המרכז האקדמי ויצו (צילום: חגית הורנשטיין)
המרכז האקדמי ויצו (צילום: חגית הורנשטיין)

האוניברסיטה וויצו השלימו את תהליך המיזוג

אחרי תלאות ארוכות הודיעו אוניברסיטת חיפה והמרכז האקדמי ויצו כי בית הספר האוניברסיטאי לעיצוב, בראשותה של פרופ' לאה פרץ, יוצא לדרך. ההסכם ייכנס לתוקפו בסמסטר ב' של שנת הלימודים הנוכחית, וכעת נדרשת המועצה להשכלה גבוהה לאשרו באופן סופי

פורסם בתאריך: 14.1.24 11:50

אוניברסיטת חיפה והמרכז האקדמי ויצו לעיצוב סיימו את תהליך המיזוג והודיעו כי בית הספר האוניברסיטאי לעיצוב יוצא לדרך וכי בראשו תעמוד פרופ' לאה פרץ. בכך הופכת אוניברסיטת חיפה לאוניברסיטה הראשונה בישראל שבה פועל בית ספר לעיצוב. ההסכם ייכנס לתוקפו בסמסטר ב' של שנת הלימודים הנוכחית, וכעת נדרשת המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) לאשר באופן סופי את ההסכם. 

במשך תקופה ארוכה ניסו קברניטי ויצו להתאחד עם מוסדות להשכלה גבוהה אחרים – בתחילה עם מכללת אורנים לחינוך ובהמשך עם אוניברסיטת חיפה – עד שביוני 2022 הודיעה המל"ג שויצו יאוחד עם האוניברסיטה ויהפוך לחלק אורגני של המוסד. לפי התכנון, המרכז אמור היה להשתלב כבית הספר לעיצוב של האוניברסיטה, ובשלב הבא כפקולטה לעיצוב ולאמנות לצד שאר הפקולטות באוניברסיטה.

ב-12 בדצמבר 2022 קיבל הסגל האקדמי מנשיא המכללה פרופ' שמעון עמר מכתב שבו נכתב כי הסנאט של האוניברסיטה אישר את האיחוד וכי "בקרוב מאוד העניין יובא לאישור סופי של הוועד המנהל ואז תתחיל עבודה לא פשוטה אך חיונית להעברת כל הסגל האקדמי, הסגל המינהלי, הסטודנטים והמערכות לרשות האוניברסיטה".

כמה ימים אחר כך, ב-5 בינואר 2023, קיבלו חברי הסגל אגרת קצרה מהנשיא שבה נכתב: "בשעה טובה ומבורכת אני שמח להודיע כי הושלמה החתימה על הסכם האיחוד שלנו עם אוניברסיטת חיפה. לאחר תקופה משמעותית של משא ומתן ענייני ומכבד, ומתוך הערכה הדדית, הגענו להסכם מקובל אשר פותח עבור המרכז האקדמי ויצו וסגל המרצים שלו עידן חדש. על פי ההסכם אמורה הפעילות האקדמית של המרכז לעבור לאוניברסיטה בתחילת שנת הלימודים הבאה".

אלא שפברואר 2023, טרם החתימה על הסכם האיחוד, יצאו המרצים בוויצו נגד תנאי העסקה העתידיים שלהם. הם קבלו על כך שהמרצים הקבועים יעבדו בחוזה אישי – דבר שלא מקובל עליהם – וגם ניסיונות ההרגעה של פרופ' עמר לא השקיטו את נפשם. "הולך להתבצע פה תהליך לא נעים. כל העובדים – מהשרת ועד לסגנית הנשיא – יפוטרו", אמר אחד מהמרצים. אחר אמר: "זו זוועה. אנשים מוטרדים והולכים שפופים. כמובן שהם פוחדים לשאול כי מי ששואל מואשם בהכנסת מקל בגלגלים של האיחוד. אנשים מובלים מוכי סנוורים למשהו שהם לא יודעים דבר עליו, תחת כל מיני הבטחות שמי יודע מה ייפול עליהם פתאום".

במאי 2023 הגיעו המגעים לאיחוד לסף פיצוץ. אמנם כל הגורמים הרלוונטיים אישרו את המיזוג, ובהם שר החינוך, המל"ג, סנאט האוניברסיטה, עמותת ויצו והסתדרות המורים, אך מי שיצא לעזרתם של המרצים הוא ארגון הסגל האקדמי באוניברסיטה, בראשותו של פרופ' צבי קופליק, שסירב לחתום על הסכם האיחוד בשל הפגיעה הצפויה בתנאי העסקתם של המרצים מויצו. "סגרו הכל בלעדינו", אמרה אז מרצה בכירה בויצו, "למזלנו ועד הסגל הבכיר ראה את הפארסה שבה אנחנו מצטרפים אליהם אבל לא באותם התנאים של סגל המרצים באוניברסיטה".

 

 

פרופ' קופליק דחה אז את הטענה שהוא זה שמעכב את החתימה על ההסכם ולא חסך בביקורת על שני הצדדים: "האוניברסיטה וויצו החליטו להתאחד, המל"ג עודדה ואישרה, אבל יש מכשלה מבחינת התהליך שארגון הסגל צריך להסכים לה – יש בקשה לקלוט את חברי הסגל של ויצו בתנאים שהם אינם תנאים רגילים של חברי סגל. ככלל, יש מתכונת רגילה של קליטת חברי סגל באוניברסיטה, והסכמתנו נדרשת כשיש חריגה. החריגה היא די מובנת – זה לקלוט הרבה מאוד אנשים במכה אחת, וזה קשה כלכלית. אנחנו מנסים לראות איך בכל זאת שומרים על העוגה שלמה ואיך לא שופכים את התינוק עם המים".

כעת, כאמור, לאחר שכל הבעיות נפתרו, הודיעו האוניברסיטה וויצו על סיום תהליך המיזוג. לפי ההסכם, הפעילות של ויצו תשולב לתוך האוניברסיטה כבית הספר לעיצוב בה, וחוגי בית הספר לעיצוב של האוניברסיטה ימשיכו לכלול את החוגים הנלמדים כיום – עיצוב אופנה, תקשורת חזותית, אדריכלות, צילום (כולל מסלול בקולנוע) ותואר שני בעיצוב סביבה וחינוך.

לדבריה של פרופ' פרץ, ייחודו של בית הספר לעיצוב הוא האפשרויות שייפתחו לסטודנטים ולחברי הסגל ליצור שיתופי פעולה פורצי דרך עם הדיסציפלינות האחרות באוניברסיטה: "בוודאי שאפשר לחשוב על סינרגיה נפלאה עם תחומים כמו תיאטרון, מוזיקה וקולנוע, שיאפשרו התמחויות משותפות כמו עיצוב לאמנויות הבמה. זה יאפשר לנו גם שיתופי פעולה בלתי שגרתיים, למשל שילוב עם בית הספר למדעי הים לפיתוח חומרי עיצוב מאצות או הפיכת הים למרחב נוסף בעיצוב הסביבה. הסטודנטים שלנו ייהנו מאפשרויות שלא יהיו להם בשום מקום אחר בארץ, והתארים שהם יקבלו מהאוניברסיטה יאפשרו להם להמשיך באופן ישיר ללימודי תארים מתקדמים ללא צורך בהשלמות".

נשיא האוניברסיטה פרופ' רון רובין: "זהו יום מרגש במיוחד, שבו עוד נדבך מרכזי בחזון שלנו מתבסס ומתגשם מול עיננו. אוניברסיטת חיפה היא עתה אוניברסיטה עירונית במלוא מובן המילה, כשהקמפוסים שלנו פרושים לכל אורכה ורוחבה של חיפה. הקמפוס של בית הספר לעיצוב במושבה הגרמנית מצטרף אל קמפוס העיר הטכנולוגי בעיר התחתית ומעמיק את ההיטמעות שלנו במרקם החברתי של חיפה".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. הרס ויצו יבוצע בשלבים תוך 5 שנים..

    ללמוד באוניברסיטה של תומכי חמאס ותאי הסתה נגד המדינה
    אוניברסיטה שעושה פוליטיזציה ונופלת ברמה האקדמית בכל הפקולטות בצניחה חופשית.
    חבל על ויצ"ו – לאט לאט יסגרו בו מסלולים, בשקט, לאט לאט יעזבו מרצים שיבינו את הקומבינה. בסוף כשיסיימו לחסל מה שיישאר יועבר, יסגרו את הקמפוס במושבה ויאחדו אותו לתוך בניין הפקולטה לאמנות..

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר