מסיבה של קהילת נהדר בהדר (צילום: עופרי ניסני)
מסיבה של קהילת נהדר בהדר (צילום: עופרי ניסני)

הקץ לאופורטוניזם

פורסם בתאריך: 22.11.19 09:13

את רשמי משנת הכהונה הראשונה של ד”ר עינת קליש רותם כראש העיר חיפה בחרתי להקדיש לזכות ולחובה של ראש העיר הנבחרת למלא אחר המנדט שביקשה וקיבלה מרבבות חיפאים לפעול בשמם ועבורם לטובת החיים שלהם בחיפה. במתח שנוצר בין הזכות לפעול לטובת החיפאים בהתאם לחזונה של ראש העיר לבין החובה לפעול למענם גם ללא קשר לחזונה נמצא כל מנעד הציפיות של תושבי העיר מנציגתם בעירייה, בין אם בחרו בה ובין אם לא.

גילוי נאות – את דעתי אני כותבת כמי שרצה לצדה של ראש העיר ברשימת חיים בחיפה בשתי מערכות בחירות. ריצת אמוק היתה זו מאז תחילתה באמצע שנת 2013 ועד לסיומה באוקטובר 2018. נהניתי מכל רגע. בפרק זמן זה הרגשתי שאני “באלמנט שלי”, יען כי מרבית ההדגשים שהיו חשובים לי ספציפית בנושא הדר – מרכז העיר – אומצו על ידה ומצאו את דרכם אל תוך חזונה של הסיעה, לעתים אות באות.

נוכחותי ומעורבותי רבת השנים במרכז העיר הדר תורמים לבקיאותי בנעשה בו, ולכן בנושאים שבהם הספיקה ראש העיר לגעת אני יכולה לציין בסיפוק שאני מזהה שהחזון המשותף לנו מהדהד בשורה של החלטות. רצינו למשל לשים קץ לאופורטוניזם נטול המעצורים של אוכלוסיות שהואילו בטובן לתפוס דירות במרכז העיר, לא מתוך אהבה למקום אלא רק משום שעלות מגוריהם בשכר דירה כוסתה בכספי ציבור שהועברו להן באדיבות עיריית חיפה למשך שנות לימודיהם.

סמוך לכניסתה לתפקיד הוכיחה ראש העיר כי היא שותפה לשאיפתי שהדר כמרכז העיר תהיה מעוז לדיור בר השגה. גרסתי כי אין מקום לפרויקט שנודע בשם “נהדר בהדר”, שהשלטון היוצא הגה במטרה להתערב באופן בוטה בשוק הדיור. הרעה האורבנית שפרויקט זה הביא על הדר התבטאה בחלוקה ובמזעור לדעת של דירות שגררו עמן היווצרות של בועת נדל”ן, ולכן המיזם הגיע לקצו.

נוכחתי שראש העיר הפנימה את הדיסוננס המוחלט שהצבעתי עליו אשר שרר בקשר לעצם מקומו, נחיצותו או תפקידו של תאגיד קהילת הדר בחיי המקום. מרכז העיר ששיווע לקיומו של מרכז תרבות קהילתי איכותי ועממי נאלץ להסתפק בשרידי מתנ”ס הדר ובמינהלת מוטת עובדי רווחה שהעדיפה למתג את עצמה כשריף לעת מצוא.

החלטתה של ראש העיר לשקם ולהגביר את הביטחון האישי של תושבי הדר באמצעות המערכות הממלכתיות שהוכשרו לכך, במקום להמשיך להפקירה בידי השריף המקומי, עולה בקנה אחד עם האינטרס של התושבים, במיוחד כשנלווית לה התביעה המוצדקת מהתאגיד הנ”ל להתמקד מעתה ואילך בהעשרת תרבות הפנאי של מרכז העיר.

 

 

שינוי תפישה בעניין הדר לא היה הדבר היחיד שראש העיר חוללה בשנת כהונתה הראשונה. לתדהמתי, ביום בהיר אחד היא החליטה לשים קץ גם לאפליית שוחרי הקולנוע שהודרו במשך עשרות שנים באופן מחפיר מאירוע הפתיחה של פסטיבל הסרטים הבין לאומי של חיפה. היא הורתה להחזיר את הפסטיבל לתושבים ולפתוח את אירוע הפתיחה ואת קבלת הפנים לציבור החיפאי כולו, שקיבל הזדמנות לרכוש כרטיסים במחיר הוגן. כזכור, עד להחלטתה הברוכה הזו מימנו תושבי חיפה מכיסם את השתתפותם באירוע של המקורבים לשלטון היוצא או של מי שהשלטון חפץ ביקרו. בכך הצליחה ראש העיר להפוך את תושבי העיר גם לשווים בינם לבין עצמם וגם לשווים בעיני עצמם. בצעד אמיץ שלא נבע מכל הבטחת בחירות היא הצליחה לשלב את המועיל עם המהנה, וגם להגדיל את הכנסות הפסטיבל.

תחום שבו היה מן הראוי שראש העיר לא תנהג באופן דומה לזה שבו נהגו ראשי העיר שהיו לפניה, ותתבדל מהפרקטיקות של המשטר היוצא, הוא עניין ועדי השכונות. לאחר עיון בטקסטים הרלוונטיים לסוגיה אני סבורה שגם אם התארגנויות אלה נוצרו על פי תקנוניהן באופן שאמור לשקף את תמונת הרכב מועצת העיר, אין ולא צריך להיות לראש העיר, שאינו מוזכר בתקנונים, כל מעמד במינוי יו”ר הוועד. הוועדים נוצרו על מנת להוות גורם מאזן בעיר, וחשיבותם היא במניעת עריצות הרוב לגבי ענייניהן הפנימיים של השכונות. ההקבלה הרעיונית למועצת העיר מנחה אותי להמליץ כי כשם שראש העיר נבחר בבחירות ואינו מוצנח מגבוה, כך יש לנהוג בוועדי השכונות ולאפשר להם לבחור יו”ר מקרב חבריהם, בהתאם לכישוריו ולא על סמך קשריו.

באופן כללי, כדי להימנע מנטילת אחריות על מעשי אחר, אני סבורה שלראש העיר אין מנוס אלא להתמודד עם כל הסוגיות העירוניות כטייס שטס טיסת ראייה ולא כטייס שטס טיסת מכשירים, קרי לחתור להיכרות אישית עם כל סוגייה שנויה במחלוקת, ולא להסתמך על אחרים. בחרנו בראש העיר בגלל מי שהיא ומה שהיא, ולא נסתפק בפחות מהמקור.

הכותבת התמודדה ברשימת חיים בחיפה ומשמשת כנציגת ציבור בוועדה לשימור אתרים ומבנים בעיריית חיפה

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

9 תגובות
  1. אחד שמתבייש להגיד שהצביע קליש

    בחרנו בה כי אמרו לנו רק לא יהב. אני לא מכיר אדום אחד שהצביע לה שלא מצטער. אנחנו כמעט מתגעגעים ליהב…

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    שמחה שפרטוש האנונימית הפסיקה לפרסם פוסטים בשם הבת יסקה פרטוש והגיע הזמן שתצא גם מתוך ה“אלמנט שלי”כפר הסטודנטים והגעין התורני בהדר ימשיכו להתקיים ולתרום לקהילת הדר

  3. טובה

    פרטוש, הכל בסדר? גמרת לכעוס על כך ששיפצו גני משחקים ומי שמלכלכים אותם עושים זאת מתוך ״ריאקציה ריגשית לכך ששופצו״… איזה מן תגובה הזויה שהייתי בודקת מה מניע אותך לכתוב ככה. מה עם כך שבתור מקום 7 לא קיבלת כלום? מבאס? את חיה טוב עם עבירות האתיקה של מושא הערצתך? עמית חדד? חוסר ציות ליועצת המשפטית? כי בתור עורכת דין זה די עובר בשתיקה אצלך

  4. רועי

    וואו, היא הצליחה לבטל כל כך הרבה דברים בזמן כזה קצר! ממש תותחית, אין מה להגיד.

  5. באלמנט שלי

    אם ההישג הכי גדול בשנה הראשונה שלה הוא ביטול ההזמנות לערב הפתיחה של פסטיבל הסרטים, כנראה שהיא באמת לא עובדת בשביל אף אחד.

  6. גוליבר

    עוד הזייה מבית היוצר של העבריינית המורשעת שעומדת בראש העיר השנייה בגודלה בישראל

  7. לאופוזיציה אין מה לומר

    לאופוזיציה אין מה לומר אז הם חוזרים של סלוגנים מימי הקמפיין, בהצלחה עם זה

  8. אחד שמבין

    פרטוש חוץ מלבנות בתים מקרטון לחתולים בהדר לא עשית דבר למען השכונה. מכתיבתך בולטת חשיבתך האנטי חברתית, הסכמתית והקונסיפרציות שמלוות אותך. אם הדברים שרשמת על נהדר בהדר וקהילת הדר נכונים אז רוב תושבי הדר לא היו מעידים על הדרדרות באיכות החיים בשכונה ועל פגיעה בתחושת הבטחון, התשתיות ועוד. המציאות מורכבת ולרוב נמצאת אי שם באמצע. ולא בשלל הרעיונות והתיאוריות. לבטל הרבה דברים בלי למלא בדברים אחרים/איכותיים משול לריק. לא לדבר שיש לשבח.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר