יאכטה בנמל חיפה (צילום: סטודיו ורהפטיג ונציאן)
יאכטה בנמל חיפה (צילום: סטודיו ורהפטיג ונציאן)

שינוי גישה הכרחי

פורסם בתאריך: 22.11.19 20:37

שנה עברה מאז המהפך שעברה חיפה, מהיום שבו עו”ד יונה יהב ההמום מהפרש הקולות הגדול נאלץ לפנות את מקומו לד”ר עינת קליש רותם, ראש העיר החדשה. שנה עברה, אבל התחושה היא כאילו חלפו שנים שבהן קליש רותם נמצאת בתפקיד, ובניגוד ליהב, שהשקיע רבות בתדמית של חיפה ובפרסומה בכל מדיה ארצית, היא עושה זאת ללא מערך של יחסי ציבור אך משיגה תוצאות הפוכות בדמותן של כותרות שליליות בכלי התקשורת שבהם מזלזלת. ואם זה לא מספיק, היא נתקלת במכשולים רבים ומסתכסכת עם משרדי ממשלה, עם עובדי העירייה וכמובן עם תושבים, שחלקם היו תומכיה.

ההתעלמות מהתקשורת, שבה היא לא יכולה לשלוט, עשוי ליצור רושם כאילו היא לא עובדת, אבל ההיפך הוא הנכון. קליש רותם וסגנה נחשון צוק עובדים קשה מבוקר עד לילה. הבעיה היא שהם עובדים כמו שהם חושבים שיש לעשות זאת, וזה לא תמיד עולה בקנה אחד עם צורכי הציבור. ולא מדובר בצרכים של קהלים אינטרסנטיים בעלי יכולת השפעה, אלא בכלל הציבור, זה שהרחוב שלו מטונף ושמסתובבים בו חזירי בר.

קליש רותם, כאדריכלית נחשבת, עסוקה בתכנון ובגדול. היא מבינה שלפעמים ראוי לסבול כדי להגשים חזון. שנה שלמה היינו שרויים בחוסר ודאות כמעט מוחלט באשר לעתידה של חיפה. רק לאחרונה התחלנו לראות תוכניות ומסמכי מדיניות שמתכתבים עם חלומותיה. תוכניות להתחדשות עירונית שהוצגו בשבוע שעבר הראו לתושבי קרית אליעזר וקרית חיים מה ראש העיר מתכננת להם. יזמי תמ”א 38 חזו במדיניות שתחסל כנראה את עתידם בעיר ותסיים את עידן הפרויקטים. מסלול שדה התעופה יוארך אולי בכמה מטרים מתישהו.

 

 

אך למרות שהתוכניות מוצגות סוף סוף לציבור, נראה שהתהליכים לא נוצרים ביחד עם הציבור אלא למרות הציבור, שמצטייר כאילו הוא רק מפריע לצוקליש לעבוד. ראש העיר וממלא מקומה הם אנשים נחמדים באמת. פגשתי את קליש רותם לפני שנבחרה כמה פעמים בסיטואציות שונות, והיא תמיד היתה נחמד, מסבירת פנים ואוהבת חיפה. את צוק אני מכיר פחות, אבל גם בו פגשתי בהקשרים שונים סביב הבחירות המקומיות, והוא הצטייר בעיני כאדם הגון, שקול והגיוני. אבל חוסר הניסיון שלהם בניהול בכלל ובניהול עיר בפרט הוא ברור וניכר. ניתובה של ספינה כמו חיפה לא דומה להפלגה ביאכטה, ודאגה לרווחת התושבים אינה שוות ערך לתכנון אדריכלי, מקצועי ככל שיהיה. תפקידם של קברניטי העיר הוא קודם כל לדאוג לתושב – לגיזום, לניקיון, לרווחה ואפילו לבידור ולתרבות. ומדובר כמובן בתרבות לכלל התושבים, ולא רק למגזר מצומצם שיש לו מנופי לחץ על לשכת ראש העיר.

טעות נוספת, לדעתי, היא הכוורת שהרכיבו קליש רותם וצוק. רבים מאנשי שלומם ומיועציהם אינם אנשי מקצוע ואין להם ניסיון מספק בהנעת תהליכים, לא כל שכן בעיר גדולה כמו חיפה. מגמה זו השתנתה מעט עם מינויו של איתן שטיאסני מנכ”ל העירייה, אך זה לא מספיק.

דבר נוסף שהנהגת העיר חייבת להפנים הוא שהעירייה אינה עסק פרטי ושהיא חייבת להתנהל על פי חוקים ואמות מידה מקובלות ומוסכמות. כללי המינהל התקין נועדו לשמור עלינו, התושבים, וגם על הנהלת העירייה, כולל על ראש העיר עצמה. במקרים רבים נדמה שבתחום זה עושה הנהלת העיר מהלכים רבים על גבול המותר, מנסה את מזלה מול הגורמים הרגולטוריים השונים, משרדי הממשלה או עובדי העירייה.

אני מאמין שראש העיר וממלא מקומה הדומיננטי רוצים מאוד בטובתה של חיפה ושהם נמצאים במקומם כדי לקדם את העיר. את תחושת הניכור שתושבים מרגישים רק הם יכולים לשנות, וניתן לעשות זאת בקלות יחסית. שיתוף פעולה מדוד עם התקשורת הוא הכרחי לקשר מול התושב. הקשבה לתושבים, שכדי לשרת אותם הם נבחרו, יכולה ללמד את העירייה על צורכיהם האמיתיים. לכן שינוי גישה הוא הכרחי. העירייה חייבת לעבוד ביחד עם התושבים, גם עם אלה שלא מרוצים או מנדנדים, ולא לתקוף אותם בכל הזדמנות. צריך לצאת מהמגננה ולהתחיל לחבק את מי שגר בעיר הזאת, כי רק ביחד אפשר יהיה להפוך את הפוטנציאל של חיפה, זה שכולם מדברים עליו, לממשי.

הכותב הוא מנכ”ל החברה לנדל”ן ומנכ”ל אגודת מכבי חיפה

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. אם מבטיחים צריך לקיים

    ההבטחה להקפיא את הארנונה ואז על השנה הראשונה היא עולה 2% זאת סטירה בפרצוף הבוחרים
    איפה שינוי הכיוון?

  2. ענת הופמן

    היא אמנם אדריכלית,היא דוקטור,היא ניצחה את יונה יהב אבל עבורי היא אכזבה צורבת.אני מרגישה בוז כלפי ראשת העירייה שלנו.למה?
    היא לא עונה על מכתבים,לא מגיבה לתלונות ,אדישה ואטומה למצוקה שלי נוכח עבירת בניה שממררת את חיי.
    את הפניות שלי היא מתייקת בפח הזבל,לטלפונים שלי היא לא מגיבה,ובבנין שלי רשע וטוב לו.

  3. רניאל

    יש רבים ש"משבחים את הישגיה של קליש". ייתכן ייתכן שיש לה אולי תוכניות נחמדות ונבונות, אבל נדמה לי שהמשבחים את הישגיה נמנים על צוות מעריציה שלא מסוגלים להודות בכישלונם, או צוות "קומנדו היחצני"ם של קליש".. כי הרי אין שום עדות בשטח ל"הישגיה…"ובכל זאת היחצני"ם מטעם משבחים… ממש מגוחך .

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר