ישראל

  7. רמי

    כל מילה בסלע. אכזבה טוטאלית. העיר ממשיכה לדשדש ולהתדרדר וראש העיר ממשיכה לעסוק בתכנון שכונות ובניינים במקום לנהל עיר.
    וגם, צדקת לגמרי בהגדרה אלו שהולכים אחריה כמו זומבים – "החסידים השוטים" – שעדיין, לאחר יותר משנה בתפקיד לא מבינים שהייינו כבר צריכים לראות שינוי ולו קל ביוצר בנתיב הספינה המקרטעת שהקברינטה מובילה בחוסר המלחה. אלו יהיו לעיר 5 שנים אבודות. חבל.

  8. לא קוראים רמי!

    היכן הייתה 14 שנה? אכלת פלאפל? שווארמה ? התעוררת פתאום? דמגוג פוליטי בגרוש! מציע לך, בכנות, ללכת לים. תהנה כל עוד מזג האוויר מאפשר.

  9. תושב שיודע

    ראש עיר חדלת אישים מתפקדת מתחת לכל ביקורת
    והכי גרוע לא יודעת להתבטא

  10. גלית

    בן אדם שלא יודע להגיד שלום לאנשים שהוא פוגש יום יום ומכונס בעצמו בלבד לא ראוי להיות מנהיג.
    אף פעם לא עצרה להגיד שלום לאנשים שעבדה איתם, למדה איתם והיו לידה.
    מהיכרות רבת שנים עם ראש העיר הזאת היא לא רואה אף אחד ממטר הכל הצגות לא מוצלחות. לא ראויה לתפקיד שזכתה לו במרמה.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר