על רשתות ופחמימות

פורסם בתאריך: 31.12.23 09:30

זוכרים איך בינואר כולנו התחרפנו בגלל כלב רובוט רוקד? כן, בינואר שיחת היום עוד היתה הבינה המלאכותית, ושנת 2023 – שנת הפריצת הגדולה שלה. פאסט פורוורד: 2023 היתה השנה שבה AI הפכה ממדע בדיוני למוח וירטואלי מתפקד, שיודע להראות לך איך תיראי בעוד 40 שנים, להמליץ לך על פחמימות מנחמות בדיוק כשאת רעבה ולכתוב עבורך טור סיכום שנה על רשתות חברתיות ל"כלבו – חיפה והקריות" (לא באמת).

בזמן שהשתעשענו בשיחות עם בוטים של שירות לקוחות, היו מי שהחלו להבין שהבינה המלאכותית הזו היא נבונה יותר ומלאכותית פחות ממה שתכננו. אם לא נגביל אותה, הזהירו אותנו, 2024 תהיה נקודת האל חזור, שבה הגרועים שבסרטי המדע הבדיוני עשויים להתגשם (נכון שחשבתם עכשיו על שוורצנגר ב"שליחות קטלנית"?). נכון לעכשיו אין הרבה שמקשיבים, אבל היי, לפחות המכונות לא השתלטו על העולם… עדיין.

שנת 2023 היתה גם שנת השיא של הפייק ניוז, שהתפשטו מהר יותר משמועות בכרמל. המצב מחמיר כשה-AI מתערבת, אז ממש קשה להבחין מה אמיתי ומה פייק. "הרשת גועשת" על בסיס קבוע, הוויכוחים הם קולניים ואלימים, וכל משתמש "רגיל" מרגיש צורך לתפוס צד. יש לזה שם מחקרי, אגב. קוראים לזה "פילוג", והרשתות החברתיות ממש טובות בזה. מאות מחקרים הוכיחו את מה שכל אחת ואחד מאיתנו מרגישים בכל גלילה באינסטגרם: האלגוריתמים ברשתות מהדהדים נרטיבים מסוימים, מחזקים אמונות קיימות ומטשטשים עמדות מנוגדות, וההתפשטות המהירה של מידע מוטעה מעוותת את תפישת המציאות. בסך הכל אופטימי, לא?

 

 

אז זהו, שכן. יש כאלה שמוכנים להישבע שלרשתות חברתיות יש דווקא אפקט ושהן התגשמות החלום הדמוקרטי. אם חושבים על זה לרגע, המציאות הישראלית של 2023 מוכיחה את שתי הטענות. במשך רוב השנה ראינו איך הרשתות תרמו לצמיחה של המחאה נגד ההפיכה המשפטית. ובזמן שטיקטוק, פייסבוק וטוויטר מהדהדות תיאוריות קונספירציה ומידע כוזב על המחאה ועל מנהיגיה, התגלה הפרדוקס המטריד של הפלטפורמות – הדמוקרטיה לא יכולה להתקיים בלעדיהן, אבל מסוכן לה גם איתן.

ואז הגיע 7 באוקטובר, והרשתות החברתיות הוכיחו שוב את הדואליות הזו. ראינו את היעילות שלהן ככלי לטרור פסיכולוגי, לתעמולה שקרית ולהסתה, וכיצד ארגון טרור רצחני, משטרים אפלים ומכונות הרעל עושות בהן שימוש. מנגד ראינו איך הרשתות החברתיות מסייעות להקמתן ולתפעולן של מערכות תמיכה אזרחיות, למציאת נעדרים, לגיוס תרומות ולחוסן הלאומי. ראינו איך אפשר להשתמש במדיה החברתית כדי להתחבר, לעזור, להצחיק, לתרום ולנצח. ביחד כמובן. במילים אחרות, כנראה שרשתות חברתיות הן כמו פחמימות – יש לצרוך אותן באחריות.

* הכותבת היא יוצרת הבלוגHey.Fa.It, מדריכת סיורים ומרצה על רשתות חברתיות

 

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר